۱۵ آبان ۱۴۰۲ - ۱۴:۱۵
کد خبر: 932487

اگر مسافر هواپیما تهران- مشهد یا پرواز کیش- تهران هستید و برایتان این سؤال به وجود آمده ‌که آیا می‌توانید نوع غذا را در سفر هواپیمایی خود تعیین کنید باید بدانید که کلاس پروازی شما نقش تعیین کننده‌ای در پاسخ به سؤالتان دارد.

آیا میتوان در سفر هوایی نوع غذا را تعیین کرد؟

اگر مسافر هواپیما تهران مشهد (https://www.alibaba.ir/flights/THR-MHD) پرواز تهران کیش، شیراز تهران، تهران دبی و ... هستید و یا بلیط کیش تهران (https://www.alibaba.ir/flights/KIH-THR) را در دست دارید و برایتان این سؤال به وجود آمده ‌است که آیا می‌توانید نوع غذا را در سفر هواپیمایی خود تعیین کنید؟ باید بدانید که کلاس پروازی شما نقش تعیین کننده‌ای در پاسخ به سؤالتان دارد. به طور کلی سفر هوایی دارای قوانین خاصی برای سرو غذا و ... است که در این مطلب به شرح آن خواهیم پرداخت.

قوانین سرو غذا در هواپیما

اولین و مهم‌ترین نکته‌ درباره قوانین غذایی در هر سفر هوایی آن است که به دلایل امنیتی به هیچ عنوان از اجاق گاز و شعله در هواپیما استفاده نمی‌شود؛ بنابراین تمامی غذاها به صورت نیمه‌آماده هستند که در طول پرواز توسط مهمانداران به وسیله فرهای حرارتی گرم و سرو می‌شوند.

نکته مهم دیگر این است، غذاهایی که در هواپیما سرو می‌شوند معمولا طعم و مزه‌ای متفاوت از آنچه تا به حال خورده‌اید دارند، البته این امر به معنای بی‌کیفیت یا بی‌مزه بودن این غذاها نیست! بلکه به این علت است که از یک سو شرایط جوی، ارتفاع، استرس و ... می‌تواند روی قدرت حس چشایی و بویایی افراد تاثیر بگذارد و از سوی دیگر اجبار به طبخ ابتدایی غذا روی زمین باعث می‌شود خواه ناخواه غذاها خیلی تازه و خوش طعم نباشند.

در هر پرواز هوایی باقی‌مانده غذا به طور کامل دور ریخته می‌شود، به خصوص زمانی‌که هواپیما بیش از سه ساعت تاخیر در پرواز دارد مهمانداران موظفند تمامی غذاها را تخلیه و دور بریزند.

البته باید بدانید محتویات آنچه که در هواپیما برای شما سرو می‌شود بستگی به ساعات و طول مسیر پروازتان دارد. به طور مثال اگر در میانه روز سوار هواپیما تهران مشهد شده‌اید تنها میان وعده‌ای سبک برای پذیرایی از شما سرو می‌شود و برعکس برای پروازهای طولانی یا پروازهایی که ساعات آن‌ها مصادف با وعده‌های صبحانه، ناهار یا شام است غذای کامل در نظر گرفته می‌شود.

هر ایرلاین کترینگ و آشپزخانه مخصوص به خود دارد. فارغ از پروازهای فرست کلاس و بیزینس کلاس در پروازهای معمولی و کوتاه اغلب غذاهای نیم‌پز و سرد که متشکل از گوشت قرمز یا مرغ هستند همراه با آبمیوه برای مسافران سرو می‌شوند.

سرو غذا متناسب با کلاس پروازی در سفرهای هوایی

به طور کلی چهار نوع کلاس پروازی وجود دارد، از جمله:

  • فرست کلاس

  • بیزینس کلاس

  • پرمیوم اکونومی کلاس

  • اکونومی کلاس

در هر سفر هوایی متناسب با هزینه‌ای که برای کلاس پروازی خود کرده‌اید می‌توانید غذایی معمولی تا لیستی متنوع از غذاهایی که مطابق با هتل‌های پنج ستاره دنیا هستند را دریافت کنید.

در پروازهای فرست کلاس که گران‌ترین بلیط‌ها را دارند بسته به نوع ایرلاین بهترین و باکیفیت‌ترین خدمات هوایی به مسافران ارائه می‌شود.

در این پروازها لیستی از غذا و نوشیدنی‌های متنوع بدون هیچ محدودیت زمانی سرو می‌شود و حتی در مواردی آشپزهای مخصوص وظیفه تهیه غذا را به عهده دارند و سرگرمی‌های مختلفی به خصوص در سفرهای طولانی در نظر گرفته می‌شوند.

بعد از پروازهای فرست کلاس، پروازهای بیزینس کلاس هستند که در آن‌ها به نسبت، تنوع غذایی کمتری وجود دارد و غذاها در ظروف چینی همراه با نوشیدنی‌های مختلف و ... سرو می‌شوند.

پروازهای پرمیوم اکونومی و اکونومی به ترتیب در رده پروازهای اقتصادی‌تر قرار دارند. کابین هواپیما در این نوع پروازها به خصوص در پروازهای کلاس اکونومی جمع و جورتر، فاصله صندلی‌ها کمتر و تنوع غذایی در آن‌ها محدودتر است.

به طور مثال اگر شما بلیط پرواز تهران کیش (https://www.alibaba.ir/flights/THR-KIH) در کلاس پروازی اکونومی را تهیه کرده‌اید نباید انتظار صرف یک وعده غذای عالی را داشته‌ باشید!

در این نوع پروازها معمولا غذا در ظروف پلاستیکی و به شکل بسته‌بندی شده به مسافران داده می‌شود؛ بنابراین کلاس‌های پروازی پرمیوم اکونومی و اکونومی تنها مناسب پروازهای کوتاه مانند پرواز تهران کیش، شیراز، کرمان و... است.

آیا میتوان در سفر هوایی نوع غذا را تعیین کرد؟

ساعات سرو غذا در پروازهای هوایی

سرو غذا یا میان وعده در هواپیما در ساعات خاصی از زمان پرواز و به شرح زیر انجام می‌شود.

  • صبحانه : ساعت ۴ صبح الی ۹

  • میان وعده صبح: ساعت ۹ الی ۱۱

  • ناهار: ۱۱ الی ۱۴:۴۵ بعد از ظهر

  • میان وعده عصر: ساعت ۱۴:۴۵ الی ۱۸

  • شام: ساعت ۱۸ تا ۲۳:۵۹ شب

  • میان وعده بعد از شام: ساعت ۱۲ شب تا ۴ صبح

نکات مهم جهت همراه بردن غذا و خوراکی در هواپیما

همراه داشتن مواد خوراکی و نوشیدنی در هواپیما محدودیت و قوانین مخصوص به خود را دارد، از جمله:در هواپیما هر فرد تنها مجاز به حمل ۶ بطری ۹۶ گرمی از مایعاتی است که در بسته‌بندی‌های مشخص و ایمن قرار داشته ‌باشد.

  • خوراکی‌های خشک مانند بیسکویت، نان و ... باید دارای بسته‌بندی‌های شفاف باشند.

  • اگر ماده خوراکی یخ‌زده همراه دارید این مواد باید کاملا فریز شده و در حالت انجماد کامل باشند.

  • برای بردن کنسرو در سفر هوایی، نباید کنسرو شکل و شمایل مشکوک و غیر معمول داشته باشد.

جمع بندی

از آنجایی که ایرلاین‌ها همواره به دنبال ارائه بهترین خدمات هوایی به مسافرین خود هستند نباید دغدغه جدی جهت کیفیت و نوع غذای سرو شده در هواپیما داشته ‌باشید. در واقع مطالعه این مقاله کمک می‌کند تا انتظاراتتان از میزان خدمات، نوع و کیفیت غذا در هواپیما را متناسب با کلاس پروازی خود تطبیق دهید.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.