یک مقام دولت آمریکا ضمن درخواست از کنگره این کشور برای تخصیص بودجه جهت بازسازی زنجیره تامین داخلی و محدود کردن واردات سوخت هسته ای، گفت: اتکا به سوخت هسته ای روسیه تهدیدی حیاتی برای امنیت ملی و اهداف آب و هوایی آمریکاست.

آمریکا به دنبال قطع وابستگی هسته ای به روسیه است

به گزارش قدس انلاین به نقل از ایرنا، کاترین هاف، مدیرکل سازمان انرژی هسته ‌ای وزارت انرژی آمریکا امروز/سه شنبه به روزنامه انگلیسی "فایننشال تایمز" گفت که تامین حدود ۲۰ درصد سوخت مورد استفاده راکتورهای هسته‌ ای این کشور از طریق قراردادهای غنی‌سازی با تامین‌ کنندگان روس "به شدت نگران‌کننده" است.

او گفت که روسیه تقریباً ۵۰ درصد از ظرفیت جهانی غنی‌سازی را در دست دارد و طی سال‌ ها با عرضه فراوان اورانیوم غنی‌ شده ارزان در بازارهای جهانی، با موفقیت زنجیره تأمین هسته‌ای آمریکا را تضعیف کرده است.

هاف گفت: "قطع وابستگی ما به ویژه به روسیه واقعاً حیاتی است. اگر اقدامی نکنیم، روسیه به حفظ این بازار ادامه خواهد داد. این امر برای امنیت ملی، آب و هوا و استقلال انرژی ما بسیار اهمیت دارد."

به نوشته این روزنامه، آمریکا و متحدانش پس از تهاجم همه جانبه روسیه به اوکراین، تحریم‌هایی را علیه صنایع نفت و گاز این کشور وضع کردند. با این حال واشنگتن جلوی فروش سوخت هسته ‌ای و خدمات غنی‌سازی شرکت روس اتم به نیروگاه‌ های آمریکا و غرب را نگرفته است زیرا منابع جایگزین اندکی وجود دارد.

هاف گفت که دولت بایدن از کنگره ۲ میلیارد و ۱۶۰ میلیون دلار اضافی برای حمایت از راهبرد تشویق شرکت های مستقر در آمریکا برای تقویت ظرفیت غنی سازی درخواست کرده است. او گفت که این طرح وزارت انرژی را به یک خریدار بلندمدت و تضمین شده شرکت ها تبدیل می کند تا از تامین سوخت کافی برای راکتورهای هسته ای آینده اطمینان حاصل کنند.

با این حال، او گفت که موفقیت این سرمایه گذاری به اعمال محدودیت های بلندمدت بر محصولات و خدمات هسته ای روسیه بستگی دارد.

لایحه ممنوعیت واردات اورانیوم از روسیه در ماه مه در یک کمیته فرعی مجلس تصویب شد. لایحه مشابهی نیز در سنا ارائه شده است.

هاف گفت که آمریکا برای دستیابی به اهداف اقلیمی خود در سال ۲۰۵۰ باید طی دو تا سه سال آینده ۵ تا ۱۰ قرارداد ساخت رآکتورهای جدید امضا کند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.