بی تفاوتی مراکش به درخواست مکرون در حال رخ داده که اخیر شکل گیری موجی از کودتا در کشورهای آفریقایی که همه آنها زمانی مستعمره فرانسه بوده اند، روزگار تیره و تاری در رابطه پاریس با قاره سیاه را رغم زده است.

زلزله در روابط آفریقا و فرانسه؛ شاه مراکش تلفن «ماکرون» را پاسخ نداد، کمک‌ پاریس را هم رد کرد

وزارت کشور مراکش در حالی روز گذشته از افزایش شمار قربانیان زلزله‌ مرگبار این کشور به ۲۴۹۷ کشته و ۲۴۷۶ زخمی خبر داد که آنچه در حاشیه این اتفاق بشدت مورد توجه رسانه ها قرار گرفت اقدام پادشاه این کشور در رد کمک های فرانسه بود. روزنامه مراکشی «الصحیفه» طی گزارشی اختصاصی در تشریح جزئیات رخداد نوشت: «محمد ششم» تماس تلفنی «امانوئل ماکرون» که برای عرض تسلیت جهت کشته شدگان زلزله و پیشنهاد کمک‌های پاریس در خصوص جست‌وجوی گم شدگان و نجات بازماندگان بوده، پاسخ نداده است. همین امر سبب شد تا ماکرون در شبکه اجتماعی ایکس (توییتر سابق) ضمن ابراز همدردی با مراکشی‌ها بنویسد «همه ما بعد از زلزله‌ شدیدی که مراکش را لرزاند، اندوهگین باشیم. فرانسه برای ارائه کمکهای اولیه آماده است».

الصحیفه توضیح داد: این مسئله به رد تماس تلفنی ماکرون محدود نماند و رباط تاکنون کمکهای پاریس را هم نپذیرفته است. این در حالی است که درخواست های مشابه توسط اسپانیا و بریتانیا مورد پذیرش واقع شده که همین مسئله نشان دهنده تنش سیاسی میان مراکش و فرانسه است. بی تفاوتی به درخواست مکرون در حال رخ داده که اخیر شکل گیری موجی از کودتا در کشورهای آفریقایی گابن، نیجر، بورکینافاسو، مالی و چاد که همه آنها زمانی مستعمره فرانسه بوده اند، روزگار تیره و تاری در رابطه پاریس با قاره سیاه را رغم زده است.

گفتنی است زلزله ۶.۸ ریشتری مراکش عصر جمعه گذشته رخ داد که طی چهارصد سال گذشته بی سابقه ارزیابی شده است. ۶۰ الی ۷۰ کشور تاکنون آمادگی خود را برای ارسال کمک‌های بشردوستانه به مراکش اعلام کرده‌اند. رباط همچنین از پذیرش کمک های رژیم صهیونیستی نیز خودداری کرده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.