معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی گفت: نیاز این استان به واردات نهاده‌های دامی در ماه حدود ۱۰۰ میلیون دلار شامل ۴۰ هزار تن سویا و ۸۰ هزار تن ذرت و جو و سایر مکمل‌ها است.

خراسان رضوی نیازمند واردات ماهانه ۱۰۰ میلیون دلار نهاده دامی است

به گزارش قدس خراسان به نقل از اتاق بازرگانی خراسان رضوی، ابوالفضل چمندی روز پنجشنبه در نشستی پیرامون بررسی مشکلات کارخانجات خوراک دام استان اظهار کرد: در راستای تامین نیاز استان، تاکنون مکاتبات زیادی با دفتر ریاست جمهوری و وزارتخانه‌ها داشته‌ که امیدواریم بتوانیم برای رفع مشکلات واحدهای تولیدی استان در این عرصه گام برداریم.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی بیان کرد: با توجه به نیاز کارخانه‌جات خوراک دام استان و رویکرد دولت در زمینه گسترش روابط تجاری با روسیه و سایر کشورهای آسیای میانه، واردات مستقیم نهاده‌های دامی از این کشورها جهت تأمین نیاز کارخانه‌جات استان مدنظر قرار گرفته است.

وی با اشاره به برخی چالش‌های موجود در راستای اجرای این پروژه تاکید کرد: باید پیش از ورود بخش خصوصی به این عرصه و اقدام برای واردات مستقیم از آسیای میانه، موانع و چالش‌های پیش روی آن دیده شود تا از تحمیل ضرر و زیان به بخش خصوصی جلوگیری به عمل آید.

چمندی از تلاش برای تفویض اختیارات به استان در حوزه سامانه بازارگاه برای حل مشکل توزیع نهاده‌های دامی خبر داد و گفت: در این راستا مذاکراتی با مسوولان مربوطه در سطح ملی انجام شده و اجرای این موضوع در حال پیگیری است.

معاون هماهنگی امور اقتصادی استانداری خراسان رضوی افزود: به منظور تأمین مالی واردات نهاده‌های دامی پیشنهاد می‌شود کنسرسیومی شامل واردکنندگان و تولیدکنندگان محصولات دام و طیور در استان ایجاد شود تا بتوان از این طریق بخشی از منابع مالی برای واردات آسان ترین محصول را تأمین کرد، سپس می‌توان برای دریافت ارز اقدام کرد.

به گفته وی، با توجه به احتمال طولانی شدن این فرآیند، لازم است بخش خصوصی ابتدا توانایی مالی خود را بسنجد و سپس به این عرصه ورود نماید، نکته بعدی در حوزه نهاده‌های دامی وارداتی، فروش آنهاست که البته نگرانی ما از فرآیندهای غیررسمی است.

چمندی اضافه کرد: بر این اساس لازم است از همه شرکت‌های متقاضی دعوت شود تا در این فرآیند مشارکت کنند و از ایجاد انحصار جلوگیری شود، در این راستا ضرورت دارد اتاق بازرگانی خراسان رضوی کنسرسیومی از کلیه اتحادیه‌ها و شرکت‌های این حوزه شامل اتحادیه تولیدکنندگان خوراک دام، اتحادیه مرغ داران، اتحادیه دامداران سبک و اتحادیه گاوداران ایجاد کرده و جمع‌بندی نهایی را انجام دهد.

فعالیت ۱۰۰ کارخانه فرآوری خوراک دام در خراسان رضوی

فریدون کافی، رییس اتحادیه کارخانه‌جات تولید خوراک دام و طیور خراسان رضوی نیز در این نشست با اشاره به ظرفیت بسیار این استان در فرآوری خوراک دام گفت: هم اکنون ۱۰۰ کارخانه فرآوری خوراک دام در سطح استان فعال بوده و ۱۴ کارخانه دیگر در سال آینده به این تعداد افزوده خواهد شد، همچنین در شرایط کنونی روزانه هفت هزار تن خوراک دام در استان تولید می‌شود که ۹۰ درصد مواد اولیه آن وارداتی است.

رییس اتحادیه کارخانه‌جات تولید خوراک دام و طیور خراسان رضوی اظهار کرد: پیش از این، همواره حداقل ۳۰ درصد نیاز استان خراسان رضوی به نهاده‌های دامی از طریق مرز سرخس تامین می‌شد و واردکنندگان باسابقه و شناسنامه‌داری در این زمینه فعالیت می‌کردند؛ اما متاسفانه با مشکلات موجود، امروز اغلب آنان به کارپرداز شرکت‌های بزرگ مستقر در تهران تبدیل شده‌اند.

وی اضافه کرد: کارخانجات خوراک دام خراسان رضوی در سال گذشته برای واردات ۳۶ هزار تن نهاده ثبت سفارش کردند؛ اما به ما اعلام شد که اهلیت لازم برای دریافت ارز و واردات نهاده را نداریم، سوال این است که اگر اتحادیه کارخانه‌جات تولید خوراک دام در این زمینه اهلیت ندارد، چه کسی دارای صلاحیت است؟ متاسفانه بعضی شرکت‌های انحصارگر در واردات نهاده‌های دامی، مانع انجام واردات از سوی سایر شرکت‌ها می‌شوند.

احمد سلحشور، رییس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در این نشست گفت: تنها در خراسان رضوی با کمبود نهاده‌های دامی مواجه نیستیم، بلکه این موضوعی است که کل کشور به آن دچار است.

رییس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی مشکل تامین ارز را به عنوان یکی از مهم‌ترین مشکلات و تنگناهایی برشمرد که در حوزه تامین نهاده‌های دامی وجود دارد و از انحصارگری تعداد محدودی شرکت در کشور در عرصه واردات نهاده‌های دامی انتقاد کرد.

وی گفت: برخی از این شرکت‌ها قدرت و اعتباری بیش از دولت در واردات یافته‌اند و خریدهای دولتی نیز توسط این شرکت‌ها انجام می‌شود. کار عقلایی در این خصوص این بود که به جای یک یا دو شرکت، چندین شرکت واردات نهاده‌های دامی به کشور را انجام می‌دادند تا از انحصارگری جلوگیری گردد.

سلحشور ادامه داد: متاسفانه این شرایط موجب واردات نهاده‌های دامی نامرغوب به کشور شده است، با این حال می‌توان با استفاده از ظرفیت کارخانه‌جات فرآوری خوراک دام و طیور، کیفیت این نهاده‌ها را افزایش داد.

رییس کمیسیون کشاورزی، امور دام و طیور و صنایع وابسته اتاق بازرگانی خراسان رضوی بیان کرد: با وجود اینکه ۸۰۰ کارخانه فرآوری نهاده در سطح کشور با تکنولوژی بالا ایجاد شده؛ اما مشاهده می‌شود که بعضاً نهاده‌ها به صورت خام به دامدار و مرغ‌دار تحویل داده می‌شود.

وی در خصوص طرح واردات نهاده‌های دامی توسط شرکت‌های بومی برای تأمین نیاز استان خراسان رضوی، گفت: در این زمینه با دو مشکل اساسی تأمین ارز و الزام به فروش نهاده‌های وارد شده در سامانه بازارگاه مواجه‌ هستیم. در صورت رفع این مشکلات از طریق بانک مرکزی و وزارت جهاد کشاورزی، امکان واردات از روسیه و کشورهای آسیا به استان فراهم است.

مشکل عرضه نهاده‌ها در سامانه بازارگاه

محمدحسین سالار پیشه، دبیر انجمن صنفی کارخانجات تولید خوراک دام و طیور خراسان رضوی گفت: در سال‌های گذشته واردات نهاده‌های دامی از کشورهای آسیای میانه برای تامین نیاز کارخانجات استان انجام می‌شد؛ اما متاسفانه در سال‌های اخیر مشکلات تأمین ارز موجب کاهش شدید واردات در این عرصه شده است.

دبیر انجمن صنفی کارخانجات تولید خوراک دام و طیور خراسان رضوی بیان کرد: علاوه بر این، در حال حاضر محموله‌های وارداتی باید از طریق سامانه بازارگاه عرضه شود و شرکتی که نهاده‌ها را وارد می‌کند، امکان دسترسی مستقیم به آن را ندارد.

وی وجود شرکت‌های انحصارگر در حوزه واردات نهاده‌های دامی را مانع دیگر این حوزه برشمرد و افزود: پیش از راه‌اندازی سامانه بازارگاه، در مواردی شرکت‌های بخش خصوصی با یک اعتراض کوچک در لیست سیاه شرکت‌های واردکننده نهاده‌های دامی قرار می‌گرفتند و از دریافت نهاده باز می‌مانند. اکنون نیز با وجود راه‌اندازی سامانه بازارگاه با توجه به نفوذ این شرکت‌ها همچنان با این جنس مشکلات مواجه هستیم.

سالار پیشه افزود: در صورت حل مشکلات این حوزه و تسهیل روند واردات نهاده‌های دامی به استان، ده‌ها واحد نیمه‌فعال تولید خوراک دام و طیور در خراسان رضوی با ظرفیت کامل به فعالیت مشغول خواهند شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.