مدیرعامل موسسه‌ تربیت بدنی آستان قدس رضوی گفت:یکی از مباحث مهم، ورزش بانوان است. یک مجموعه ۲هکتاری را به صورت کامل برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم و ۱۹رشته ورزشی برای بانوان داریم. امیدواریم بتوانیم آن را توسعه بدهیم و نگاه ویژه‌ای به ورزش بانوان داشته باشیم که این امر از ارکان سلامتی خانواده است.

ورزش بانوان؛ اولویت تربیت بدنی آستان قدس رضوی

به گزارش قدس خراسان، رضا امین‌زاده اظهار کرد: مجموعه و مؤسسه تربیت بدنی بنیاد کرامت رضوی، مجموعه‌ای است با ۲۵ هکتار وسعت که در چهار مکان شامل مجموعه خیام با وسعت ۱۱ هکتار، مجموعه بانوان با وسعت ۲ هکتار، مجموعه شهید دارایی با وسعت ۶هکتار، مجموعه شهید اصلانی با وسعت ۲ هکتار و سایر مجموعه‌هاست. 

مدیرعامل موسسه‌ تربیت بدنی آستان قدس رضوی ادامه داد: یکی از اهداف این مجموعه، توسعه ورزش در حوزه‌های مختلف به خصوص حوزه ورزش همگانی است. در این مجموعه روزانه به ۵هزار نفر در ۲۵ رشته برای آقایان و ۱۹ رشته برای خانم‌ها خدمات ارائه می‌شود. افزون بر خدماتی که به خانواده کارکنان آستان قدس و ورزشکاران شهر داده می‌شود، خدمات ویژه‌ای هم در حاشیه شهر در نظر گرفته شده که شامل استقرار دو مجموعه ورزشی در حاشیه شهر است به طوری که ماهیانه ۱۲هزار نفر به صورت رایگان از خدمات آن استفاده می‌کنند ضمن اینکه این خدمات به صورت مسجدمحور نیز ارائه می‌شود.

وی در خصوص برنامه تربیت بدنی آستان قدس در اوقات فراغت و پرورش استعدادها گفت: آستان قدس رضوی بزرگ‌ترین نهاد مردمی است که با سیستم وقف و نذر مدیریت می‌شود و یکی از خدماتی که ارائه می‌دهد در حوزه ورزش همگانی است که در ذیل آن کلاس‌های اوقات فراغت و استعدادیابی را نیز پوشش داده و خدماتی را به زائران و مجاوران ارائه می‌دهد. 

امین‌زاده افزود: طبیعی است در اوقات فراغت و تعطیلات مراجعه‌کننده بیشتری داریم؛ اما حدود ۸۰ درصد جذب می‌شوند تا در طول سال هم از خدمات استفاده کنند.

اگر شرایط مهیا شود به ورزش قهرمانی نیز ورود می‌کنیم

وی در ادامه بیان کرد: یکی از اهداف و مأموریت‌های ما خدمات‌دهی به خانواده بزرگ کارکنان آستان قدس رضوی است. در این راستا مسابقات، جشنواره‌ها و لیگ‌های بسیاری برگزار کردیم مانند فوتسال و والیبال؛ اما این کافی نیست و باید فعالیت بیشتری انجام دهیم. وقتی بتوانیم افرادی را که کمتر ورزش می‌کنند جذب کنیم، می‌توانیم بگوییم گام بزرگی برداشته‌ایم. امیدواریم بتوانیم خدماتی در راستای توسعه ورزش در فرهنگ رضوی ارائه دهیم. 

مدیر عامل مؤسسه تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی درخصوص ورزش قهرمانی مطرح کرد: معمولاً به ورزش در چهار سطح همگانی، تربیتی، قهرمانی و حرفه‌ای توجه می‌شود که هرکدام هدفی را دنبال می‌کنند. برای مثال در ورزش همگانی هدف نشاط و سلامتی است، در سطح تربیتی آموزش و پرورش نقش داشته و بیشتر امور پرورشی اولویت دارد. در ورزش قهرمانی بیشتر لذت بردن و علاقه شخصی و در بحث حرفه‌ای نیز بیشتر نگاه شهرت و ثروت مطرح است. 

وی افزود: نگاه آستان قدس رضوی به حوزه ورزش بیشتر نگاه تربیتی و سلامتی است؛ اما به این معنا نیست که به ورزش حرفه‌ای ورود پیدا نمی‌کند. تاکنون شرایط مهیا نشده و اولویت را بیشتر به حوزه همگانی معطوف کرده‌ایم. اگر شرایطی ایجاد شود، با توجه به کارکردهای ورزش می‌توان به حوزه‌های قهرمانی و حرفه‌ای هم ورود کرد.

ورزشگاه امام رضا(ع) آماده خدمت‌رسانی به ورزش کشور است

امین‌زاده درخصوص ارتباط تربیت‌بدنی آستان قدس رضوی با دیگر دستگاه‌ها گفت: در این دوره ارتباط خوب و تنگاتنگی میان تربیت‌بدنی آستان قدس با اداره ملی ورزش و جوانان، شهرداری، سپاه، آموزش و پرورش و اصحاب رسانه برقرار شده است. همچنین همت و اراده‌ای ایجاد شد تا از طریق استانداری، شورای عالی ورزش پس از ۱۵ سال تشکیل شود. باید از این فرصت نهایت استفاده را داشته باشیم تا نتایج خوبی بدست بیاید.

وی ادامه داد: مجموعه ورزشگاه امام رضا(ع) با هزینه بسیار زیادی ایجاد شده و بی‌شک در کشور چنین مجموعه‌ای با این ویژگی‌ها در دوره‌های مختلف نداشته‌ایم. این مسئله بسیار ارزشمند است و اگر بتوانیم فضایی برای ورزشکاران حرفه‌ای و کمپ‌های ملی فراهم کنیم، می‌توانیم از این ظرفیت در راستای ورزش شهر و کشور بهره ببریم و این اتفاق امکان‌پذیر است.

امین‌زاده با تأکید بر اینکه مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی آمادگی دارد به تیم‌های ملی خدمات بدهد، اظهار کرد: با شرایط و استانداردهایی که داریم، این اتفاق شدنی است. آستان قدس رضوی شاید به طور مستقیم به ورزش حرفه‌ای ورود پیدا نکند؛ اما می‌تواند خدمات حرفه‌ای را ارائه بدهد.

وی ادامه داد: وقتی به برآوردهای مالی نگاه می‌کنیم، می‌بینیم نیازمند بهره‌وری هستیم؛ چراکه یک مجموعه مدرن هزینه‌های زیادی دارد. باید در بحث اماکن ورزشی مدیریت داشته باشیم و هزینه‌های خود را تأمین کنیم تا به سودآوری برسیم و بتوانیم توسعه پیدا کنیم.

مدیر عامل مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی درخصوص توسعه سرانه ورزشی در مشهد خاطرنشان کرد: برای مثال در مجموعه شهید اصلانی واقع در توس ۵۵ با مشارکت شهرداری برای توسعه سرانه ورزشی در حال فعالیت هستیم. با وجود این بر اساس آماری که اداره کل ورزش و جوانان اعلام کرده، سرانه فضای ورزشی در مشهد پایین است و به توسعه نیاز دارد. در مجموعه خیام فضای خالی نداریم و تمام سالن‌ها همواره درگیر است و به توسعه نیاز دارد.

ورزش بانوان از اولویت‌های مؤسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی است

وی بیان کرد: یکی از ظرفیت‌های دیگر در بنیاد کرامت، موضوع خادمیاری است. مجموعه خادمیاری در تمام کشور شعبه، دبیران و رابطانی داشته که این رابطان در رشته‌های ورزشی هم حضور دارند. در حال حاضر مسابقات مقدماتی تربیت‌بدنی در رشته‌های فوتسال، والیبال و ورزش زورخانه‌ای به صورت منطقه‌ای تا دهه فجر برگزار می‌شود و در دهه کرامت سال آینده، در مشهد میزبان مرحله کشوری خواهیم بود. 

امین‌زاده در پایان در مورد اهمیت ورزش بانوان در تربیت بدنی آستان قدس رضوی گفت: یکی از مباحث مهم، ورزش بانوان است. یک مجموعه ۲هکتاری را به صورت کامل برای این موضوع در نظر گرفته‌ایم و ۱۹رشته ورزشی برای بانوان داریم. امیدواریم بتوانیم آن را توسعه بدهیم و نگاه ویژه‌ای به ورزش بانوان داشته باشیم که این امر از ارکان سلامتی خانواده است و می‌توان به کمک آن فرهنگ ورزش را توسعه داد.

خبرنگار: محدثه مودی  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.