مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، بیان کرد: سالیانه ۲.۵ میلیارد تن خاک از کشور خارج می‌شود که ۱۴ درصد درآمد تولید ناخالص کشور را شامل می‌شود.

خروج سالیانه ۲.۵ میلیارد تن خاک از کشور

به گزارش قدس آنلاین، محمد شعاعی مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم، امروز هشتم آذرماه به مناسبت روز جهانی خاک در جمع خبرنگاران، گفت: قطعا تعیین روز جهانی خاک به دلیل آگاهی افکار عمومی با اهمیت موضوع خاک است.

وی افزود: برای تشکیل خاک در مناطق خشک و نیمه خشک ۳۰۰ سال زمان لازم است و این امر نشان از اهمیت حفاظت از خاک دارد؛ حفاظت از خاک در دو مقوله جلوگیری از آلودگی خاک و جلوگیری از فرسایش خاک تعریف می‌شود.

شعاعی افزایش وقوع سیل در سال‌های اخیر را به دلیل ضعف پوشش گیاهی بر بستر خاک عنوان کرد و گفت: به جای سدسازی با وجود درصد بالای تبخیر آب می‌توانیم با تقویت پوشش گیاهی بارش‌ها را به سمت سفره‌های زیرزمینی هدایت کنیم و از تبخیر آب جلوگیری کنیم.

وی تاکید کرد: ۱۶ تن در هکتار در کشور فرسایش خاک داریم که با عملیات آبخیزداری می‌توانیم این مقدار را به ۹ تن در هکتار کاهش دهیم.

شعاعی بیان کرد: سالیانه ۲.۵ میلیارد تن خاک از کشور خارج می‌شود که ۱۴ درصد درآمد تولید ناخالص کشور را شامل می‌شود.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم با بیان اینکه ایجاد سازه‌های آبخیزداری در بالادست از فرسایش خاک و وقوع سیل جلوگیری می‌کند، یادآور شد: ۳۰۰ هزار هکتار عملیات آبخیزداری در استان انجام دادیم و امیدواریم با تامین اعتبار در کل استان عملیات آبخیزداری را اعمال کنیم.

وی در پایان گفت: از ابتدای سال جاری تا امروز یک میلیون اصله تولید کردیم و تا خرداد ۱۴۰۳ کاشت دو میلیون اصله را پوشش خواهیم داد.

منبع: خبرگزاری ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.