باغداران انار بادرود، مهم‌ترین مشکل را فروش این محصول ترش و شیرین اعلام می‌کنند و می‌گویند: در فصل برداشت انار به دلیل نبود سردخانه و یا کارخانه فرآوری، همه انارهای برداشت‌شده روانه بازار مصرف می‌شود و دلالان سود زحمت کشاورزان را به جیب می‌زنند.

سایه سنگین دلال‌ها بر سر انار بادرود

به گزارش قدس انلاین، برای نظم و ترتیب صد دانه یاقوت در کنار هم‌دست خدا در کار است و برای سرانجامِ نیکویِ دانه‌های یاقوت سرخ کویر همیشه‌سبز بادرود، دست‌های پرتوان مردان و همت بانوان در کار است.

عاقبتی زیبا، خوش‌طعم و گوارا از جنس آب انار، رب انار، ترشک، لواشک، آش، سرکه، غذاها و دسرهای بی‌نظیر که ثمرهٔ بخشش زمین کویر است و طراوت آب کوهستان و زحمت کشاورزان و سود دلالان و رغبت خریداران و چتر بزرگی از لطف پروردگار عالمیان تا باز نام زیبای بادرود این بار بر یاقوت سرخ انگشتری جهان (انار بهشتی) بدرخشد و نقش‌آفرین سفره‌های یلدای ایرانیان و ایران دوستان باشد.

اناری که با دانه‌های قرمز و جگری‌اش دل‌های عاشقان را دلداده‌تر می‌کند و خندهٔ کودکان را شادتر و مرور خاطراتی است برای بزرگان زیباترین برش خودنمایی این میوه را در کویر بادرود ببینید.

باغداران زحمتکش و وجود واسطه و دلال در فرایند برداشت و فروش انار

اگر شهر بادرود با جشنواره انار نادری بادرود نام و نشانی دست‌وپا کرده، مدیون زحمات و تلاش کشاورزان و باغدارانی است که انار این میوه بهشتی را تولید می‌کنند؛ گرچه کشاورزان قانع و مهربان با دست‌های پینه‌بسته، گلایه‌هایشان را در های و هوی جشنواره مخفی می‌کنند، اما کیست که نداند این اسوه‌های زحمت و تلاش چه سختی‌ها و تلخی‌هایی را تجربه می‌کنند؛ اگر از گردباد حوادث و سرمازدگی درختان و آفات آن به‌سلامت عبور کنند و با مشقت محصول انار را آماده روانه شدن به‌سوی بازار کنند، بی مدیریتی در نحوه خرید محصول انار و وجود واسطه و دلال در فرایند برداشت و فروش انار، درد دل اکثر باغ داران بادرودی است، محصولی با این حجم از زحمت و مشقت و البته قیمتی نجومی در بازار، باقیمتی بسیار پایین و ارزان از تولیدکننده خریداری می‌شود و باغ داران نیز چاره‌ای جز کوتاه آمدن در برابر دست‌های واسطه‌گر بازار ندارند.

سایه سنگین دلال‌ها بر سر انار بادرود

عباس کفاشی یکی از باغداران انار در بادرود، مهم‌ترین مشکل باغداران انار را فروش این محصول اعلام کرد و اظهار داشت: در این فصل از سال که برداشت انار آغاز می‌شود به دلیل نبود سردخانه و یا کارخانه همه انارهای برداشت‌شده روانه بازار مصرف می‌شود.

او گفت: به دلیل انباشت حجم زیادی از انار در بازار این محصول به قیمت واقعی خود به فروش نمی‌رسد و خریداران باقیمت‌های بسیار پایین انار را خریداری می‌کنند و باغداران نیز برای اینکه محصول آن‌ها از بین نرود، مجبورند به قیمت بسیار پایین آن را به فروش برسانند.

کفاشی ضمن اشاره به نبود سردخانه در بادرود ویژه نگهداری انار باغداران ابراز داشت: اگر در بخش بادرود حداقل یک سردخانه‌ای دائر بود باغداران می‌توانستند محصول خود را در سردخانه نگهداری کنند و دو یا سه ماه دیگر باقیمت‌های مناسب آن را به فروش برسانند تا کمتر دچار ضرر و زیان شوند.

این باغدار بادرودی ضمن انتقاد از فعالیت دلالان در بازار انار بادرود و ضربه زدن به بازار انار گفت: متأسفانه بیشترین سود فروش انار به جیب دلالان و فروشندگان می‌رود و سود خیلی کمتری به باغداران می‌رسد و همین عامل باعث دلسردی باغداران انار شده است.

حسین مشربی یکی دیگر از باغداران بادرودی اظهار کرد اظهار کرد: یکی از درخواست‌های باغداران تأسیس سردخانه نگهداری میوه‌ها در این منطقه است و با توجه به اینکه خود کشاورزان توانایی لازم برای ایجاد سردخانه را ندارند از دولت محترم درخواست داریم با ایجاد یک سردخانه به کشاورزان کمک بزرگی انجام دهد.

وی افزود: در سال‌های اخیر به خاطر خشک‌سالی و سرمازدگی کشاورزان دچار ضررهای زیادی شدند و در این راستا بخشودگی سود تسهیلات و همچنین تقویت صندوق بیمه خسارت کشاورزان مورد انتظار آنها است.

سایه سنگین دلال‌ها بر سر انار بادرود

تهدید انار منطقه با کرم گلوگاه و مگس مدیترانه‌ای

مهدی طاهری، رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی گفت: در ۴۰ سال گذشته سرمایه‌گذاری برای ایجاد باغات میوه توسط دولت انجام‌شده است و برای افزایش تولید، اشتغال و استقبال متأسفانه انحرافاتی در برنامه داریم، در ۲۰ سال گذشته یک‌میلیون هکتار باغات اضافه‌شده که به خاطر کمبود آب و تغییرات اقلیم با مشکل مواجه شده‌ایم، باید هر میوه‌ای را برای اهلیت آن شهر به کار ببریم انار مخصوص اصفهان و ساوه است و نباید برای سایر استان‌ها میوه انار را توصیه و ترویج بدهیم.

رئیس موسسه تحقیقات علوم باغبانی وزارت جهاد کشاورزی اضافه کرد: امروز مگس مدیترانه‌ای و کرم گلوگاه سلامت درختان انار را در کل کشور نشانه گرفته است، با مرکز تحقیقات صحبت‌هایی انجام‌شده که در پایگاه تحقیقات انار استانی فعالیت خود برای مبارزه اساسی با این دو بیماری ادامه بدهند و چنانچه ضرورت داشته باشد محققین و پژوهشگران برای دست یافتن به منابع علمی سفر تحقیقاتی و پژوهشی خارج از کشور بروند.

وی گفت: امروز در انار با مازاد تولید مواجه هستیم و کنار آن صادرات انار هم با مشکل مواجه شده است، به همین خاطر قیمت انار پایین مانده و باید پیش از پیش از گسترش باغات انار جلوگیری کنیم.

سایه سنگین دلال‌ها بر سر انار بادرود

توسعه نیافتن باغات انار

عبدالرضا مهدی بادی از کارشناسان کشاورزی منطقه‌ای بادرود اظهار کرد با توجه به افت شدید سفره‌های آب‌های زیرزمینی و نیز کاهش کیفیت آب استحصالی از چاه‌های عمیق تغییر الگوی کشت محصولات کشاورزی در منطقه بادرود امری اجتناب‌ناپذیر است

وی افزود: برای این کار پیشنهاد می‌شود که باغات انار دیگر توسعه پیدا نکنند چون درخت انار نیاز آبی کمتری دارند مانند زیتون توسعه پیدا کند.

این کارشناس کشاورزی گفت: برای افزایش ارزش‌افزوده محصولات کشاورزی منطقه احداث واحدهای سورت و بسته‌بندی در قالب تعاونی‌های کشاورزی که موجب برگشت سود محصولات تولیدی در چرخه تولید می‌گردد اجتناب‌ناپذیر است.

سالانه بیش از سیب نوبت آبیاری لازم دارد و بایستی با قاطع انار درجه ۲ و ۳ و کم بازده هست و درختانی مانند زیتون خوراکی و گل محمدی که نیاز آبی کمتری دارند کاشت شوند.

مهدی بادی گفت: با توجه به دمای بسیار بالای هوا در تابستان کشت گیاهان پاییزه به‌خصوص گیاهان دارویی که نیاز آب کمی در فصول گرم سال دارند مانند شوید زیره سبزه زعفران بابونه توصیه می‌شود..

حمد شریفی مقدم، کارشناس حوزه کشاورزی نیز اظهار کرد: ایران سومین تولیدکننده انار در جهان است و نام شهر بادرود بانام این میوه بهشتی و دارویی با خاصیت بالای آنتی‌اکسیدانی در قالب رقم انار نادری بادرود در کنار خیار گل بسر بادرود، گرمک، لبنیات محلی بادرود، فرش دستی بادرود در گستره ملی شهره و عجین شده است، رتبه ایران از منظر سرانه تولید بالاتر از سایر کشورها بوده و از این حیث رتبه اول دنیا را به خود اختصاص داده است. در ایران بیش از ۸۰۰ ژنوتیپ انار در ایران شناخته‌شده و در اکثر مناطق ایران این محصول تولید می‌شود.

وی افزود: سالانه بیش از یک‌میلیون تن محصول انار از سطح حدود صد هزار هکتار از اراضی باغی کشور تولید می‌شود که در سال‌های نه‌چندان دور حدود هزار هکتار این باغات در بادرود فعال و با تولید رقم نادری یکی از مبادی اصلی کشور در صادرات انار محسوب می‌شد. در سال‌های اخیر به دلایل مختلف ازجمله تنش‌های دمایی سرمایی و گرمایی مستمر، پایین رفتن سطح آب، کم‌آبی، کاهش رطوبت، تغییر کیفیت آب‌وخاک و خسارات مستمر آفات این سرمایه بزرگ در معرض خسارات سنگین قرارگرفته است.

روش سنتی باغداری باید تغییر پیدا کند

شریفی مقدم با توجه به بحران آب و اقلیم و افزایش هزینه‌ها، ادامه روش‌های سنتی باغداری به شکل فعلی پاسخگو و مناسب نیست و ضروری است بدون تأخیر نسبت به اصلاح و سازگار نمودن الگوی کشت و روش‌های تولید در کشاورزی با تأکید بر سازگاری و تناسب با محیط‌زیست و شرایط محیطی به‌ویژه حفاظت از منابع آب‌وخاک کام برداشت، در این راستا اقداماتی هم چون حذف، جایگزینی و اصلاح باغات درجه سه و دو، استفاده از روش‌های نوین آبیاری هوشمند، اجرای مدیریت تلفیقی آفات به‌صورت گروهی، تغذیه صحیح و کاربرد آنتی استرس‌ها، اصلاح بستر، رقم و تراکم کشت ضروری است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.