عضو شورای شهر مشهد با بیان اینکه بانک‌های خصوصی باید ۸۰ درصد منابع خود را به صورت محلی هزینه کنند، اما فقط ۳درصد را به این امر اختصاص می‌دهند، گفت: پولی که باید برای وام ازدواج جوانان، اصلاح بافت فرسوده و زیر ساخت ترافیکی و تونل‌های انرژی در مشهد صرف شود به جاهای دیگر برای ساخت و سازها صرف می‌شود.

سپرده‌های بانکی مردم مشهد در پروژه‌های پایتخت!

به گزارش قدس خراسان، قطار جلسات علنی ششمین دوره شورای شهر مشهد ظهر دوشنبه ۲۷ شهریورماه به نودمین ایستگاه خود رسید. 

رییس شورای شهر مشهد در ابتدای این جلسه، ضمن تبریک فرا رسیدن ربیع‌الاول و تبریک میلاد پیامبر اعظم(ص) و امام جعفر صادق(ع)، به آغاز هفته دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: یاد و خاطره دلاورمردی‌ها و از خودگذشتگی‌های همه شهیدان، جانبازان، ایثارگران و رزمندگان را گرامی می‌داریم. 

تاریخ ۲۷ شهریور ماه، سالروز درگذشت استاد شهریار دیگر مناسبت تقویمی بود که حسن موحدیان درباره‌اش اظهار کرد: این روز به عنوان روز شعر و ادب فارسی نام‌گذاری شده و به این بهانه یاد بزرگان عرصه شعر و ادبیات کشور را گرامی می‌داریم، امسال شهرداری و روابط عمومی شهرداری برای اولین بار بنرهای با اشعار گوناگون در سطح شهر نصب کردند، که کار شایسته تقدیری است. 

وی به دهه پایانی صفر و میزبانی مشهدی ها از زائران امام رئوف(ع) هم گریزی زد و عنوان کرد: روزهای سپری شده ایام مهمی برای مشهدالرضا (ع) بود.همزمان با دهه پایانی ماه صفر و ایام شهادت، ولی نعمت‌مان حضرت رضا (ع)، تشرف میلیونی دلدادگان امام رئوف به بارگاه منور رضوی را شاهد بودیم. خدا را شاکریم که افتخار میزبانی از زائران امام رضا (ع) را نصیب و روزی ما کرده است. البته تکلیف همه ما به عنوان خادمان این امام بسیار سنگین است. باید با همت مضاعف و تلاش جهادی به میدان بیاییم؛ هماهنگی‌های بین دستگاهی را بیشتر کنیم و از این مسیر کیفیت خدمت‌رسانی به زائران را هر سال بهبود بخشیم. 

رئیس شورای شهر مشهد در ادامه بیان کرد: شهرداری مشهد و معاونت‌ها و سازمان‌های زیر مجموعه آن در حوزه‌های مختلف با همه توان به ارائه خدمت پرداختند. از همه همکارانم که خادم‌الرضا بودند و به زائران حضرت خدمت کردند، صمیمانه تشکر می‌کنم البته با توجه به حضور خیل عظیم زائران و محدودیت‌های موجود، نقاط ضعف و نقص‌هایی نیز در بعضی حوزه‌های خدمت‌رسانی قابل مشاهده بود. لازم است این موارد شناسایی و در پیک‌های زیارتی بعدی مرتفع شود تا بتوانیم حداکثر رضایت زائران را جلب کنیم. 

موحدیان در بخش دیگری از صحبت‌های خود بر ضرورت نگاه ملی به موضوع زیارت و حمایت‌های دولتی از مشهدالرضا (ع) تاکید کرد و گفت: میزبانی شایسته و مطلوب از جمعیت میلیونی زائران در پرتو این اصل محقق خواهد شد. در روزهای اخیر رئیس‌جمهور به مشهد سفر کرد. خوشبختانه وی با توجه به سوابق مختلف و مسئولیت در جایگاه تولیت آستان قدس رضوی با مسائل، مشکلات و کمبودهای شهر مشهد به خوبی آشناست. تقاضا داریم با توجه به شرایط خاص و ویژه مشهد دولت انقلابی نیز نگاه ویژه‌ای به مشهدالرضا (ع) داشته باشد. 

وی انجام پروژه‌هایی مانند بزرگراه حرم تا حرم را بعنوان زیرساخت‌های ضروری زیارت لازم دانست اما آن را خارج از حیطه وظایف و توان شهرداری دانست و خواستار همراهی بیش از پیش دولت و کارگروه زیارت شد.

۱۴ درصد از سکونتگاه‌های غیر رسمی در منطقه ۷ مشهد قرار دارد 

سرپرست شهرداری منطقه ۷ مشهد هم در ادامه این جلسه اظهار کرد: ۱۶ درصد از حریم شهر، ۱۳ درصد از بافت‌های فرسوده و ۱۴ درصد از سکونتگاه‌های غیر رسمی در این منطقه قرار دارد! 

مجید وحدتی‌پور با بیان اینکه منطقه هفت شهرداری مشهد ۵ هزار هکتار وسعت و ۳۰۰ هزار نفر جمعیت به صورت رسمی دارد، جمعیت واقعی این منطقه را به دلیل حاشیه‌نشینی بیشتر دانست.

سرپرست شهرداری منطقه ۷ مشهد با بیان اینکه ۱۷ محله در منطقه هفت داریم که ۱۲ محله هدف بازآفرینی هستند، گفت: برای پروژه‌های زودبازده یک در ۱۲ محله ۱۲۰ میلیارد تومان اعتبار داشتیم. در ۵ پروژه خدمات شهری به ارزش یک‌دهم درصد اعتبار، در سال گذشته ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی داشت. در پروژه‌های زودبازده دو با تجربه‌ای که از پروژه‌های زودبازده یک داشتیم مواردی که مصادیق زودبازده نبود از پروژه‌ها حذف کردیم و ۹۲ پروژه به اعتبار ۱۸۰ میلیارد تومان داریم.

طبق گفته وی،  ۹۱ عنوان پروژه در منطقه هفت شهرداری مشهد است که ۸۴ عنوان پروژه باز و ۸۵ درصد تامین اعتبار شده، الباقی نیز به مرور زمان باز خواهد شد و تمامی پروژه‌های زودبازده را در موعد مقرر به اتمام خواهیم رساند. 

وی با بیان اینکه دومین منطقه در آمار قراردادها هستیم، اضافه کرد: ۱۱ درصد از قراردادها انحراف داریم که به دلیل ایام دهه پایانی صفر بوده و تاخیر را جبران خواهیم کرد، همچنین ۸۴ درصد کل اعتبارات قرار است در قالب مناقصه و قرارداد و ۸ درصد در موارد خرید اجرا شود. 

سرپرست شهرداری منطقه ۷ مشهد، بیشتر پروژه‌های زودبازده این منطقه را اصلاح هندسی معابر، جدول، پیاده‌روها، مباحث ترافیکی و مقداری نیز تجهیز مساجد برشمرد.

سپرده‌های بانکی مردم مشهد در پروژه ‌های پایتخت! 

خلیل موحدی محصل، عضو شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، ناطق پیش از دستور نودمین جلسه علنی شورای شهر بود. 

وی گفت: عدالت جامعه بدون عدالت اقتصادی ممکن نیست، امیرالمومنین(ع) در طول حاکمیت خود بر عدالت اقتصادی محکم ایستاد. یکی دیگر از موضوعاتی که جامعه ما را آزار می‌دهد عدم شایسته‌سالاری است. این عدم شایسته سالاری در حوزه تقنین و نظارت وجود دارد. در این حوزه خلا قانونی وجود دارد که آسیب‌های زیادی بر مدیریت‌شهری و مدیریت ملی وارد خواهد کرد. 

این عضو شورا تصریح کرد: ساختمان‌های کذایی که در دوره‌های گذشته ساخته شد و در دوره سوم شورای اسلامی مجوز گرفت اختلاف طبقاتی را ایجاد کرد و این نتیجه خلا قانونی است، قوانین بدون مبنا یکی دیگر از موضوعات مهمی است که مشکلات زیادی ایجاد کرده و همچنین قوانین خوبی وجود دارد که اجرا نمی‌شود که البته باید بگویم صحبت بنده با نمایندگان مجلس و نمایندگان مشهد است.

موحدی محصل در بخش دیگری از نطق خود متذکر شد: در تباصر بودجه ملی به صراحت به بانک‌های خصوصی تکلیف شده است که ٨٠ درصد درآمد خود را صرف هزینه‌های محلی بکنند، اما طبق آماری که بنده بدست آورده‌ام فقط ۳ درصد درآمد صرف هزینه های محلی می‌شود و مابقی به جاهایی میرود که ارزش افزوده کلان داشته باشد. آقای نماینده مجلس با کدام مجوزی پول‌های مردم مشهد جمع می‌شود و در چیتگر تهران، ایران مال ساخته شود؟! آیا وجدان شما قبول می‌کند از کنار این مسائل به سادگی می‌گذرید؟! 

وی ادامه داد: دیوان محاسبات مجلس برای چیست یا اینها را می‌فهمید و امضا می‌کنید یا متوجه نیستید.مسئله تبعیض و اختلاف طبقاتی مسئله امنیت ملی است و این مسئله امنیت ملی را به مخاطره می‌اندازد. 

این عضو شورا تصریح کرد: پول های ما در خارج از شهر سرمایه‌گذاری شده است؛ نماینده مجلس، اینها تکلیف شما است که باید در مجلس پیگیری کنید.پولی که باید برای وام ازدواج جوانان، اصلاح بافت فرسوده و زیر ساخت ترافیکی و تونل‌های انرژی در شهر مشهد صرف شود به جاهای دیگر برای ساخت و سازها صرف می‌شود. 

موحدی محصل با بیان اینکه 700 کیلومتر آسفالت به علت تعمیر گاز، برق و... مجدد کنده می‌شود، زیرا تونل انرژی نداریم، افزود: چرا بانک های خصوصی پول‌ها را از سراسر کشور جمع می‌کنند و در شمال، کیش و شمال تهران سرمایه گذاری کنند تا تورم ایجاد کند. اگر قوانین اصلاح و به خوبی اجرا شوند، شاهد بروز چنین مشکلاتی در شهرها و کشور نخواهیم بود.

نطق پیش از دستور فاطمه سلیمی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد 

فاطمه سلیمی، عضو هیئت رئیسه شورای اسلامی شهر مشهد مقدس، دومین ناطق پیش از دستور نودمین جلسه علنی شورای شهر بود. 

وی در بخشی اط نطق خود بر اهمیت حوزه منابع انسانی در مجموعه شهرداری تاکید کرد و گفت: دلیل اهمیت نیروی انسانی این است که نقش کلیدی را در توسعه، تقویت و تغییر فرهنگ به سوی بهره‌وری و اثربخشی هر چه بیشتر و انسجام و هم‌افزایی تلاش‌ها ایفا می‌کند. 

این عضو شورای شهر مشهد گفت: به برخی از اقدامات صورت گرفته در این راستا که با تلاش حوزه منابع انسانی و پشتیبانی و حمایت و رهنمودهای موثر دستگاه های نظارت «اداره کل بازرسی و مدیر کل محترم دادگستری» صورت گرفته است اشاره میکنم؛ در قراردادهای کارمندی: رفع ایرادات محاسباتی مد نظر دستگاه محترم نظارت در احکام کارگزینی کارکنان اصلاح و افزایش حقوق کارکنان شهرداری ( کارمعین(مستخدم موقت)، پیمانی و رسمی) ناظر بر ضوابط و مقررات ابلاغی جدید از تاریخ اول مهر ۱۴۰۲ 
د اعمال سیاست‌های قانون جوانی جمعیت که در مرحله نخست در خصوص حق مسکن کارکنان اجرایی شده است. 

سلیمی با بیان اینکه در قراردادهای مدیریت پیمان، پیگیری و تایید مناقصه شرکت تامین نیروی شهرداری و سازمان‌های تابعه و پیش‌بینی رفع دغدغه های حقوق و مزایای نیروهای شرکتی صورت گرفته، افزود: در قراردادهای حجمی کارگری، موضوع سرانه محور کردن رفاهیات کارکنان بخصوص در زمینه تکمیل درمان مورد پیگیری است.

وی ابراز کرد: در نهایت امیدواریم بتوانیم در راستای سیاست‌های شورای ششم و با تصمیمات اخذ شده در کمیسیون برنامه و بودجه که پیرو بررسی‌ها و کارشناسی‌های دقیق و نظام‌مند متخصصان منابع انسانی در شهرداری و فراتر در کارگروه منابع انسانی که در ذیل کمیسیون فعال می‌شود، صورت خواهد گرفت با توجه بیش از پیش به حوزه منابع انسانی، خدمت هر چه شایسته‌تر برای مجاورین و زائرین امام مهربانی رقم بزنیم. 

عضو هیات رئیسه شورای شهر مشهد، یکی از مهم‌ترین موضوعات مدیریت شهری را مبحث ساخت و سازهای غیرمجاز و فرآیندهای رویارویی و مدیریت این موضوع برشمرد و اظهار کرد: با وجود تلاش‌های صورت گرفته در حوزه نظارت و پلیس ساختمان و همچنین تلاش‌های مبتنی بر تکنولوژی و تدوین آیین‌نامه ها و دستورالعمل‌های مرتبط و همچنین مصوبات موجود از جمله تبدیل رای قلع به جریمه که هنوز در این فرآیند خلاهای بسیاری دیده می‌شود که منجر به نابسمانی منظر شهری و سردرگمی شهروندان است! 

نطق پیش از دستور موسی الرضا حاجی بگلو، سخنگوی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس 

موسی الرضا حاجی بگلو، نیز سومین ناطق پیش از دستور نودمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر مشهد مقدس بود. 
سخنگوی شورای شهر مشهد گفت: یکی از وعده‌های من در خصوص مطالبه‌گری حقوق مردم موضوع مسکن بود که قول داده بودیم محقق کنیم، دولت به تنهایی نمی‌تواند برای ساخت چهار میلیون مسکن اقدام کند. ما نیز وظیفه داریم در کنار دولت وعده‌ها را محقق کنیم. 

حاجی بگلو افزود: صحبت از ۱۰۰ هزار، ۵۰ هزار و ۴۰ هزار واحد مسکونی بود که تعدادی بهره‌برداری شد اما هنوز برای تعدادی از واحدها کلنگ‌زنی انجام نشده است، ما مدیرعامل دو بانک پارسیان و کارآفرین را به مشهد آوردیم. این دو بانک برای احداث ۵۵ هزار واحد مسکونی قراردادی با دولت بستند. در زمان حضور این دو مدیرعامل، زمین‌های مد نظر در مشهد را با حضور شهردار بازدید کردیم و توافقات شفاهی اولیه شکل گرفته که با حضور این دو بانک، از ۵۵ هزار واحد، ۴۰ هزار واحد مسکونی به مشهد اختصاص داده شود.

وی ادامه داد: مسکن جزو اولویت‌های مدیریت شهری از ابتدای دوره ششم بوده و خواهد بود. اگر ساخت مسکن در مشهد رونق بگیرد، اقتصاد شهری، اشتغال و تولید شکل می‌گیرد، بنابراین مسکن اولویت و جزو برنامه‌های اصلی ما است. از شهردار خواهش دارم این موضوع را تا انتها پیگیری کنند تا انجام شود.

سخنگوی شورای شهر مشهد عنوان کرد: در جلسات انجام شده قبل و بعد از مطرح شدن برنامه هفتم توسعه، من دو نکته بیان و پیگیری کردم. نمایندگان مجلس و مدیریت شهری مشهد، تهران و دیگر شهرها نیز کمک کردند و فصلی به نام مدیریت شهری در برنامه هفتم توسعه شکل گرفت. قولی برای شورای اجتماعی محلات نیز داده بودیم که جایگاه قانونی نداشتند. ما طرحی را به مجلس بردیم و پیگیری کردیم که در برنامه توسعه هفتم قرار گرفت و شورای اجتماعی محلات در سراسر کشور قانونی می‌شود.

مصوبات نودمین جلسه علنی شورای شهر مشهد 

اولین مصوبه این جلسه علنی، نامگذاری یک پایگاه ویژه بحران و نامگذاری تعدادی از معابر فرعی با حفظ شماره به نام شهدای گرانقدر بود. 

بر این اساس به شهرداری مشهد اجاره داده شد که در منطقه ١١ پایگاه ویژه چند منظوره مدیریت بحران واقع در انتهای بلوار دانشجو (پشت بوستان پرستو) به نام شهدای امنیت، منطقه یک معبر فرعی شهید کلاهدوز ۲۷ واقع در بلوار شهید کلاهدوز با حفظ شماره به نام شهید سید مصطفی قفل گر طوسی، منطقه ٣ معبر فرعی شهیدان نظام دوست ۳۷ واقع در شهید میرزایی ۴۸ با حفظ شماره به نام شهید معین قدمیاری، منطقه ٩ معبر فرعی شهید برسلانی ۲ واقع در پیروزی ۸۱ با حفظ شماره به نام شهید ایرج محمدزاده بوانلو و در منطقه ١٠ معبر فرعی فاطمیه ۱۵ واقع در قاسم آباد با حفظ شماره به نام شهید سید محمود مظفری نامگذاری شود.

تصویب لایحه واگذاری انجام کلیه امور اداری و دفتری در سطح ستاد، مناطق، سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه شهرداری مشهد دیگر مصوبه نودمین جلسه علنی شورای شهر مشهد بود. 

بر این اساس به شهرداری مشهد اجازه داده شد نسبت به انعقاد پیمان مدیریت جهت انجام کلیه امور اداری و دفتری در سطح ستاد، مناطق و سازمان‌ها و شرکت‌های تابعه با مبلغ ۳۱۳ میلیارد و ۸۳۸ میلیون و ۴۷۰ هزار تومان با شرکت عظیم گستر ایرانیان، اقدام کند.

لایحه شناسایی و جذب تامین کننده قیر، ماشین‌آلات، تجهیزات و مصالح ساختمانی با محوریت بخش خصوصی نیز در این جلسه به تصویب رسید و بر همین اساس شهرداری مشهد مقدس مکلف است برای تامین و خرید قیر، میلگرد، سیمان، ماشین آلات، تجهیزات و تاسیسات و مصالح جهت اجرایی نمودن پروژه های شهری نسبت به برگزاری فراخوان شناسایی و جذب تامین کنندگان با روش تهاتر اقدام کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.