مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی گفت: از پسته یک محصول صادراتی است و اکنون بیش از ۲۰۰ پایانه فراوری پسته در خراسان رضوی فعالیت دارند.

بیش از ۲۰۰ پایانه فرآوری پسته در خراسان رضوی وجود دارد

به گزارش قدس خراسان، محمد صبور در حاشیه سفر به منطقه ترشیز با بیان اینکه شهرستانی مانند خلیل‌آباد در مسیر توسعه محصول پسته قرار دارد، اظهار کرد: باغات پسته به سرعت در این شهرستان در حال  توسعه است.

وی با اشاره به اینکه شهرستان خلیل‌آباد به لحاظ تولید پسته وضعیت بسیار مساعدی دارد، عنوان کرد: با توجه به اینکه این شهرستان قطب تولید انگور در خراسان رضوی است خیلی تمایل بر جابجایی محصول انگور با پسته نداریم، بلکه باید هر دو محصول در الگوی کشت منطقه باشد.

فرآوری راهکار جلوگیری از خام فروشی

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی با بیان اینکه برای جلوگیری از خام فروشی پایانه‌های ضبط پسته باید به سمت فراوری این محصول بروند، اظهار کرد: همزمان با هفته دولت ۶ پروژه پایانه ضبط پسته در شهرستان‌های خلیل‌آباد، بجستان، جوین و گناباد افتتاح شد.

وی عنوان کرد: برای راه‌اندازی ۶ پروژه پایانه ضبط پسته در شهرهای خراسان رضوی ۶۵ میلیارد تومان هزینه شده است که ۴۵ میلیارد تومان آن سرمایه ثابت و ۲۰ میلیارد تومان نیز سرمایه در گردش بوده است.

صبور با بیان اینکه سه واحد جدید پایانه ضبط پسته در شهرستان خلیل‌آباد به مجموعه ۱۸ واحد قبلی اضافه شد، افزود: با افتتاح سه واحد جدید در این شهرستان، در مجموع ۱۷۰۰ تن به ظرفیت فراوری جدید پسته شهرستان و خراسان رضوی اضافه شد.

وی عنوان کرد: امیدواریم با همت باغداران میانگین پسته را از ۷۰۰ کیلو به ۲ تن برسانیم، خوشبختانه باغداران در شهرستان‌های بردسکن، خلیل‌آباد و مه ولات برای جبران کاهش آب و افزایش بهره‌وری به سمت آبیاری‌های زیرسطحی رفته‌اند.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه از فیض‌آباد، بردسکن، جوین، رشتخوار و گناباد به عنوان شهرستان‌های قطب تولید پسته در خراسان رضوی نام برد و افزود: این شهرستان‌ها به لحاظ سطح زیر کشت به ترتیب مقام‌های اول تا پنجم را دارا هستند.

پسته، الگوی کشت ۲۹ شهرستان است

وی سطح زیر کشت باغات پسته خراسان رضوی را بالغ‌بر ۱۳۰ هزار هکتار اعلام کرد و گفت: سالیانه حدود ۶۵ هزار تن پسته خشک از سطح باغات خراسان رضوی برداشت می‌شود.

صبور با بیان اینکه خراسان رضوی بعد از استان کرمان، دومین تولید کننده پسته در کشور است، اظهار کرد: با به بار نشستن باغات غیر بارور و همت باغداران در راستای افزایش بهره‌وری با فاصله بسیاری از استان کرمان جلودار تولید پسته در کشور خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه به لحاظ شرایط اقلیمی و تنش‌های محیطی در خراسان رضوی محصول پسته در الگوی کشت جایگاه ویژه‌ای پیدا کرده است، عنوان کرد: امروز ۲۹ شهرستان در الگوی کشت پسته ورود کرده‌اند و باغداران سرمایه‌گذاری خوبی را در این حوزه انجام داده‌اند.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی از پسته به عنوان محصول صادراتی نام برد و بیان کرد: اکنون بیش از ۲۰۰ پایانه فراوری پسته در خراسان رضوی فعالیت دارند.

وی در همین خصوص عنوان کرد: از این تعداد ۱۰۴ پایانه فراوری پسته دارای مجوز هستند و ۵۰ پایانه دیگر نیز به زودی فعالیت خود را آغاز خواهند کرد. همچنین ۵۰ پایانه فراوری پسته دیگر بدون مجوز و در باغات شخصی کشاورزان فعالیت دارد.

صبور با بیان اینکه در خراسان رضوی فقط دو واحد فراوری پسته دارای خشک کن تمام اتوماتیک هستند، گفت: امیدواریم تمامی پایانه‌های فراوری پسته به جای پهن کردن پسته در آفتاب برای خشک کردن مجهز به خشک کن تمام اتوماتیک شوند.

وی با تأکید بر اینکه به لحاظ بهداشتی تمامی واحدها باید مجهز به خشک کن تمام اتوماتیک شوند، افزود: تاکنون فقط دو پایانه فراوری پسته موفق به دریافت مجوز بین‌المللی و ۲ واحد دیگر دارای مجوز فراوری خلال و کرم پسته شده‌اند.

مشاور رئیس سازمان جهاد کشاورزی خراسان رضوی در ادامه به وضعیت صادرات محصول پسته اشاره کرد و افزود: اگرچه سالیانه حدود ۶۵ هزار تن پسته خشک از سطح باغات خراسان رضوی برداشت می‌شود، اما پیش‌بینی می‌شود تولید امسال بیشتر از ۵۰ هزار تن نباشد. این محصول صادراتی بوده و زیاد مصرف داخلی ندارد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.