همزمان با افزایش تحرکات نظامی دولت آذربایجان در نزدیکی منطقه سیونیک ارمنستان، روز گذشته رئیس جمهور کشورمان در تماس تلفنی با نیکول پاشینیان، نخست وزیر ارمنستان تأکید کرد جمهوری‌اسلامی‌ایران آماده ایفای نقش مؤثر به عنوان یک همسایه قدرتمند در جلوگیری از هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه است.

مخالفت تهران با هرگونه تغییر در ژئوپلتیک منطقه/ قدس در گفتگو با یک کارشناس بین‌الملل، آخرین تحولات منطقه «قفقاز» را بررسی می‌کند

به گزارش قدس آنلاین، دکتر رئیسی با اعلام حمایت از تمامیت ارضی تمام کشورهای منطقه گفت: به طور جدی مخالف باز شدن پای کشورهای بیگانه به منطقه قفقاز هستیم. ایران آمادگی دارد نقش خود را برای کمک به حل و فصل مسائل از طریق گفت‌وگوهای دیپلماتیک ایفا کند.

پاشینیان، نخست وزیرارمنستان نیز در این تماس تلفنی ضمن ارائه گزارش آخرین تحولات قفقاز جنوبی اظهار کرد: ایران همواره نقش مؤثر و سازنده‌ای در برقراری، حفظ و تقویت صلح، ثبات و امنیت در منطقه داشته است.

همزمان با این اتفاق، فرماندهان نیروهای مسلح و نماینده وزیر دفاع جمهوری اسلامی ایران با وزیر دفاع جمهوری آذربایجان در باکو دیدار و کمیسیون مشترک نظامی میان دو کشور برگزار شد.

وزیر دفاع آذربایجان در این دیدار اعلام کرد: به‌تازگی تعداد تحریکات گروه‌های مسلح غیرقانونی ارمنی در خاک آذربایجان که یگان‌های نیروهای مسلح ارمنستان و نیروهای حافظ صلح روسیه در آن مستقر هستند، افزایش یافته و این اقدامات تحریک‌آمیز بلافاصله توسط یگان‌های ارتش آذربایجان پاسخ داده شد. هیئت ایرانی نیز نگرانی خود را نسبت به فعالیت‌هایی که ممکن است ثبات و امنیت در منطقه را تهدید کند، ابراز کرد.

ذاکر حسن‌اف در پایان این دیدار خواستار ابلاغ سلام خود به رئیس ستاد کل نیروهای مسلح شد.

غرب دست پنهان نزاع در قفقاز 
دکتر هیراد مخیری، کارشناس ارشد مسائل قفقاز در گفت‌وگوی تحلیلی خود با روزنامه قدس با اشاره به موضع‌گیری صحیح رئیس‌جمهور کشورمان درباره غیرقابل قبول بودن تغییر در ژئوپلتیک منطقه گفت: غرب به ظاهر مخالف نزاع در قفقازجنوبی‌است، اما دست پنهان قضیه است. غرب به سرکردگی آمریکا به دولت آذربایجان چراغ سبز جنگ را داده است و ترکیه و رژیم صهیونیستی اهرم‌های حرکتی این پروژه هستند. شواهد نشان‌دهنده این است که آمریکا و هم‌پیمانانش به دنبال انتقال بحران‌های خاورمیانه به آسیای مرکزی و قفقاز هستند.

وی با اشاره به اقدامات مخرب غرب در حمایت از ارمنستان و کابینه پاشینیان گفت: کابینه پاشینیان غرب‌گراست و «ناتو» به دنبال طبیعی جلوه دادن حضورش در ارمنستان و ضربه‌زنی به منافع ملت این کشور است.  

مخیری در خصوص کمیسیون مشترک نظامی ایران و آذربایجان گفت: با توجه به اینکه دولت «علی اف» آلوده به سیاسی‌کاری با رقبای منطقه‌ای ایران است و در راستای اهداف رژیم صهیونیستی قدم برمی‌دارد اما برگزاری نشست‌های سیاسی، اقتصادی و نظامی در گام اول خنثی‌کننده حربه غرب و حامیان آذربایجان و فروکش کردن آتش جنگ خواهد بود. در گام دوم نیز بازتاب قدم‌های عقلانی ایران برای حفظ ثبات در قفقاز جنوبی است که نشان‌دهنده صبر راهبردی تهران است.

وی با اشاره به میل تحولات قفقاز جنوبی به سمت تنش گفت: در این صورت ایران ناگزیر به استفاده از اهرم‌های عمل‌گرایانه مانند حمایت از جبهه یمن خواهد بود؛ زیرا ایران برخلاف نقش‌آفرینی منفی ترکیه و آذربایجان بازیگر جریان‌ساز تحولات قفقاز جنوبی است.

مخیری با اشاره به نفوذ ژئوپلتیک ایران در جمهوری نخجوان از آن به عنوان دروازه‌های ورود کشورمان به قفقاز جنوبی یاد کرد و گفت: این یک شانس سرنوشت‌ساز در میدان جنگ احتمالی است و البته در این تحولات تهران باید تکلیف خودش را در خصوص اشتراکات و واگرایی‌ها با روسیه در پرونده ارمنستان روشن کند. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.