رییس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت‌حیدریه گفت: امسال ۷۰ تن ماهی سردآبی و گرمابی از ۹ باب استخرهای این خطه که قطب کشاورزی و دامپروری منطقه به شمار می‌رود، استحصال شد.

۷۰ تن ماهی از استخرهای تربت‌حیدریه استحصال شد

به گزارش قدس خراسان، سید محمد نجفی اظهار کرد: این میزان حاصل رهاسازی افزون بر ۸۷ هزار قطعه بچه ماهی قزل آلا در استخرهای ذخیره ۲ منظوره کشاورزی است که برای مصرف در تربت‌حیدریه و شهرستان‌های اطراف استحصال می‌شود.

رییس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت‌حیدریه بیان کرد: امسال به دلیل قطع مکرر برق در منابع آبی چاه‌های کشاورزی و خطر حاصل از آن در آبزی پروری، نسبت به سنوات قبل تعداد کمتری بچه ماهی در استخرها رها و لذا تولید نیز با کاهش همراه بوده است.

وی بیان کرد: برداشت ماهی در این منطقه از ابتدای آبان ماه امسال آغاز شد و میانگین وزن ماهیان این خطه بین ۸۰۰ تا ۹۰۰ گرم است.

نجفی گفت: با توجه به سطح بالای آگاهی بهره‌برداران و استفاده از روش های مکانیزه در استخرهای پرورش ماهی، مدیریت در زمان و نیز وزن مناسب رهاسازی انجام شده‌ است.

رییس مرکز جهاد کشاورزی جلگه رخ تربت‌حیدریه ادامه داد: بخش رخ با توجه به شرایط اقلیمی مناسب و نیز وجود منابع آبی متعدد از پتانسیل بالایی برای فعالیت‌های آبزی پروری برخوردار و کشاورزان ضمن کسب درآمد، با غنی کردن آب کشاورزی به افزایش راندمان محصولات تولیدی خود نیز کمک می‌کنند.

به گفته وی، پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی همچنین باعث توسعه آبزی پروری و بهره‌وری بهینه از منابع آبی موجود در بخش کشاورزی شده‌ است.

نجفی با بیان اینکه پرورش ماهی در استخرهای کشاورزی یکی از راهکارهای مناسب تولید آبزیان با حداقل مصرف منابع است، گفت: با پرورش ماهی در استخرهای ۲منظوره ذخیره آب کشاورزی، دیگر نیازی به مصرف آب اضافی نیست و تجارب پرورش‌دهندگان ماهی نشان می‌دهد بین اجرای سیستم‌های آبیاری تحت فشار و پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی، تعارضی وجود ندارد.

رییس جهاد کشاورزی جلگه رخ با اشاره به مزایای پرورش ماهی در استخرهای ذخیره آب کشاورزی اظهار کرد: پرورش ماهی در این استخرها موجب می‌شود آب خروجی از استخر غنی شده و املاح و برخی از مواد مورد نیاز گیاه به صورت محلول به گیاه برسد و در نتیجه موجب افزایش تولید محصولات کشاورزی و بهبود کیفیت آن می‌شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.