سالم کارشناس حوزه علم و فناوری گفت: سیستم جدید ارزیابی، بومی‌سازی فناوری‌های صنعتی را با تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان برای تمرکز بر توسعه و تجاری‌سازی راه‌حل‌هایی که نیازهای صنعتی را برآورده می‌کنند، در اولویت قرار داده است.

حمایت مالیاتی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی فناوری‌های صنعتی

به گزارش قدس آنلاین، در دنیای امروزی که به سرعت در حال تحول است، شرکت‌های ‌دانش‌بنیان نقشی محوری در هدایت نوآوری، رشد اقتصادی و پیشرفت تکنولوژی ایفا می‌کنند. اقتصادهای مبتنی بر دانش برای توسعه و تجاری سازی فناوری‌های پیشرفته، ایجاد مشاغل با مهارت بالا و بهبود رقابت کلی به این شرکت‌ها متکی هستند. برای اطمینان از موفقیت این شرکت‌ها و رشد اقتصاد دانش بنیان، اصلاح نظام ارزیابی ضروری است. در ادامه محمد صادق  سالم کارشناس حوزه علم و فناوری پیرامون اهمیت این موضوع و نظام جدید ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان و نیاز به چنین اصلاحاتی را بررسی می‌کند، چالش‌های پیش روی شرکت‌های دانش‌بنیان را مورد بحث قرار می‌دهد و توصیه‌هایی را برای توسعه یک اکوسیستم قوی برای بومی‌سازی فناوری‌های صنعتی پیشنهاد می‌کند.

حمایت مالیاتی از شرکت‌های دانش‌بنیان برای بومی‌سازی فناوری‌های صنعتی محمد صادق سالم کارشناس حوزه علم و فناوری در گفت و گو با خبرنگار قدس گفت: شرکت‌های ‌دانش‌بنیان بر سرمایه فکری و نوآوری به عنوان دارایی اصلی خود متکی هستند. این شرکت‌ها در خط مقدم تحقیق، توسعه و تجاری سازی فناوری‌های جدید قرار دارند. تأثیر آنها بر رشد اقتصادی و بهره وری قابل توجه است، زیرا آنها شکاف بین تحقیقات دانشگاهی و کاربردهای تجاری را پر می‌کنند. با این حال، سیستم ارزیابی این شرکت‌ها اغلب کوتاه می‌آید و با روش‌های سنتی نظارت و ارزیابی که ممکن است برای ویژگی‌های منحصر به فرد آنها مناسب نباشد، مانع می‌شود. روش‌های ارزیابی سنتی عمدتاً بر شاخص‌های مالی تمرکز می‌کنند و جذب دارایی‌های نامشهود شرکت‌های دانش‌بنیان مانند ثبت اختراع، علائم تجاری و سرمایه انسانی را دشوار می‌سازند. یک سیستم ارزیابی اصلاح شده باید جنبه‌های کیفی نوآوری و مالکیت فکری را در نظر بگیرد. از همین رو نیز دولت سیزدهم به سمت اصلاح نظام ارزیابی و حمایتی از شرکت‌های دانش‌بنیان رفته است و به تعدد شاخص‌های بررسی صلاحیت دانش‌بنیان شدن یک شرکت پرداخته است.

وی ادامه داد: شرکت‌های ‌دانش‌بنیان به عنوان متولی اصلی توسعه فناوری صنعتی هستند ولی صنعت در این زمینه و هزینه‌کرد در حوزه تحقیق و توسعه سرمایه گذاری نمی‌کند، از همین رو در نظام جدید حمایتی از اکوسیستم اقتصاد، بحث اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه نیز قرار گرفته است؛ این مشوق مالیاتی در نظام جدید حمایت از اکوسیستم علم و فناوری کشور، سبب خواهد شد، صنایع بزرگ به سمت تحقیق و توسعه و ایجاد بازار فناورانه برای بومی‌سازی فناوری و تجهیزات گلوگاهی خود به سمت اکوسیستم علم و فناوری کشور بیایند و از مزیت اعتبار مالیاتی تحقیق و توسعه استفاده کنند و بدین ترتیب به سمت بومی‌سازی فناوری و تجهیزات گلوگاهی بروند. همچنین شرکت‌های ‌دانش‌بنیان در همکاری، نوآوری باز و مشارکت‌های بین بخشی پیشرفت می‌کنند.

سالم کارشناس حوزه علم و فناوری در ادامه با اشاره به تنوع‌بخشی به شاخص‌های ارزیابی شرکت‌های دانش‌بنیان در هنگام ورود و همچنین نظارت پسینی و فرآیندی بر مسیر رشد شرکت‌های دانش‌بنیان گفت: در سیستم ارزیابی جدید، طیف وسیع تری از معیارها را در بر گرفته است تا جنبه‌های کمی و کیفی شرکت‌های ‌دانش‌بنیان را به تصویر بکشد. این معیارها شامل عملکرد مالی، پورتفولیوی مالکیت معنوی، مخارج تحقیق و توسعه، توسعه سرمایه انسانی و همکاری با دانشگاه و صنعت است. همچنین سیستم ارزیابی جدید بر ارزیابی پتانسیل رشد بلندمدت به جای معیارهای مالی کوتاه مدت تمرکز کرده است و مسیر رشد منحصر به فرد برای هر شرکت را ایجاد کرده است که تعریف این مسیر رشد موجب توسعه هرچه بیشتر شرکت و دریافت حمایت‌های بیشتر نیز خواهد شد.

وی در رابطه با ترویج بومی‌سازی فناوری با نظام جدید ارزیابی گفت: سیستم جدید ارزیابی، بومی‌سازی فناوری‌های صنعتی را با تشویق شرکت‌های دانش‌بنیان برای تمرکز بر توسعه و تجاری‌سازی راه‌حل‌هایی که نیازهای صنعتی را برآورده می‌کنند، در اولویت قرار داده است. سیاست‌های دولت، مشوق‌های مالیاتی و برنامه‌های حمایتی در نظام جدید ارزیابی برای تشویق تلاش‌های بومی‌سازی هماهنگ شده است.

این کارشناس حوزه علم و فناوری گفت: اقداماتی اصلاحی و استقرار نظام جدید ارزیابی شرکت‌های ‌دانش‌بنیان برای تقویت رشد اقتصاد ‌دانش‌بنیان حیاتی بود. با ترکیب معیارهای ارزیابی کل نگر، تمرکز بر پتانسیل رشد بلندمدت، تشویق همکاری و نوآوری باز، ترویج بومی‌سازی فناوری، و درگیر کردن ذینفعان کلیدی، سیستم ارزیابی جدید می‌تواند ویژگی‌ها و مشارکت‌های منحصربه‌فرد شرکت‌های دانش‌محور را بهتر منعکس کند. چنین اصلاحاتی منجر به توسعه اکوسیستم علمی و فناوری قوی‌تر می‌شود و کشور را به عنوان مرکز محلی‌سازی فناوری صنعتی و افزایش رقابت‌پذیری کلی در اقتصاد مبتنی بر دانش جهانی قرار می‌دهد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.