رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای کشور می گوید خبر وقوع بارش های سیل آسا در ۱۰ روز آینده در کشور جعلی بوده و چنین خبری صحت ندارد.

کارشناسان در گفت‌وگو با قدس‌آنلاین: خبر وقوع بارش‌های سیل‌آسا کذب است

صادق ضیائیان در گفت و گو با قدس آنلاین می افزاید: براساس پیش بینی ها در ۱۰ روز آینده تنها در گیلان، مازندران،اردبیل،خراسان شمالی،شمال آذربایجان غربی و شمال آذربایجان شرقی البته طی امروز و فردا بارش داریم که برای این مناطق به دلیل بالا آمدن احتمالی سطح آب رودخانه ها هشدار سطح نارنجی صادر شده و بعد از آن بارش های خاصی وجود ندارد.

در ۱۰ روز آینده بارش های سیل آسا و بارش های حاد و خطرناک در کشور به هیچ عنوان نداریم و خبرهای منتشر شده در این خصوص نادرست است.

وی با بیان اینکه هرهشدار و مطلبی در خصوص بارش های سیل آسا که غیر از سازمان هوا شناسی صادر شود فاقد اعتبار بوده و مورد قبول ما نیست،ادامه می دهد:پیش بینی های سازمان هوا شناسی ۱۰ تا ۱۵ روزه است که بر اساس پیش بینی های ما بارش های خاصی در این مدت نداریم و بعد از آن هم باید مدل ها و پیش بینی های هواشناسی پایش شوند.

وی تأکید می کند:اگر پدیده خاصی قرار باشد در کشور رخ دهد ۱۰۰ درصد و تنها از طریق سازمان هواشناسی اطلاع رسانی خواهد شد.

یک عضو پژوهشکده هواشناسی هم در این خصوص با تأکید بر اینکه این هشدارها که معمولاً از روی سایت های و منابع خارجی گرفته می شود، برای ایران صحت ندارد، می گوید: این مدل ها، پیش پینی های جهانی را انجام می دهند، ولی در ایران چون وضعیت آب و هوایی خاصی دارد و هر گوشه از ایران وضعیت جوی متفاوتی دارد و در برخی مناطق مثل استان خراسان شمال، جنوب، شرق، غرب و... هر کدام آب و هوای جوی متفاوتی دارد، این پیش بینی ها درست نیست.

ویکتوریا عزتیان با بیان اینکه این مدل ها به هیچ وجه برای ایران پاسخگو نیستند و تنها باید به هشدارهای هواشناسی که از سوی سازمان هواشناسی اعلام می شود توجه شود، به قدس آنلاین می گوید:بارندگی های سیلابی در نهایت در سرشاخه های زاگرس ممکن است اتفاق بیفتد،ولی اینکه بخواهیم بگوییم بارش های سیل آسا در ۱۰ روز آینده در کشور رخ خواهد داد، چنین چیزی ممکن نیست.

وی ادامه می دهد: یک مدل هواشناسی نمی تواند هم برای آذربایجان و هم برای سیستان و بلوچستان یکی باشد،این مدل در نهایت در سرشاخه های البرز و زاگرس بتواند عمل کند.

منبع: قدس آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.