کارشناس حوزه علم و فناوری گفت: شرکت‌های دانش‌بنیان در نظام ارزیابی جدید توسعه دهنده و نقش اصلی R&D صنعتی را در بر می‌گیرد.مهمترین بخش نظام ارزیابی جدید، ارزیابی شرکت‌های فناور با فروش بالای ۵ میلیارد تومان است که این شرکت‌ها بازوهای اصلی R&D صنعتی می‌شوند.

 شرکت‌های فناور با فروش بالای ۵ میلیارد تومان بازوهای اصلی R&D صنعتی می‌شوند

محمدصادق سالم کارشناس حوزه علم و فناوری در رابطه با اصلاح نظام مجوز دهی شرکت های ارزیابی و حمایت مرتبط دانش بنیان به خبرنگار قدس گفت: یکی از موضوعات مهمی که اخیراً اتفاق افتاد بحث مرتبط با اصلاح نظام مجوزدهی، به شرکت‌های دانش بنیان است. شرکت‌های دانش بنیان وقتی می‌خواستند وارد فضای کسب و کار بشوند با یک شاخص‌های پیچیده و مسیر ثابت دارای متولی واحد که همان معاونت علمی بود واردفضای اقتصاد دانش بنیان می‌شدند و وقتی وارد سیستم استارتاپی می شدند؛ دیگر رها می‌ شدند و هیچ برنامه خاصی برای توسعه آنها وجود نداشت .

وی افزود: البته اقتصاد دانش بنیان اقتصاد نوپایی به حساب می‌آمد که تازه شکل گرفته بود و حدود ۱۰ سال پیش شکل گرفت و این مدل که برای تشکیل این نوع اقتصاد بود و در واقع قصد ثبات بخشیدن به آن را داشت کاملا منطقی بود اما الان که قرار است وارد یک مرحله جدید شود و در ارتباط با صنعت باشد و نقش جدی‌تری در اقتصاد بگیرد و سهم خود را از GDP بالا ببرد باید نظام ارزیابی آن اصلاح شود .

وی افزود: ما شاهد این هستیم که اصلاح نظام ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان در چند ماه اخیر تقریباً از اواسط خرداد استارت خورد. در رابطه با شاخص‌های اصلاح نظام ارزیابی همان طور که در بالا نیز اشاره شد، یکی از نقاطی که وجود داشت بحث تعدد شاخص‌ها بود به این معنی که شاخص‌ها متنوع‌تر شدند از قبیل شاخص‌های منطقه‌ای، شاخص‌های نوآوری شاخص‌های فرایندی شاخص‌های اشتغال زایی و غیره پس تعدد بخشی به شاخص‌ها اولین مزیتی است که آیین نامه جدید دارد.

دسته‌بندی شرکت‌ها بر اساس بلوغ فروش یک شرکت

این کارشناس حوزه علم و فناوری پیرامون مزیت بعدی مرتبط با آیین نامه جدید ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان گفت: مزیت بعدی آیین نامه جدید ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان این است که مبادی متنوع شده است مبادی ورود قبلاً فقط معاونت علمی و کارگزارهایش بودند اما الان ستادهای توسعه‌ای بخش اکوسیستم فناوری پارک‌های علم و فناوری توانمند می‌توانند مجوز دانش بنیان شدن یک شرکت را بر اساس ضوابطی صادر نمایند البته ضابطه‌مندی همچنان دست معاونت علمی ریاست جمهوری است اما این نکته که مبادی تنوع پیدا کرده بسیار حائز اهمیت است.

وی افزود: مزیت سوم آیین نامه جدید ارزیابی شرکت‌های دانش بنیان نوع دسته‌بندی جدید شرکت‌هاست .طبق آیین نامه جدید دسته‌بندی شرکت‌ها بر اساس میزان فروش و به معنی بهتر بلوغ فروش یک شرکت است یک شرکت دانش بنیان وقتی ایجاد می‌شود و در اکوسیستم اقتصاد شرکت‌های دانش بنیان قرار می‌گیرد، یک شرکت نوپاست که هنوز بازاری پیدا نکرده است وقتی دسته‌بندی بر اساس میزان فروش باشد چند مزیت مهم ایجاد می‌شود.

نظام حمایتی مبتنی بر رشد و مشروط به توسعه بیشتر 

سالم کارشناس حوزه علم و فناوری در رابطه با نظام حمایتی و پشتیبانی مشروط نیز اظهار نظر کرد: اولین ویژگی مرتبط با نظام جدید حمایتی در زمینه بازارسازی برای شرکت‌های دانش‌بنیان، ایجاد دسته‌بندی منحصر به فرد مبتنی بر میزان فروش است؛ بر این اساس شرکت‌های نوپا شرکت‌هایی هستند که خود را موظف می‌دانند به یک بلوغی از فروش و بازاریابی برسند. نوع حمایت‌ها هم در این راستا تغییر کرده است قبلا شرکت‌ها دارای معافیت‌های مالیاتی و... بودند و یک سری امتیازاتی می‌گرفتند که عملاً کارآمد نبودند اما در حال حاضر نظام حمایتی مبتنی بر رشد و مشروط به توسعه بیشتر شده است یعنی بر اساس مسیر رشدی که شرکت تعریف می‌کند و حرکت بر اساس آن صورت می‌گیرد دسته‌بندی تغییر می‌کند. یعنی وقتی یک شرکت به بلوغی از فروش کالا رسید به دسته بعدی می‌رود و جزو شرکت‌های دانش بنیان نوآور و فناور می‌شود .

وی افزود: هدف این هست که شرکت های دانش بنیان به دل صنعت وارد شوند و مسئول اصلی بومی‌سازی فناوری و ساخت تجهیزات صنایع بزرگ بشود و در ساخت تجهیزات صنایع بزرگ بومی‌سازی صورت گیرد مثال این اتفاق پالایشگاه فراسرزمینی است که شاهد این بودیم که صادرات خدمات فنی مهندسی حوزه پالایشگاهی که تجهیزات آن بومی‌سازی شده بود چقدر به افزایش فروش نفت ما در زمانی که تحریم وجود دارد کمک کرد .پس دسته‌بندی جدید، نظام حمایتی را برای همه یکسان در نظر نمی‌گیرد و بر اساس مسیر رشد و طی شدن این مسیر رشد و توسعه شرکت حمایت بیشتر اخذ می‌شود .

حمایت جدید معاونت علمی از صنایع به نام اعتبار مالیاتی

وی ادامه داد: مهمترین بخش نظام ارزیابی جدید، ارزیابی شرکت‌های فناور با فروش بالای ۵ میلیارد تومان است اهمیت این بحث اینجاست که این شرکت‌ها بازوهای اصلی R&D صنعتی (تحقیق و توسعه) می‌شوند؛ از طرفی معاونت علمی یک حمایت جدید به نام اعتبار مالیاتی کسب کرده است که به صنایع بزرگ می‌دهد تا برای شرکت‌های فناور بازارسازی کنند ،این شرکت‌ها به دل صنعت بروند و گسترش زنجیره صنعت توسعه پیدا کند .

این کارشناس حوزه علم فناوری در پایان گفت: نظام ارزیابی بعد از قانون جهش تولید دانش بنیان نیاز به اصلاح داشت و نظام جدید ارزیابی فضای اقتصاد را برای یک تحول صنعتی بزرگ آماده می کند بطوریکه شرکت‌های دانش‌بنیان در نظام ارزیابی جدید توسعه دهنده و نقش اصلی R&D صنعتی را در بر می‌گیرد و صنایع هم از خام فروشی رهایی پیدا می‌کنند و به سمت بازار های صادراتی و رقابت پذیری سوق داده می شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.