با راه‌اندازی شبکه نهادهای ترویجی فناوری‌های راهبردی، با هدف شناسایی افراد توانمند، هفته فناوری برگزار می‌شود.

برگزاری هفته فناوری با هدف آشنایی دانشجویان با فناوری‌های نوین و کاربردی

با انتشار شیوه‌نامه حمایتی- رقابتی «شبکه نهادهای ترویجی فناوری‌های راهبردی» ماموریت‌ها و برنامه‌های شبکه نهادهای ترویجی فناوری‌های راهبری اعلام شد.  این شبکه در معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری راه‌اندازی می‌شود.

طبق این شیوه‌نامه ایجاد شبکه نهادهای ترویجی فناوری‌های راهبردی در دو گروه نهادهای جامع و نهادهای تخصصی در دستور کار مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی و در راستای پیشبرد اقدامات ترویجی این مرکز قرار گرفته است.

اعضای این شبکه شامل انجمن‌های علمی-دانشجویی، بسیج‌های دانشجویی و کلیه گروه‌ها و تشکلات علمی- دانشجویی فعال در دانشگاه‌های سراسر کشور و در رشته‌های مختلف دانشگاهی هستند که ظرفیت همکاری به عنوان نهاد ترویجی را داشته باشند و واجد شرایط عضویت در شبکه باشند.

دغدغه‌مندی اعضای نهادی، پویایی و پشتکار گروه دانشجویی فعال در تشکل و وجود تعاملات سازنده بین اعضا و دانشگاه از جمله معیارهای انتخاب تشکل‌های مختلف به عنوان نهادهای ترویجی فناوری‌های راهبردی است.

ذی‌نفعان ایجاد شبکه نهادهای ترویجی فناوری‌های راهبردی شامل نهادهایی چون «معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست جمهوری»، «مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی»، «ستادهای توسعه فناوری ذیل معاونت علمی»، «نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه‌ها»، «وزارت علوم، تحقیقات و فناوری»، «وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی»، «بنیاد ملی نخبگان» و «سازمان بسیج دانشجویی» می‌شود.

در این شیوه‌نامه کمک به شبکه‌سازی و آشنایی بیشتر اعضای شبکه نهادها با یکدیگر و همچنین دبیرخانه، اطلاع رسانی سیاست‌ها، برنامه‌ها و حمایت‌های شبکه از فعالیت‌های ترویجی، آموزش موضوعاتی نظیر تیم‌سازی، مدیریت پروژه، کارآفرینی برای اعضای اصلی و فعال، شناسایی افراد توانمند برای جذب و معرفی در پروژه‌ها و سازمان‌های همکار از مأموریت و اهداف این برنامه به شمار می‌رود.

این شبکه همچنین دارای برنامه‌های حمایتی است که از آن جمله می‌توان به برگزاری مسابقات دانشجویی و هفته فناوری اشاره کرد.

این هفته به منظور آشنایی هرچه بیشتر دانشجویان و جوامع دانشگاهی با فناوری‌های نوین و کاربردی، به طور سالانه یک هفته خاص از سال به آموزش فناوری و ترویج ادبیات توسعه فناوری و پژوهش در حوزه فناوری‌های نوین و ارتقای شأن و جایگاه پژوهش‌های فناورانه و فعالان این حوزه در دانشگاه‌ها اختصاص می‌یابد.

در طول هفته فناوری، نهادهای ترویجی فناوری‌های راهبردی در سراسر کشور می‌توانند با برگزاری برنامه‌های ترویجی و آموزشی متنوع و ارائه گزارش فعالیت‌ها طبق دستورالعمل‌های اجرایی، از حمایت‌های مالی و معنوی بهره‌مند شوند. نهادهای ترویجی، مستندات برگزاری هفته فناوری را به دبیرخانه نهادهای جامع ارسال می‌کنند و دبیرخانه مستندات را براساس آیین نامه مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

در صورت تأیید مستندات، تا سقف ۲۰ میلیون تومان، از برگزاری هفته فناوری حمایت صورت می‌گیرد.

تورهای بازدید راهیان پیشرفت و دستاوردهای شرکت‌های دانش‌بنیان، بازدید از صنایع کارخانجات و پروژه‌های ملی، بازدید از شرکت‌های دانش‌بنیان، ‌ اکوسیستم نوآوری و استارت‌آپ‌ها از دیگر برنامه‌های حمایتی این شبکه است.

فعالیت‌های دبیرخانه شبکه نهادهای ترویجی با توجه به این شیوه‌نامه و مطابق با معیارهای مدنظر مرکز توسعه فناوری‌های راهبردی و ستادهای توسعه فناوری، از مهر ماه سال جاری آغاز شده است.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.