کلر  ژوبرت در خصوص نگارش «داستان‌های پاپاپا» در مراسم جنگ کودکانه و رونمایی «داستان‌های پاپاپا» در کتابخانه مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره)  گفت: در مجموعه  «داستان‌های پاپاپا» تلاش  کردم چند مفهوم اخلاقی خدا محور را به کودکان آموزش دهم.

 «داستان‌های پاپاپا» تلاش می کند، مفاهیم اخلاقی خدا محور را به کودکان آموزش دهد

 «داستان‌های پاپاپا» تلاش می کند، مفاهیم اخلاقی خدا محور را به کودکان آموزش دهد

کلر  ژوبرت در خصوص نگارش «داستان‌های پاپاپا» در مراسم جنگ کودکانه و رونمایی «داستان‌های پاپاپا» در کتابخانه مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره)  گفت: در مجموعه  «داستان‌های پاپاپا» تلاش  کردم چند مفهوم اخلاقی خدا محور را به کودکان آموزش دهم.

مجموعه چهار جلدی «داستان‌های پاپاپا» جدیدترین اثر کلرژوبرت نویسنده و تصویرگر کتاب‌های دینی است که به تازگی در به‌نشر منتشر شده است.  صبح دیروز در کتابخانه مجتمع فرهنگی امام خمینی(ره) مشهد جشن «امضای کتاب و جنگ کودکانه» با حضور جمعی از کودکان برگزار شد و کلر ژوبرت در جمع پر شور کودکان در خصوص نگارش این اثر و ویژگی‌های مجموعه داستان‌های پاپاپا گفت: چند سال پیش، داستانی را با شخصیت اصلی یک بچه‌هزارپای رنگارنگ به نام پاپاپا نوشتم که در قالب مجموعه 8 جلدی داستان‌های تخیلی با مفهوم قرآنی توسط به‌نشر چاپ شد. بعد متوجه شدم که این شخصیت برای بچه‌ها جذاب است و تصمیم گرفتم در مجموعه جدیدی به شخصیت پاپاپا بپردازم و چند داستان دیگر با محوریت آن بنویسم.

 او ادامه داد: در این مجموعه تلاش کردم به چند مفهوم اخلاقی مورد نیاز بچه‌ها بپردازم. این داستان‌ها را در طی جلساتی که گروه صمیم (که این کتاب‌ها را به صورت مشارکتی با به‌نشر منتشر کرده‌اند) با آقای دکتر هزار، استاد رحماندوست و چند نویسنده بزرگوار دیگر برای تولید محتوای مناسب برگزار کرد نوشته‌ام و فعلا به صورت 4 جلدی درآمده است. البته آنچه در این داستان‌ها مدنظرم بود، براساس اخلاق خدامحور بود، نه اخلاق عام.

ژوبرت با اشاره به اینکه در هر جلد از داستان‌های این مجموعه سعی شده  پیامی خاصی به کودکان آموزش داده شود، تصریح کرد: در این کتاب‌ها ماجرای هزارپای کوچولو به نام «پاپاپا » روایت می‌شود که با بیانی ساده نکات اخلاقی را در قالب قصه‌های شیرین و شنیدنی به کودکان یادآوری می‌کند. دوستی و مهربانی، راستگویی، خوش اخلاقی، قدردانی و تشکر، انجام وظایف، همکاری و اجازه گرفتن از جمله موضوعات این کتاب‌هاست. در کتاب «کلوچه‌ی خال‌خالی» مفهوم صداقت، « شام خاله هزارپا» مفهوم مسئولیت‌پذیری، «سه نکته‌ی مامان‌ها» موضوع احترام و محبت به والدین و برای جلد چهارم کتاب «قانون ششم» موضوع رعایت اصول قهر کردن به کودکان آموزش داده می‌شود.

 این نویسنده فعال حوزه کودک افزود: در این مجموعه، برخلاف مجموعه 8 جلدی« داستان‌های تخیلی با مفهوم قرآنی » ، چنین نبود که هر داستان را بر اساس مضمون یک آیه قرآن نوشته باشم. البته می‌شد برای هر داستان آیه‌ی مناسبی پیدا کرد. اما جرقه اولیه هر داستان ریز موضوعاتی بود که در جلسات  گروه صمیم مطرح شده بودند و روند نگارش متفاوت بود.

او درباره نگارش جدیدترین آثارش اظهار کرد: در حال حاضر روی داستان‌هایی براساس حکمت‌های نهج‌البلاغه و همچنین حکمت‌های لقمان حکیم کار می‌کنم و قرار است در مورد حضرت خدیجه (س) و زنده‌یاد طوبی کرمانی هم داستان بنویسم.

ژوبرت در پایان با اشاره به اینکه در میان ناشران بیشتر آثارش در  انتشارات به‌نشر  منتشر شده است، یادآور شد: همکاری با انتشارات به‌نشر را از سال 95 با انتشار مجموعه 8 جلدی« داستان‌های تخیلی با مفهوم قرآنی » آغاز کردم و تا به امروز به لطف خدا ادامه پیدا کرد. با اطلاعات محدود  و ناقصی که از فضای کلی نشر کتاب کودک در ایران دارم، این انتشارات با چاپ آثار دینی با کیفیت مناسب و توزیع گسترده کتاب‌ها را ناشری موفق و تأثیر گذار می‌دانم.

کلر ژوبرت نویسنده‌ای اهل کشور فرانسه است و از حدود 40 سال پیش که مسلمان شد به همراه همسرش در ایران زندگی می‌کند. او قبل از آغاز نویسندگی، قصه‌گوی خلاقی بود. داستان‌هایی ذهنی در موضوعات متعدد می‌ساخت و برای فرزندانش تعریف می‌کرد. بعد از تولد فرزندانش تصمیم گرفت قصه‌هایی که برای کودکان خود می‌گوید را با همان ذوق و مهارتی که دارد بصورت داستان برای سایر کودکان نیز بنویسد و در قالب کتاب منتشر کند. او علاوه بر داستان‌نویسی در هنر تصویرسازی نیز خوش درخشیده است. اغلب دوست دارد به دلیل اهمیت القای حس کلمات و داستان توسط تصاویر و لزوم ارتباط متن و تصویر، تصویرسازی داستان‌هایش را نیز شخصا انجام دهد. او کارشناسی رشته علوم تربیتی و کارشناسی ارشد ادبیات و کودکان و نوجوان است و بصورت حرفه‌ای داستان کودک می‌نویسد. کتاب‌هایی که نوشته است در چندین جشنواره ادبی مهم حائز رتبه شدند و در بازار نشر ایران مورد توجه و اقبال والدین و کودکان قرار گرفته است. انتشارات به‌نشر تاکنون کتاب‌های مجموعه 8 جلدی« یک داستان تخیلی با مفهوم قرآنی»، مجموعه 4 جلدی«داستان های شکر خدا»، « یک داستان دنباله دار»، «دوست عجیب»، مجموعه چهارجلدی «داستان‌های پاپاپا» را از این نویسنده چاپ و روانه بازار نشر کتاب ایران کبرخی از این آثار از جمله  مجموعه کتاب های یک داستان تخیلی با مفهوم قرآنی در سال 1397، برگزیده شانزدهمین «جشنواره کتاب رشد»، شد. همچنین کتاب داستان «کفش های بافتنی» از مجموعه 4جلدی داستان های شکر خدا در سال 1398، نامزد دریافت جایزه کتاب سال «شهید حبیب غنی‌پور»، شده است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.