مشکل داغ شدن فریم تیتانیومی حتی بدون استفاده از اپ ها و بازی های سنگین هم در تمام چهار مدل آیفون 15 ،بخصوص در پرو و پرو مکس گزارش شده است ،که این موضوع به اعتقاد برخی متخصصان حوزه سخت افزار  به دلیل افزایش توان   وات تراشه   از 12 تا 18 درصد به نسبت  مدل های قبلی این گوشی پیشرفته است.

حاشیه های ادامه دار آیفون 15 و استفاده از شارژر مشترک

حمید اسدی – خبرنگار تحریریه جوان قدس : خبر داغ شدن فریم تیتانیومی آیفون 15  درحالی منتشر شده که این تنها مشکل پیش روی اپل و کوپرتینویی ها نیست ؛تغییر درگاه و پورت اتصال کابل شارژر به دستور اتحادیه اروپا هم مشکل جدیدی است که افزایش هزینه را برای این غول فناوری در پی دارد.در همین حال قانون گذاران اتحادیه اروپا تاکید بر استفاده از شارژر مشترک دارند.

در حالی که هنوز  رونمایی رسمی  از چهار مدل این گوشی جدید به یک ماه هم نرسیده حواشی زیاد و مختلفی برای این پرچمدار گوشی های هوشمند خانواده آیفون و حتی جهان به وجود آمده؛ از جمله داغ شدن فریم تیتانیومی با گرید پنج این مدل گوشی که شاهکار جدید اپل است ، در چند روز گذشته به صدر اخبار حوزه فناوری اطلاعات شده است.

طبق ادعاهایی که  چند روز گذشته توسط کاربران نسخه جدید آیفون در فضای مجازی منتشر شده ، داغ شدن بیش از حد فریم تیتانیومی این مدل سرو صدا و انتقاد های زیادی را به راه انداخته است.در زیر صفحه انجمن اپل کاربران با کامنت هایی همچون پوست دستم سوخت ،مشکل پرو مکس چیست؟  از این موضوع شکایت کرده اند ، که تبدیل  به ترند در شبکه های اجتماعی ایکس و ردیت شده است.

مشکل داغ شدن فریم تیتانیومی حتی بدون استفاده از اپ ها و بازی های سنگین هم در تمام چهار مدل آیفون 15 ،بخصوص در پرو و پرو مکس گزارش شده است ،که این موضوع به اعتقاد برخی متخصصان حوزه سخت افزار  به دلیل افزایش توان   وات تراشه   از 12 تا 18 درصد به نسبت  مدل های قبلی این گوشی پیشرفته است.

البته این اتفاق دور از انتظار نبود چرا که  گوشی جدید اپل در چهار مدل با افزایش فضای رم تلفن به 8 گیگابایت و ظرفیت 2 ترابایتی که با استفاده از چیپ تراشه های لیتوگرافی 3و 4 نانومتری باعث  بیشتر شدن عملکرد 10 درصدی  و همچنین انجام 35 میلیون عملیات بدون نیاز به فضای ابری شده است که این تغیرات باعث فشار به باتری و تراشه ها خواهد شد ؛البته این نمی تواند توجیه خوبی برای داغ شدن فریم ها باشد چرا که این موضوع عامل مستقیم نیست و غیر مستقیم تاثیر گذار است.

تراشه های ساخت تایوان

مینگ چی کویو  تحلیلگر ارشد اپل در شرکتتی اف اینتر نشنال سیکوریتیزگفت:هرگونه مشکل داغی بیش از حد احتمالا به دلیل تغییر در طراحی خود گوشی هست که این شرکت سعی داشته با کنار گذاشتن فریم جنس فولاد ضد زنگ که در مدل های قبلی استفاده می شده  با جایگزینی فریم جنس تیتانیومی کاهش وزن را  در این مدل پیاده کند.

وی همچنین با اشاره به اینکه ممکن است اپل  از طریق بروز رسانی نرم افزار  این مشکل را حل کند گفت:بعید به نظر می رسد که به دلیل استفاده از تراشه های ساخت تایوان باشد که در این صورت امکان دارد رو ی فروش تاثیر منفی بگذارد.

بازار دومیلیارد نفری

توجه به اینکه بزرگترین بازار گوشی های آیفون در چین است و  اپل قصد دارد  تیراژ تولید محصولات خود را در هند تا پنج سال آینده پنج برابر کند ،به احتمال خیلی زیاد در بازار نزدیک به 2 میلیارد نفری این 2 کشور بزرگ صنعتی ،احتمال اختلال  و کاهش در فروش و عرضه سایر محصولات این غول فناوری را می توان متصور بود.

مشکلات این پرچمدار به همین جا ختم نمی شود چرا  که چهار مدل از آیفون ها ی قدیمی تر احتمالا طی سال جاری به طور رسمی بازنشسته می شوند، و قرار است آیفون 15  در چهار نسخه جایگزین و عرضه شوند  که قطعا  مشکلاتی را پیش روی  کوپرتینویی ها قرار خواهد داد و شاید بازنشستگی مدل های مختلف اپل را  تا زمان حل این مشکل به تعویق بیندازد ؛این درحالیست که  سیستم عامل  ios 17.0.2  که به تازگی انتشار یافته فقط برای این گوشی جدید بوده و سایر مدل های قدیمی تر نمی توانند این بروز رسانی را دریافت و دانلودکنند.

این بروز رسانی سه مشکل امنیتی ازجمله باگی را که مانع روان انتقال داده به چهار مدل گوشی جدید آیفون 15 می شود را برطرف می کند.

قانون جدید اتحادیه برای کوپرتینویی ها

 آیفون مشکلات دیگری را نیز سر راه خود دارد؛دی ماه سال گذشته اتحادیه اروپا قانونی را تصویب کرد که در  پی آن برای عرضه تلفن های همراه  تمام سازندگان گوشی هوشمند باید تا سال 2024 از پورتusb-c به عنوان رابط شارژر استفاده کنند؛ که این باعث می شود مشتری و مصرف کنندگان گوشی ها اپل کابل های برقی کمتری بخرند .یکی از توجیهات این قانون اینست که نتیجه اش کاهش ضایعات زیست محیطی است.در همین  رابطه  تیری برتون ، کمیسر اروپایی درگیر این قانون ، ماه گذشته  در لینکدین گفت: ((استفاده از ))شارژر مشترک عقل سلیم است.

این موضوع باعث تغییر  عرضه محصولات اپل در اروپا خواهد شد ،چرا که مجبور  است درگاه لایتینگ گوشی های خود را با درگاه  usb-c جایگزین کند.همین موضوع باعث افزایش هزینه های ساخت آیفون 15 و افزایش قیمت تمام شده آن در اروپا خواهد بود که مصرف کنندگان را با نارضایتی از افزایش قیمت توام با رضایت  برای رهایی از کابل ها و سیم های زیاد آیفون دارد.

لازم به ذکر است در پایان به برخی از ویژگی های  منحصر به فرد شاهکار جدید اپل اشاره کنیم از جمله ارتباط ماهواره ای برای زمانی که گوشی آنتن ندارد،مناسب بودن به جهت  جایگزینی کنسول بازی ،استفاده از شارژر  بی سیم مگ سیف اختصاصی ،داشتن دکمه اکشن بجای دکمه تاچ،قابلیت ارتباط  G5 ،فیلم برداری 3 بعدی وهمچنین دارا بودن استاندارد آکادمی اسکار که فیلم برداری را جذاب تر ومی توان داخل ویژن پرو این کوپرتینو تماشا کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.