وزیر علوم گفت: هرگاه از مرز بین کشورها دانشمند، دانشجو، اندیشمند، تاجر و توریست عبور کند، هیچگاه سربازی عبور نخواهد کرد و بین کشورها تنش ایجاد نمی شود.

اقدامات وزارت علوم  برای ازدواج دانشجویی/ استفاده از هوش مصنوعی برای همسرگزینی دانشجویان

محمدعلی زلفی گل اظهار داشت: زمانی که منافع کشورها به یکدیگر گره بخورد تعامل و تکامل هم افزا شکل می گیرد، یکی از راه های تعامل بین کشورها، صنعت گردشگری است و دانشگاه ها می توانند در این زمینه نیز نقش آفرینی کنند و به صنعت توریسم کشور یاری برسانند.

وی با اشاره به افتتاح چند طرح عمرانی دانشگاه تهران گفت: دانشگاه تهران نماد آموزش عالی کشور است و خیلی از تصمیماتی که در این دانشگاه گرفته می شود، الگو برای دیگر دانشگاه ها است. خانواده بزرگ دانشگاه تهران با توجه به گستردگی که دارد باید در بخش های مختلف به نیازهای آن توجه شود.

خیز علمی دانشگاه‌ها نیازمند تخصیص اعتبار امور پژوهشی و فرهنگی است

وزیر علوم درباره افزایش بودجه و سهم وزارت علوم افزود: سهم بودجه وزارت علوم را سازمان برنامه و بودجه تعیین می کند. سهم بودجه وزارت علوم زیاد نیست اما قرار شده است دو درصد از درآمد ناخالص ملی به پژوهش اختصاص پیدا کند که تصویب هم شده است.

وی در ادامه گفت: پژوهانه جامع تصویب شده است که بر اساس آن تحقیقات نیازمحور در کشور نهادینه می شود. بحث سامان‌دهی آموزش عالی در مجلس نیز مصوب شد. همچنین تخصیص اعتبار برای امور پژوهشی و فرهنگی می تواند بسترهای لازم خیز علمی را که مدنظر رهبر معظم انقلاب است، محقق کند.

زلفی گل درباره صنعت توریست و گردشگری گفت: در همه کشورها بحث توجه به صنعت توریست یک هدف است و از طریق صنعت توریست می توانند موجبات رونق و رشد اقتصادی و فرهنگی کشور خود را فراهم کنند. ما هم اگر بخواهیم صنعت توریست در کشور علمی مدیریت شود و علمی رشد پیدا کند، باید کارشناسان و متخصصان این رشته را در کشور داشته باشیم که دانشگاه تهران با راه اندازی دانشکده گردشگری پرچمدار و علمدار این رشته علمی شده و با پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف گردشگری توانسته گام موثری بردارد.

ورود وزارت علوم به موضوع ازدواج دانشجویی

درباره برنامه های وزارت علوم در رابطه با ازدواج های دانشجویی گفت: بخش عمده قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده مربوط به دانشگاه های کشور است چرا که نسل جوان در دانشگاه های کشور حضور دارند بر همین اساس برخی ایده های جدید در این زمینه شروع شده است.

وزیر علوم به مرکز ازدواج و خانواده دانشگاهیان و سامانه همسان گزینی دانشگاه تهران اشاره کرد و افزود: سامانه همسان گزینی و همرسان کمک می کند افرادی که آمادگی ازدواج دارند بتوانند فرد مورد نظر خود را پیدا کنند؛ به همین منظور دانشگاه تهران این مرکز را تاسیس کرده البته قبل از این در دانشگاه شهید بهشتی هم نمونه آن وجود داشت اما در دانشگاه تهران بصورت نظام‌مندتر است و با آن سامانه قبلی مرتبط خواهد شد.

زلفی گل ادامه داد: امیدواریم به مرور این گونه اقدامات در دانشگاه های دیگر هم اتفاق بیفتد و همه به یکدیگر متصل شوند و بتوانیم برای ازدواج جوانان بر اساس قانون جوانی جمعیت و حمایت از خانواده گام های موثری برداریم.

وزیر علوم ادامه داد: معاونت های فرهنگی دانشگاه ها و نهادهای مقام معظم رهبری در دانشگاه ها از سال‌های گذشته برنامه هایی برای برگزاری ازدواج های دانشجویی داشته اند. اما اتفاق تازه ای که در سامانه همسان گزینی و همرسان افتاده استفاده از فناوری های نوین و هوش مصنوعی در این زمینه است که اطلاعات را با یکدیگر تطابق می دهند و بعد از اینکه نهایی شدند، یک روانشناس این اطلاعات را بررسی و در نهایت نظر خود را اعلام می کند که زوجی که قرار است با یکدیگر ازدواج کنند مناسب یکدیگر هستند یا نه و اینکه چند درصد ایده ها و آرزوها و فرهنگ آن ها با یکدیگر تطابق دارد که ازدواج ماندگار شکل بگیرد. در حقیقت این کار دانشگاه تهران ارتباط برقرار کردن هوش مصنوعی، فناوری و نوآوری جدید با دانش متخصصان روز است.

وی افزود: راهی جز این نداریم که برای آینده بر اساس علم، دانش و فناوری برنامه ریزی کنیم تا از ظرفیت علم و فناوری برای پیشبرد کارها استفاده شود. هوش مصنوعی کاربردهای گسترده ای دارد و بخش کوچکی از آن هم می تواند در زمینه ازدواج اثرگذار باشد.

زلفی گل درباره ساخت خوابگاه های متاهلی دانشجویان نیز گفت: با همکاری که با وزارت راه و شهرسازی صورت گرفته و با رایزنی هایی که با مدیرکل مسکن شهرداری استان ها شده است، امیدواریم که بحث ساخت خوابگاه های متاهلی و مسکن تحقق پیدا کند. بخشی از آن نیاز به تسهیلاتی دارد که بانک ها باید در اختیار قرار دهند که توافقات مثبتی در این زمینه انجام شده است و امیدواریم نهایی شود تا بتوانیم گام های موثری در این زمینه برداریم.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.