۱۴ شهریور ۱۴۰۲ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 912565

نصیر عبدالمحسن عبدالله سفیر جمهوری عراق در جمهوری اسلامی ایران یکشنبه ۱۲ شهریور ماه با رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور دیدار و گفت‌وگو کرد.

دیدار سفیر عراق با رئیس‌ دیوان محاسبات کشور

به گزارش قدس آنلاین به نقل از ایسنا، در ابتدای این دیدار که در آستانه اربعین حسینی برگزار شد، دکتر دستغیب ضمن خیر مقدم به آقای نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر جمهوری عراق در جمهوری اسلامی ایران و اشاره به سوابق و تجربیات سیاسی و دیپلماتیک وی، روابط دو کشور دوست و برادر جمهوری اسلامی ایران و جمهوری عراق را در زمینه‌های مختلف سیاسی، فرهنگی و اقتصادی خوب توصیف کرد و ضمن تقدیر از مهمان‌نوازی و همکاری خوب مردم و دولت عراق در میزبانی از زائران ایرانی و غیرایرانی عتبات عالیات در این کشور، برگزاری مراسم شکوهمند اربعین را فرصتی مغتنم برای تعمیق و توسعه روابط میان دو کشور برشمرد.

دستغیب با اشاره به ساختار و قدمت دیوان محاسبات در ایران، گفت: "دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان یک نهاد نظارتی قوی و مستقل در حوزه مالیه عمومی، دارای صلاحیت‌ها و اختیارات گسترده‌ای در حوزه پیگیری و تسهیل همکاری‌های دوجانبه و همچنین برخورد با ترک فعل‌ها در دستگاه‌های اجرائی کشور است".

وی میزان مبادلات تجاری و اقتصادی فی‌مابین دو کشور دوست و همسایه ایران و عراق را با توجه به اشتراکات موجود، کافی ندانست و با تأکید بر اهمیت استفاده از تمام ظرفیت‌های سیاسی، اقتصادی و فرهنگی موجود، خواستار گسترش هر چه بیشتر مناسبات بین دو کشور گردید.

دستغیب در این زمینه با اشاره به تأکیدات اخیر رهبری مبنی بر تنش‌زدایی و توسعه هر چه بیشتر همکاری‌ها با کشورهای همسایه، یادآور شد: "دیوان محاسبات جمهوری اسلامی ایران به‌عنوان بخش نظارتی قوه مقننه، به ایفای نقش تسهیل گری خود در توسعه روابط سیاسی، اقتصادی و تجاری با کشورهای دوست و همسایه ادامه خواهد داد.

رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور با اشاره به زمینه‌های همکاری مشترک با دیوان محاسبات جمهوری عراق در حوزه حسابرسی دولتی در موضوعات زیست‌محیطی، مبارزه با تروریسم و گردشگری مذهبی، گفت: همکاری دو کشور طی سال‌های اخیر در مقابله با تروریسم و ایثار و فداکاری شهیدانی همچون سردار حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس، یک نمونه مثال‌زدنی و به‌یادماندنی است.

دستغیب با اشاره به‌ضرورت اجرائی شدن یادداشت تفاهم همکاری مشترک بین دو دیوان، بر آمادگی دیوان محاسبات کشورمان به‌عنوان رئیس سازمان اکوسای، جهت افزایش همکاری‌ها با رئیس‌کل جدید دیوان محاسبات جمهوری عراق تأکید کرد.

در ادامه این دیدار، آقای نصیر عبدالمحسن عبدالله، سفیر جمهوری عراق در جمهوری اسلامی ایران، با ابراز خرسندی از حضور در دیوان محاسبات کشور و تسلیت و ابراز همدردی در خصوص از دست رفتن جان تعدادی از زائران ایرانی در حادثه جاده‌ای اخیر در عراق، رابطه دو کشور دوست و همسایه ایران و عراق بعد از سقوط دیکتاتور سابق عراق طی ۲۰ سال گذشته، همواره خوب و رو به رشد بوده است. وی افزود: اشتراکات فراوان سیاسی، اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی، تاریخی و مذهبی بین دو کشور، اقتضاء می‌کند که مناسبات فی‌مابین در تمام زمینه‌های ممکن، هر چه بیشتر گسترش یابد.

سفیر جمهوری عراق در ادامه با اشاره به فعالیت‌ها و جلسات کمیسیون مشترک اقتصادی بین دو کشور و نیز برگزاری کنفرانس مقابله با گردوغبار با حضور وزرای محیط‌زیست بیش از ۴۵ کشور طی هفته آینده به میزبانی جمهوری اسلامی ایران، آن را نشانه‌ای از روند رو به رشد همکاری‌های دو کشور دانست و بر ایفای نقش مؤثر دیوان محاسبات دو کشور ایران و عراق در کمک به توسعه این مناسبات تأکید کرد.

وی تحصیل تعداد زیادی از دانشجویان عراقی در دانشگاه‌های ایران را با توجه به قرابت‌های فرهنگی بین مردم دو کشور، باعث مباهات مردم عراق و مایه رشد و گسترش تعاملات علمی و دانشگاهی بین دو کشور دانست و خواهان ایجاد تسهیلات کنسولی بیشتر برای آنها از جانب جمهوری اسلامی ایران شد.

در پایان این دیدار، رئیس‌کل دیوان محاسبات کشور و سفیر جمهوری عراق در تهران، تسریع در تکمیل پروژه راه‌آهن شلمچه - بصره را امری ضروری برای توسعه گردشگری مذهبی و مناسبات تجاری بین دو کشور دانستند.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.