رئیس سازمان نهضت سواد آموزی گفت: نهضت نزدیک به ۲۲ میلیون نفر را آموزش داده که ۹ میلیون آنها بی‌سواد مطلق، ۲ میلیون افراد نوسواد و بقیه هم تثبیت یادگیری بودند یعنی تقریبا سالانه ۵۰۰ هزار نفر بی‌سواد آموزش دیده‌اند.

واکنش رئیس سازمان نهضت سواد آموزی در خصوص واگذاری این سازمان به معاونت ابتدایی

علیرضا عبدی اظهارداشت: نهضت سواد آموزی در مقطعی ایجاد شد که ۱۰ سال از جریان عمومی جهان در حوزه بی‌سوادی جلوتر بود؛ این جریان بسیار پویا و بالنده است.

وی یادآور شد: کشور ما با جمعیت ۳۵ میلیونی وارد کار برای نهضت می‌شود و اکنون این عدد به ۹۰ میلیون رسیده است؛ نهضت در زمان آغاز کار با شکاف عجیب بی‌سوادی بین زنان و مردان و شهری و روستایی روبه رو بود.

عبدی افزود: وقتی اعلام می‌شود که نهضت سوادآموزی منحل شود و به معاونت آموزش ابتدایی واگذار شود باید موضوع کمبود نیروی انسانی در معاونت ابتدایی را در نظر بگیریم. در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال، یک میلیون و ۷۰۰ بی‌سواد مطلق، ۲ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر نوسواد و یک میلیون اتباع داریم؛ بنابراین آموزش ابتدایی بار سنگینی دارد و اضافه کردن یک بار به دوش آنها کاری مناسب نیست.

وی با بیان اینکه شیوه تدریس ابتدایی با شیوه تدریس در نهضت بسیار متفاوت است، افزود: معلم ابتدایی را وارد چرخه‌ای می‌کنیم که باعث تضعیف او می‌شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش درباره علل بی‌سوادی در کشور، گفت: ورود بی‌سوادی مسدود نشده؛ بهتر است کارشناسانی که قصد واگذاری نهضت را دارند، به این موضوع رسیدگی کنند که چگونه می‌توان از ورود بی‌سواد به جامعه جلوگیری کرد. وقتی معاونت ابتدایی کودک بازمانده از تحصیل دارد، چگونه می‌تواند بی‌سوادان را باسواد کند. طرح واگذاری نهضت سواد آموزی، این معاونت را به سمت انحلال و معاونت آموزش ابتدایی را وارد چرخه‌ای پیچیده‌ می‌کند.

نهضت سوادآموزی سالانه ۵۰۰ هزار نفر را آموزش داده است

وی با بیان اینکه نظام آموزش رسمی وظیفه حاکمیت است، گفت: در آموزش ابتدایی نمی‌توان در ساعت شب یا غیر ساعت اداری کلاس برگزار کرد. وقتی فردی بازمانده از تحصیل است، یعنی فردی به دلایل مختلف نتوانسته در بازه زمانی مناسب وارد نظام تعلیم و تربیت شود، نهضت در گام دوم باید ماموریت جدید ایجاد کند، نگاه رییس جمهور به این موضوع جهادی است یعنی کاری که روی زمین مانده را پیگیری کنیم. یک سال به کمک معاونت ابتدایی آمده‌ایم و دبیرکارگروه بازمانده از تحصیل قرارگاه نصیب عدالت آموزشی هستم یعنی کارهای مربوط به بازمانده‌ها را نهضت انجام می‌دهد و با انحلال این معاونت همان عدد بازماندگان هم افزایش می‌یابد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: به شناسایی بازماندگان از تحصیل کمک کرده‌ایم اما برای افراد بالای ۱۰ سال کمک کرده‌ایم تا آموزش‌های مناسب دریافت کنند.

عبدی درباره رویکردهای متصور برای آینده سواد آموزی در گام دوم، یادآورشد: کمک‌رسانی به نظام آموزش رسمی در هر زمینه‌ و آموزش بزرگسالان را مد نظر داریم؛ سال ۹۳ شورای عالی آموزش و پرورش مصوبه‌ای داشت که براساس آن نظام غیررسمی آموزش بزرگسالان باید ایجاد می‌شد اما تاکنون محقق نشده است. نظام آموزش بزرگسالان همانطور که با دوره رسمی متفاوت است، دوره دوم مهارت محور می‌شد و در امر اشتغال کمک‌های بسیاری به کشور می‌کرد.

وی اضافه کرد: این اقدام باعث می‌شود بقیه سازمان‌ها هم مانند فنی‌و حرفه‌ای فعال‌تر شوند همچنین با توجه به اینکه اکنون جریان آموزش در کشور مقطعی است و مداوم نیست باید این جریان مداوم باشد. کشور باید در نظام بزرگسالان یک نقشه رشد داشته باشد اما اکنون برای سواد بزرگسالان هدفی نداریم؛ یک مجموعه چابک باید باشد که هدف کشور در حوزه سواد مشخص شود و سایر دستگاه‌ها هم در این حوزه پاسخگو باشند.

معاون وزیر آموزش و پرورش با تاکید براینکه نهضت سواد آموزی باید برای گام دوم انقلاب برنامه داشته باشد، افزود: این ماموریت جدید نافی ماموریت‌های گذشته نیست و به عبارتی باید توسعه ماموریت داشته باشیم.

عبدی افزود: اکنون با سازمان‌های مردم نهاد همکاری می‌کنیم و برنامه‌های فرهنگی و اقتصادی داریم و یکی از ماموریت‌ها در این حوزه است؛ در اطراف تهران کودکان کاری داریم که حتی شناسنامه هم ندارند و وقتی با سازمان‌های مردم نهاد همکاری‌ می‌کنیم، آنها مستقر می‌شوند و در زمان‌های مختلف به آنها آموزش می‌دهند و ما هم در هزینه سوادآموزی و کتاب به آنها کمک می‌کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.