سیب زمینی بعد از گندم دومین محصول پرمصرف و استراتژیک اما اولین محصول کشاورزی است که بیشترین میزان ضایعات را به خود اختصاص داده است.

سخنگوی انجمن ملی سیب‌زمینی در گفتگو با قدس: میزان ضایعات سیب‌زمینی ۲۵ درصد برآورد می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، حالا که قیمت گندم بعد از حدود ۶ ماه در جلسه قیمت گذاری کالاهای اساسی تعیین شد و مسئولان جهاد کشاورزی در جلسه شورای عالی اقتصادی که هفته گذشته برگزار شد از خرید استثنائی گندم از کشاورزان در سال جاری نسبت به سال گذشته خبر دادند، انگیزه ای شد تا سراغ بقیه محصولات کشاورزی برویم و ببینیم در چه وضعیتی بسر می برند، در این گزارش قصد داریم وضعیت دومین محصول پرمصرف و استراتژیک کشاورزی که بیشترین ضایعات را به خود اختصاص داده است بررسی کنیم.

آن طور که کارشناسان اعلام کرده اند بعد از گندم، سیب زمینی دومین محصول پرمصرف و استراتژیک کشاورزی محسوب می شود، آمارها هم نشان می دهد وضعیت کشور ما در تولید این محصول قابل توجه است، به طوری که ایران رتبه نوزدهم را در صادرات سیب زمینی دارد و در حال حاضر کشور نه تنها نیاز به واردات سیب زمینی ندارد بلکه سرریز تولید داخلی به کشورهای همجوار مانند عراق، افغانستان، ترکمنستان و ممالک حاشیه خلیج فارس صادر می شود.

این را هم باید اضافه کنیم که مهمترین کشورها که از نظر صادرات سیب زمینی در جهان رتبه بالایی دارند هلند، آمریکا و بلغارستان هستند اما کارشناسان معتقدند، ایران، مرغوب ترین سیب زمینی را پرورش می دهد.

آمار میزان ضایعات سیب زمینی دقیق نیست

با وجود اینکه ایران مرغوب ترین سیب زمینی را پرورش می دهد اما براساس اعلام سازمان های مربوطه، سیب زمینی اولین محصول کشاورزی است که بیشترین میزان ضایعات را به خود اختصاص داده است.

محمد رحیم نیازی سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی در این زمینه به خبرنگار ما می گوید: برای ضایعات محصولات کشاورزی شاید آمار دقیقی وجود نداشته باشد، اما گزارش هایی که از سوی وزارت جهاد کشاورزی، سازمان برنامه و بودجه و مرکز آمار اعلام شده، میزان ضایعات محصولات کشاورزی برای سبزیجات و سیفی جات بین ۲۵ تا ۳۵ درصد است که بسته به نوع محصول کشاورزی این اعداد و آمار متغیر است، به عنوان مثال برای سیب زمینی حدود ۲۵ درصد اعلام شده اما آمار دقیقی نیست.

وی با بیان اینکه ضایعات از زمان برداشت در مزرعه شروع می شود تا حمل و نقل، نگهداری در انبار و سردخانه ادامه می یابد، یادآورمی شود: اگر بخواهیم میزان حجم ضایعات سیب زمینی را کاهش دهیم باید به یکسری نکات فنی توجه کنیم.

نیازی اولین نکته موثر در این بخش را آماده بودن زمین قبل از کاشت بذر عنوان و بیان می کند: وقتی زمین سنگکلاخی و سفت باشد سبب می شود سیب زمینی بعد از کاشت بدشکل شود، حتی وقتی بذر این محصول در عمق مناسبی کاشته نشود، به سیب زمینی در هنگام برداشت آسیب وارد می شود و آن را باید جزو ضایعات محسوب کرد زیرا غیرقابل استفاده است.

سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی بهداشت مزرعه را از نکات مهم می داند و اضافه می کند: اگر در هنگام کاشت از بذر آلوده و آفت دار استفاده شود، محصول مورد نظر بازهم قابل استفاده نیست، لذا استفاده از بذر مناسب و سالم در کنار استفاده از کودهای شیمیایی مرغوب بسیار مهم است.

به گفته او، در زمین هایی که کشت سیب زمینی انجام شده و با آبیاری تحت فشار به بذرها آب داده می شود، محصول مورد نظر کمتر به ضایعات تبدیل می شود.

به گفته سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی، در انبارها هر اندازه کیسه های سیب زمینی روی هم بیشتر تلبار شود این محصول آسیب می بیند، حتی در سردخانه ها اگر میزان دمای محیط بیش از اندازه گرم باشد سیب زمینی جوانه می زند طوری که قابل استفاده نیست و اگر دمای محیط بیش زیر صفر درجه باشد بافت بیرونی این محصول آسیب دیده سرما به بافت داخل آن نفوذ کرده، ضایعات را افزایش می دهد.

سیب زمینی اگر در معرض نور آفتاب باشد هم لایه های درونی اش سبز شده و تغییر رنگ محسوسی می دهد، نیازی معتقد است، این محصول آن موقع هم قابل استفاده نیست.

میزان ضایعات سیب زمینی بالاست، اما به طور دقیق آنالیز نشده است

سخنگوی انجمن ملی سیب زمینی در پاسخ به پرسشی مبنی بر اینکه این میزان ضایعات چه خسارتی در اقتصاد محصولات کشاورزی وارد می کند؟، می گوید: در کشور حدود نزدیک ۵ میلیون تن تولید داریم، آمار ۲۰ تا ۲۵ درصد ضایعات آمار دقیق نیست چون ما آنالیز نکردیم در کدام بخش میزان تلفات بالاست.

او اضافه می کند: این حجم سیب زمینی که ضایعه می شود باعث می شود سرمایه ریالی، نیروی انسانی و وقت و زمان از برود، همچنین، منابع آب و خاکی که هزینه و صرف شده نیز از دست می رود.

او معتقد است، هزینه دفن این محصولات برای سازمان های مربوطه نیز افزایش می یابد.

نیازی ادامه می دهد: بخشی از این ضایعات در اختیار دامداران جهت غذای دام و بخشی هم تبدیل به آرد می شود و به صنایع نان و ... ارسال می گردد، اما این این میزان بسیار کم بوده و نقشی در کاهش ضایعات سیب زمینی ندارد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.