مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی آموزش و پرورش خراسان رضوی کمبود فضای آموزشی را بزرگ‌ترین مشکل در برطرف کردن مسائل آموزشی اتباع دانست و گفت: اگر تنها ۶۰ هزار دانش‌آموز اتباع در استان باشد و بخواهیم برای هر هزار نفر از آن‌ها یک مدرسه بسازیم، فقط ۶۰ مدرسه برای ساماندهی دانش‌آموزان اتباع نیاز داریم.

۶۰ مدرسه برای تحصیل اتباع نیاز داریم

به گزارش قدس خراسان، حضور مهاجران خارجی در کشورمان مربوط به امروز و دیروز نیست که با آن غریبه باشیم و برایمان تازگی داشته باشد. در چند سال اخیر و به دنبال تغییر و تحولات در بدنه دولت افغانستان، سیلی از مهاجران جدید راهی کشور و استان ما شدند و حضور اتباع خارجی رنگی تازه به خود گرفت آن هم در شرایطی که زیرساخت‌های آموزشی برای پذیرایی از این مهاجران پناه‌آورده به ایران فراهم نبود.

سال گذشته تحصیلی به عنوان یکی از پرترافیک‌ترین سال‌های حضور دانش‌آموزان اتباع در مدارس، ناخودآگاه چالش‌هایی را برای سیستم آموزشی کشور و استان به همراه داشت؛ مشکلاتی از جنس کمبود فضای آموزشی و امکانات برای تحصیل دانش‌آموزان به خصوص کودکانی که به همراه خانواده وادار به کوچ اجباری شده بودند.

امسال نیز با اینکه حتی سامانه‌ای برای نام‌نویسی فرزندان اتباع به منظور حضور در مدارس کشور و استان طراحی شده بود؛ اما مشکلات همچنان دامنگیر همسایگان پناه‌آورده به ایران و فرزندانشان است.

نزدیک به ۱۳ هزار دانش‌آموز در دو سال اخیر به جمعیت دانش‌آموزی اتباع خارجی که تقریباً همه آن‌ها افغانستانی هستند، اضافه شد که بیش از ۱۰ هزار نفر از آن‌ها در مشهد ساکن هستند.

مناطقی از آموزش و پرورش مشهد همچون یک و پنج در کنار منطقه تبادکان که بیشترین جمعیت دانش‌آموزی اتباع را در خود جای داده، چالش‌های جدی‌تری دارد از آن جمله سختی ‌نام‌نویسی دانش‌آموزان اتباع در مدارس محدوده منزل و فراهم نبودن امکانات برای بیسواد نماندن این کودکان است. البته شاید برای کودکانی که در کشور خودشان از تحصیل بازمانده‌اند و اکنون سن و سال بالاتری برای هم‌کلاس شدن با دبستانی‌ها دارند، ماجرا ناامیدکننده‌تر هم باشد آن‌قدر که خانواده‌هایشان هم روزنه امیدی برای نجات فرزندان از بیسوادی سراغ ندارند.

 به سراغ مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی آموزش و پرورش خراسان رضوی می‌رویم تا آخرین وضعیت ‌نام‌نویسی دانش‌آموزان اتباع را جویا شویم.

آماری عجیب از جمعیت دانش‌آموزی اتباع

علیرضا یاری‌مقدم در خصوص آمار دانش‌آموزان اتباع خارجی در استان گفت: سال گذشته حدود ۱۲هزار و ۵۰۰نفر به جمعیت دانش‌آموزی اتباع اضافه شد که بیش از ۱۰ هزار نفر از آن‌ها مربوط به مشهد بودند. در حال حاضر حدود ۶۵ تا ۷۰ هزار نفر از دانش‌آموزان اتباع در استان حضور دارند که از این میان حدود ۵ هزار نفر سال گذشته در مدارس خودگردان درس خواندند؛ مدارسی که تعدادشان ۱۰ مورد و فعالیتشان غیرقانونی بوده و هیچ مجوزی برای فعالیت ندارند!

وی ادامه داد: پیش‌بینی ما این است که امسال حدود ۲هزار نفر دیگر به جمعیت دانش‌آموزانی که در مدارس خودگردان درس می‌خوانند، اضافه شود.

 مسئول امور تحصیلی اتباع خارجی آموزش و پرورش خراسان رضوی با بیان این مطلب که امسال سامانه‌ای برای نام‌نویسی دانش‌آموزان اتباع در مدارس تعریف شده است، گفت: بر اساس قانون جدید چه دانش‌آموزانی که ازسال‌های قبل بوده‌اند و چه دانش‌آموزان جدیدی که وارد کشور و استان شده‌اند، باید در این سامانه نام‌نویسی می‌کردند. فرایند نام‌نویسی دانش‌آموزان اتباع خارجی شروع شد که از میان، ۴۰ هزار نفر از آن‌ها ثبت‌نام شدند، حدود ۶ هزار نفر از آن‌ها در حال نام‌نویسی هستند، ۵هزار نفرشان مدارک لازم برای نام‌نویسی را ندارند و این نام‌نویسی شامل آن‌ها نمی‌شود. ۵-۶ هزار نفر هم مدارک ثبت‌نامی را دارند؛ اما فضای آموزشی برای نام‌نویسی‌شان وجود ندارد.

تبادکان منطقه پرتراکم حضور دانش‌آموزان خارجی

وی با اشاره به اینکه بیشترین جمعیت دانش‌آموزی اتباع خارجی استان در منطقه تبادکان با یک‌سوم از آمار جمعیتی حاضر هستند، اظهار کرد: اینکه تبادکان بزرگ‌ترین منطقه آموزش و پرورش در کشور به حساب می‌آید و در حالت عادی جمعیت دانش‌آموزی خودمان حتی از تعداد دانش‌آموزان استان سمنان بیشتر است، حضور این حجم از دانش‌آموزان اتباع خارجی در این منطقه آموزش و پرورش مشهد و مناطق یک و پنج، بار مضاعفی بر دوش سیستم آموزشی در این مناطق گذاشته است. این مسئله سبب بروز مشکلات فراوانی از جمله کمبود فضای آموزشی حتی برای دانش‌آموزان خودمان شده است.

۶۰ مدرسه و ۲هزار معلم مورد نیاز برای دانش‌آموزان اتباع

یاری‌مقدم کمبود فضای آموزشی را بزرگ‌ترین مشکل در برطرف کردن مسائل آموزشی اتباع دانست و بیان کرد: در نظر داشته باشیم اگر تنها ۶۰ هزار دانش‌آموز اتباع در استان باشد و بخواهیم برای هر هزار نفر از آن‌ها یک مدرسه بسازیم، فقط ۶۰ مدرسه برای ساماندهی دانش‌آموزان اتباع نیاز داریم؛ ولی در حال حاضر تنها یک مدرسه در استان ویژه اتباع وجود دارد! به این آمار، تعداد معلمان مورد نیاز را هم اضافه کنید که اگر برای هر کلاس ۳۰ نفری یک معلم در نظر بگیریم، حدود ۲هزار معلم برای این ۶۰ مدرسه باید باشد که در حال حاضر نه آن ۶۰ مدرسه وجود دارد و نه آن ۲ هزار معلم. همه این بار اضافی دانش‌آموزان اتباع با همان موجودی مدارس و معلمان اداره می‌شود به گونه‌ای که بعضی از کلاس‌های درس با حضور ۴۶ دانش‌آموز ایرانی و اتباع اداره می‌شود! در حال حاضر در ناحیه‌های یک، ۲، ۵ و ۷ و منطقه تبادکان مدرسه یک‌شیفت نداریم و تمام مدارس در دو شیفت و به صورت تمام‌وقت فعالیت می‌کنند.


خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.