پارک ملی جنگل گلستان یکی از ذخایر مهم و حیاتی زیست محیطی کشور بوده که در نقطه تلاقی سه استان گلستان، سمنان و خراسان شمالی و ۶ شهرستان واقع شده است.

گره کور تعریض جاده جنگل گلستان کجاست؟

به گزارش قدس آنلاین، جاده «گالیکش» در شرق استان گلستان به «آشخانه» و «بجنورد» در غرب استان خراسان شمالی در کنار جاده‌های «سوادکوه، هراز و چالوس» در استان مازندران و «منجیل و حیران آستارا» در استان گیلان، از شاهراه‌های مهم در شمال کشور محسوب می‌شود که متأسفانه به دلیل کم عرض بودن جاده عبوری از میان پارک ملی گلستان و کثرت حوادث جاده‌ای منجر به جرح و فوت، به «جاده مرگ» مشهور شده است.

حدود ۵۵ کیلومتر از مسیر اصلی این جاده از میان درختان سربه فلک کیشده جنگل هیرکانی می‌گذرد که محل بیتوته گونه‌های مختلف جانوری بوده و بسیاری از آنها در خطر انقراض قرار دارند.

پارک ملی گلستان با حدود ۹۲ هزار هکتار از سال ۱۳۳۶ به عنوان اولین منطقه حفاظت شده تحت مدیریت سازمان محیط زیست قرار گرفته و در سال ۲۰۱۹ میلادی جنگل‌های این پارک با نام «جنگل‌های هیرکانی» به عنوان میراث طبیعی در سازمان یونسکو ثبت شده که از نظر تنوع زیستی مهمترین منطقه تحت حفاظت کشور است.

عملاً امکان تعریض این جاده با مشکلات و چالش‌هایی مواجه است که باید راهکارهای اساسی با رعایت همه جوانب ارائه شود تا ضمن استانداردسازی این جاده ترانزیتی، حداقل‌ترین خسارت به طبیعت وارد شود.

گره کور تعریض جاده جنگل گلستان کجاست؟

خسارت جانی و مالی برخورد حیوانات و خوردوهای متردد در جاده گلستان

حسین برنا، یکی از فعالان حوزه حمل و نقل مسافری  با بیان اینکه جنگل گلستان یک سرمایه ارزشمند طبیعی برای کشور است، اظهار کرد: به دلیل شغل خود بارها مجبور به تردد از این جاده برای جابجایی مسافر شده‌ام که متأسفانه شاهد حوادث بسیار زیاد برخورد حیوانات وحشی با خودروهای متردد از این جاده بودم.

وی وارد شدن خسارت سنگین جانی و مالی را ماحصل این حوادث عنوان کرد و گفت: این جاده فاقد بسیاری از علائم ایمنی و ترافیکی از قبیل سیستم روشنایی بوده و همین نبود روشنایی منجر به کاهش دید و رخداد اتفاقات ناگوار می‌شود و آنچه انتظار داریم علاج بخشی عاجل به این وضعیت است.

گره کور تعریض جاده جنگل گلستان کجاست؟

باید در حفظ جنگل گلستان کوشا باشیم

مدیرکل راه و شهرسازی گلستان ، به تشریح وضعیت جاده ترانزیتی گلستان پرداخت و اظهار کرد: قطعاً همه بر این موضوع واقف هستیم که «جنگل گلستان» یک اثر طبیعی ملی بوده و باید برای حفظ آن کوشا باشیم و فعالیت‌های عمرانی که در اینگونه شرایط طبیعی کار می‌شود باید سازگار با محیط زیست و یا منابع طبیعی باشد.

مهدی ملک با تأکید بر اینکه جاده ترانزیتی گلستان از دل جنگل عبور می‌کند و متأسفانه تعریض و توسعه آن سخت است، ادامه داد: طی سال‌های گذشته پیشنهادات مختلفی برای توسعه و تجهیز این جاده ارائه شده که ایجاد کنارگذر شمالی از بندرگز و نوکنده در استان گلستان به آشخانه در استان خراسان شمالی بود و برای آن چهار کریدور تعریف شد.

وی با اشاره به برگزاری جلسه مردادماه در وزارت راه و شهرسازی با محوریت همین موضوع، افزود: بحث جاده جایگزین، ایمن‌سازی و رفع نقاط حادثه‌خیز در محدوده پارک ملی گلستان یکی از طرح‌های مطرح شده بود که مقرر شد شرکت راهداری و شرکت ساخت آن را انجام دهد.

مدیرکل راه و شهرسازی استان گلستان از قوت گرفتن اجرای کریدور غرب به شرق در این جلسه خبر داد و خاطرنشان کرد: در حال حاضر پیگر مطالعات و تصویب کریدور کنارگذر شمالی هستیم که وارد مطالعات تفصیلی جامع و کامل در مسیرهای پیشنهادی شویم.

گره کور تعریض جاده جنگل گلستان کجاست؟

حفر تونل در جنگل گلستان کارساز است؟

وی در خصوص احتمال حفر تونل برای گذر از اعماق کوه در اراضی جنگلی و پرتراکم پارک ملی گلستان برای ارتقای کیفیت برقراری ارتباط حمل و نقل شمال با شمال شرق کشور، توضیح داد: قطعاً برای ارائه انواع خدمات از قبیل حفظ و نگهداری اراضی جنگلی، نمی‌توان جاده فعلی را که به نوعی جاده توریستی و گردشگری بوده حذف کرد و باید با ایجاد جاده موازی ضمن افزایش ظرفیت ترافیکی، ایمنی و شکل ارائه خدمات را ارتقا داد.

ملک با بیان اینکه این جاده علاوه بر اینکه خط ارتباطی دو استان گلستان و خراسان شمالی بود، شاهراه عبور زائران امام رضا (ع) از استان‌های گیلان، مازندران و اردبیل و حتی کاروان‌ها و گردشگران خارجی کشورهای حوزه قفقاز نیز است، یادآور شد: احداث تونل در این مسیر هزینه‌های خاص خود را دارد و با توجه به اینکه کشور ما فناوری حفر و احداث تونل در طول‌های بیشتر را دارد پس از مطالعه می‌شود در این زمینه اظهارنظر کرد.

وی با تأکید بر اینکه احداث جاده جدید می‌تواند ترافیک موجود را به شدت کاهش دهد، افزود: بی‌شک با احداث جاده جدید، ایمنی زیستی احشام و حفظ گونه‌های جانوری و گیاهی موجود در جنگل گلستان تضمین می‌شود.

گره کور تعریض جاده جنگل گلستان کجاست؟

اعتبار ۱۲۰ میلیاردی سفر رئیس جمهور به محور بجنورد- جنگل گلستان

در خبرها آماده است که فروردین ماه امسال ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار برای تسریع در تکمیل محور بجنورد به جنگل گلستان از محل سفر رئیس جمهور به استان خراسان شمالی اختصاص یافته است.

طرح چهارخطه شدن محور بجنورد-جنگل گلستان از حدود ۱۳ سال پیش کلنگ زنی شده و علی رغم وعده‌ها برای اختصاص اعتبار و به انتها رسیدن آن، هنوز به سرانجام نرسیده و در حال حاضر برای تکمیل چهارخطه شدن این محور اجرای عملیات در ۴۵ کیلومتر باقی مانده است.

گره کور تعریض جاده جنگل گلستان کجاست؟

تصویب ۸ هزار میلیارد ریال برای راهسازی بجنورد- جنگل گلستان

معاون هماهنگی امور عمرانی استاندار خراسان شمالی از تخصیص ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار برای تکمیل پروژه چهارخطه شدن محور بجنورد- جنگل گلستان خبر داد و اظهار کرد: این اعتبار به صورت نقدی برای پروژه راهسازی بجنورد- جنگل گلستان تخصیص یافته و صرفاً باید در همین محل هزینه شود که سبب شتاب بیشتر پروژه خواهد شد تا هرچه سریعتر شاهد تکمیل قسمت‌های باقی مانده آن باشیم.

مهدی رشیدی با اشاره به اینکه در سفر دولت سیزدهم به استان خراسان شمالی که تیرماه سال گذشته انجام شد ۸۰۰ میلیارد تومان برای اجرای طرح راهسازی بجنورد- جنگل گلستان به تصویب رسید که در سال‌های ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۳ تخصیص می‌یابد، گفت: سهم سازمان برنامه و بودجه از اجرای این مصوبه برای امسال، تامین ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار است که محقق شد.

گره کور تعریض جاده جنگل گلستان کجاست؟

جاده میانگذر پارک ملی گلستان چالشی بسیار مهم

مدیرکل محیط زیست گلستان در اولین همایش ملی پارک‌های ملی و مناطق تحت حفاظت که فصل بهار در مرکز بازدیدکنندگان پارک ملی گلستان برگزار شد، با بیان اینکه حفاظت از محیط زیست در منطقه گلستان ۶۶ سال سابقه دارد، اظهار کرد: تعامل، هماهنگی و همدلی مدیریت دست اندرکاران سه استان سبب شده تا دست آوردهای خوبی برای این منطقه کسب شود.

محمدرضا کنعانی ذخیره‌گاه فعلی زیست کره پارک ملی گلستان را حدود ۱۶۰ هزار هکتار شامل محدوده گسترده‌تری از پارک عنوان و خاطرنشان کرد: ۳۵ درصد پستانداران کشور، ۲۷ درصد پرندگان، ۲۳ درصد حشرات، ۱۷ درصد ماهیان، ۱۷ درصد گیاهان، ۱۴ درصد دوزیستان و ۹ درصد خزندگان در این پارک زیست می‌کنند.

وی با تأکید بر اینکه سند مالکیت پارک ملی گلستان به نام سازمان حفاظت محیط زیست است، اضافه کرد: برای حفاظت از پارک خون‌ها ریخته و شهدایی تقدیم شده است که یادشان را گرامی می‌داریم.

این مقام مسئول جاده میانگذر پارک ملی گلستان را چالشی بسیار مهم دانست و تصریح کرد: این جاده با طول ۵۵ کیلومتر و مساحت ۷۰ هکتار بزرگترین تعرض به این زیستگاه جانوری بوده که از سال ۱۳۸۲ تاکنون بالغ بر ۱۳۱ مورد از حریق‌های رخ داده در مساحت ۲ هزار و ۹۵۳ هکتار در محدوده این جاده ثبت شده است.

وی ضرر و خسارت ناشی از وجود این جاده به پارک گلستان را ۵۰ میلیارد تومان برشمرد و توضیح داد: مصوبه هیئت وزیران در سال ۱۳۸۲ برای جایگزینی این جاده با واریانت شمالی و مصوبه سال ۱۳۸۸ هیئت وزیران برای نصب گاردریل حاشیه و بهسازی با ایجاد روگذر و زیرگذر حیات وحش اتفاق خوبی است که متأسفانه محقق نشده و تعهدات وزارت راه بر زمین مانده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.