از ویژگی‌های آهنگ‌های «ساسی» در چند سال اخیر تابوشکنی و استفاده از تصاویر،عبارات و کلمات مبتذل در متن ترانه است. کلماتی که برای عادی سازی برخی محتواهای نامناسب برای کودکان و نوجوانان طراحی شده و با ایده قبح‌شکنی در سطح جامعه در متن ترانه‌ها گنجانده می‌شود.

عادی سازی ابتذال برای کودکان با اسم رمز «ساسی»

به گزارش قدس آنلاین، ساسان حیدری یافته ملقب به «ساسی مانکن»، دو سال پس از انتشار آخرین آهنگ خود، نامش بار دیگر با تبلیغات و آگهی در شبکه‌های اجتماعی بر سر زبان‌ها افتاده است. او برای جلب توجه بیشتر نام اثر خود را از آخرین ساخته بدون مجوز سعید روستایی وام گرفته است. استفاده او از بازیگران فیلم «برادران لیلا» در پوستر کار جدید خود نیز بیانگر همین نکته است.

این خواننده که پیشتر نیز با چند قطعه موسیقی، محتوای دارای محدودیت سنی بالای 18 سال را برای مخاطبان نوجوان خود عادی سازی کرده بود، این بار نیز یک قطعه آهنگ با مضامینی همچون ترویج بی‌بندوباری و عبور از خطر قرمزهای اخلاقی مورد قبول در عرف جامعه ایران را عرضه کرده است. 

توجه به فعالیت‌های چند سال اخیر این خواننده به ما نشان می‌دهد که سرمایه‌گذاری و هدفگذاری قابل توجهی برای تبلیغ آهنگ‌های او در نظر گرفته شده است. همانگونه که در مورد آهنگ اخیر او نیز شاهد بودیم که ابتدا با یک فیک نیوز و خبر جعلی حواشی پیرامون کار جدید او آغاز شد و پس از گذشت چند هفته تیزر آهنگ جدید او منتشر شد. دامنه و امتداد تبلیغات او در شبکه‌های اجتماعی دنبال می‌شود؛ همان جایی که بسیاری از مخاطبان هدف او در آن حساب شخصی دارند.

این اتفاقات روی هم رفته اثبات می‌کند که گروه سازنده آثار «ساسی مانکن» وضعیت فضای مجازی کاربران فارسی زبان را به طور کامل رصد می‌کنند و موضوع فراگیرشده در جامعه ایران در متن ترانه‌های او بازتاب پیدا می‌کنند. اغلب ترانه‌های او در سال های گذشته جزو پرشنونده‌ترین‌ها بوده و همواره موجی از فیلم‌های کاربران فضای مجازی در مورد آن‌ها تولید شده است.

متن ترانه‌های چند سال گذشته «ساسی مانکن» اگرچه مبتذل و خارج از قواعد عرفی تعریف می‌شود، اما اشاره‌های مستقیمی به برخی از آثار سینمایی پرحاشیه سینمای ایران نیز داشته است. از «ابد و یک روز» تا «برادران لیلا»ی سعید روستایی. با وجود استفاده از الفاظ رکیک برای جذب بیشتر مخاطب، ضعف اثر و کیفیت نازل موسیقی آن باعث شده تا رفته رفته از مدار توجهات خارج شود.

نکته مهم در مورد فعالیت‌های فردی مانند «ساسی مانکن» اعتراض گسترده فعالان حوزه ترتیب کودک بعد از انتشار هر آهنگ از اوست و به نظر می‌رسد به علم به همین مضوع مخاطب خودش را انتخاب کرده و مخاطب ابتذال مد نظر این خواننده نه عموم مردم جامعه که دقیقا کودکان و نوجوان است.

جایی در جدیدترین مورد صدای داریوش فرضیایی(عمو پورنگ) هم پس از انتشار اثر جدید مبتذل او درآمده و در صفحه شخصی‌اش نوشت:«نمیدانم چه در سر آنها می‌گذرد امیدوارم لااقل به بچه‌های بی‌گناه و معصوم رحم کنند.من خودم عاشق شادی و ترانه‌های شادِ کودکانه هستم ولی نه به این قیمت؛ به بهانه شادی چنین آثار بی محتوایی را به خورد این فرشته‌های معصوم ندهید».

از ویژگی‌های آهنگ‌های «ساسی» در چند سال اخیر تابوشکنی و استفاده از عبارات و کلمات مبتذل در متن ترانه است. کلماتی که برای عادی سازی برخی محتواهای نامناسب برای کودکان و نوجوانان طراحی شده و با ایده قبح‌شکنی در سطح جامعه در متن ترانه‌ها گنجانده می‌شود. باید ببینیم در نهایت دستگاه‌های فرهنگی در مواجهه با پدیده «ساسی مانکن» چه رویکردی اتخاذ خواهند کرد؟

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.