مدیر کل بهبود محیط زیست شهرداری مشهد درخصوص آنچه تا امروز در مورد اصلاح الگوی کشت فضای سبز و حذف تدریجی چمن به عنوان گیاهی پرآب‌بر مطرح بوده گفت: در این طرح به هیچ‌وجه به دنبال حذف چمن از فضای سبز شهری نیستیم.

چمن از منظر شهر حذف نمی‌شود 

به گزارش قدس خراسان، زمانی که کشور با خشکسالی‌های پیاپی دست به گریبان است و خراسان رضوی به عنوان یکی از کانون‌های بحران در موضوع تأمین آب، همه نگاه‌ها به این معطوف می‌شود که چه باید کرد تا مصرف منابع آبی موجود به بهترین شکل ممکن مدیریت شود.

کارشناسان راهکارهای زیادی برای این بحث مطرح کرده‌اند که هر کدام می‌تواند قدم بزرگی در موضوع مدیریت مصرف آب باشد. یکی از همین راهکارها کنترل و مدیریت آبیاری فضای سبز موجود در شهرهاست. مشهد یکی از کلانشهرهای مورد توجه در کشور است که بیش از ۶ هزار و ۵۰۰ هکتار فضای سبز دارد که حدود هزار و ۹۰۰ هکتار آن مربوط به فضای سبز پارکی است و نزدیک به هزار هکتار فضای سبز معابر دارد. با این تفاسیر روزانه میزان قابل توجهی از منابع آبی صرف آبیاری این فضاها می‌شود. بی‌شک با کنترل و مدیریت مصرف در این بخش می‌توان گام بلندی در راستای مقابله با خشکسالی و حفظ منابع آبی  برداشت. اصلاح الگوی کشت یعنی تغییر کاشت چمن و پوشش گیاهی از پرآب‌بر به گیاهان کم‌آب‌بر، از اواخر سال گذشته در مشهد آغاز شده و قرار است به مرور زمان فرایند آن پیگیری شده و به نتیجه برسد.

 چمن از فضای سبز مشهد حذف نمی‌شود

مدیر کل بهبود محیط زیست شهرداری مشهد درخصوص آنچه تا امروز در مورد اصلاح الگوی کشت فضای سبز و حذف تدریجی چمن به عنوان گیاهی پرآب‌بر مطرح بوده گفت: هدف از روی آوردن به اصلاح الگوی کشت، کمک به مدیریت مصرف آب در مصارف فضای سبز مشهد با توجه به کم‌بارشی‌هایی است که در سال‌های اخیر با آن مواجه بودیم و نیز خشکسالی‌هایی که وجود داشته است.

حامد فیض‌اللهی ادامه داد: در این طرح به هیچ‌وجه به دنبال حذف چمن از فضای سبز شهری نیستیم. شهرداری می‌خواهد ضمن حفظ زیبایی منظر فعلی شهر، معابری را که با مشکلاتی مواجه بودند و طبق تحقیقات بیشترین آسیب را در شرایط مختلف داشتند، در اولویت اصلاح الگوی کشت قرار دهیم.

۵/۵ هکتار فضایی که تا آخر سال اصلاح می‌شود

وی بیان کرد: در همین راستا کارگروهی تشکیل و چند مورد را الگوی کار خود قرار دادیم. در مواردی از گونه‌های گیاهی کم‌نیاز آبی استفاده کنیم و گونه‌های پرآب‌بر مثل درختان چنار و صنوبر را کشت نکنیم. امسال مسیرها و معابر اصلی شهر را بررسی کردیم تا این طرح در دو مرحله در آن‌ها صورت بگیرد و امسال و سال آینده طرح اصلاح الگوی کشت فضای سبز در آن‌ها اجرایی شود. ۱۰۹ آدرس از معابری که بیان شد، در شهر شناسایی کردیم که در ۱۰ هکتار در دو مرحله اصلاح الگوی کشت انجام شود. تا امروز در ۷۵ آدرس با ظرفیت ۵/۵ هکتار یا انجام شده یا تا آخر سال به اتمام خواهد رسید. بقیه آدرس‌ها نیز سال آینده اصلاح خواهند شد. البته این میزان کار با توجه به بودجه‌ای که تعلق گرفته به سرانجام می‌رسد و در مقایسه با ۹۰۰ هکتار فضای سبز معابر شهری عدد خیلی زیادی نیست که می‌تواند با افزایش بودجه و اعتبار، سرعت بیشتری بگیرد. 

از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده نمی‌شود

مدیر کل بهبود محیط زیست شهرداری مشهد در پاسخ این پرسش که در حال حاضر چه میزان از فضای سبز شهر با استفاده از شبکه توزیع آب شهری یا همان آب شرب آبیاری می‌شود، گفت: ما در هیچ نقطه‌ از شهر از آب شرب برای آبیاری فضای سبز استفاده نمی‌کنیم. آبیاری یا با استفاده از پساب است که برای فضای سبز کمربند جنوبی و شمالی با استفاده از پساب صورت می‌گیرد. بقیه فضای سبز داخل شهر نیز از ظرفیت چاه‌های آبی که بنا به تشخیص شرکت آب و فاضلاب مشهد کیفیت کم یا پایین‌تری دارند، آبیاری می‌شوند.

ظرفیت های موجود برای استفاده از پساب

فیض‌اللهی همچنین در خصوص اینکه چه زمانی از ظرفیت پساب تصفیه‌خانه‌های مشهد برای فضای سبز داخل شهر می‌توان بهره برد، بیان کرد: برنامه‌ریزی‌های خوبی در این زمینه در حال پیگیری بوده و شورای شهر نیز همراهی خوبی در این خصوص داشته است. اتفاقات خوبی در این زمینه خواهد افتاد. ما اگر بتوانیم از خط پرکندآباد پساب را به میدان نمایشگاه منتقل کنیم که کارهای اجرایی آن در حال انجام است، در آنجا مخزن بسیار خوب و بزرگی داریم که می‌تواند ظرفیت خوبی برای آبیاری فضای سبز به وجود آورد. چنانچه ظرفیت تصفیه‌خانه‌های اولنگ، آفتاب و آزادی نیز اضافه شود، قسمت زیادی از مشکل آبیاری فضای سبز با پساب تصفیه‌خانه‌ها قابل حل خواهد بود.

چمن کم‌آب‌بر در مرحله تحقیقات

وی با اشاره به تحقیقات انجام شده در زمینه جایگزین کردن پوشش گیاهی کم‌آب‌بر با چمن فعلی سطح شهر گفت: با همکاری دانشگاه فردوسی و تحقیقات صورت گرفته به چمنی رسیدیم که نسبت به چمن‌های موجود آب بسیار کمتری نیاز دارد. در حال حاضر کاشت آزمایشی آن در منطقه ۴ و میدان قائم انجام شده و مراحل تحقیقاتی را پشت سر می‌گذارد. یادآوری این نکته نیز خالی از لطف نیست که کاشت چمن به روش قدیم و به صورت وسیع را ممنوع کردیم تا اصلاح الگوی کشت به مرور زمان انجام شود.

خبرنگار: هاشم رسائی‌فر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.