عملکرد سپاهان مقابل فولاد خوزستان ثابت کرد که تیم مورایس از نظر تاکتیکی به تکامل رسیده و بازیکنان این تیم با درک درست وظایف‌شان، فوتبالی منظم و هدفمند را به نمایش می‌گذارند و در بخش هجومی، خطرناک‌ترین تیم حال حاضر لیگ هستند.

واکاوی تقابل سپاهان و فولاد؛ تیم مورایس به تکامل تاکتیکی رسید

هفته پنجم رقابت‌های لیگ برتر فوتبال، جام خلیج فارس روز گذشته با برگزاری 3 بازی معوقه به اتمام رسید که در یکی از این رقابت‌ها تیم فوتبال سپاهان در ورزشگاه نقش‌جهان فولاد خوزستان را با نتیجه 3 بر یک شکست داد.

سپاهان در یکی از جذاب‌ترین بازی‌های نیم‌فصل نخست فولاد را برد یک گام دیگر به قهرمانی نیم‌فصل نزدیک شود؛ شاگردان مورایس در یکی از حساس‌ترین بازی‌های هفته به مصاف فولاد خوزستان رفتند و با ارائه یک فوتبال جذاب و هجومی قرمزپوشان اهوازی را شکست دادند تا علاوه بر کسب 3 امتیاز حیاتی دیگر، به یک‌قدمی صدر جدول برسد.

این دیدار در شرایطی برگزار شد که سپاهان تنها 3 امتیاز با صدر جدول فاصله داشت‌ و با در نظر گرفتن نتیجه شهرآورد تهران، شانس این را داشت که با پیروزی مقابل فولاد به صدر جدول برسد؛ زردپوشان اصفهانی 3 امتیاز حیاتی بازی با فولاد را به دست آوردند اما با توجه به تساوی بازی پرسپولیس و استقلال، از رسیدن به صدر جدول باز ماندند. سپاهان با این پیروزی 24 امتیازی شده و با یک بازی کمتر نسبت به سایر تیم‌ها در رده دوم جدول ایستاده است.

در آن سو فولاد که در فصل جاری در سراشیبی سقوط قرار گرفته، تلاش داشت تا با پیروزی مقابل سپاهان، به روند سینوسی نتایجش خاتمه دهد و شرایطش در جدول بهبود یابد اما در عمل این اتفاق رخ نداد و روند ناکامی‌های فولاد همچنان ادامه دارد. فولادی‌ها با این نتیجه 10 امتیازی باقی مانده و همچنان در رده چهاردهم جدول ایستاده‌اند.

هجومی‌ترین تیم لیگ

سپاهان لیگ بیست و سوم، هجومی‌ترین و خطرناک‌ترین تیم لیگ است؛ تیم مورایس در هفته‌های اخیر، علاوه بر فوتبال جذابی که به نمایش می‌گذارد، خوب موقعیت می‌سازد و خوب‌تر گل می‌زند، اتفاقی که بیش از هر چیز باید آن را ناشی از تکامل فنی سپاهان و هم‌خوانی بازیکنان این تیم با تفکرات مورایس و برنامه‌های مدنظر این مربی دانست.

در حقیقت باید گفت سپاهان مورایس در طول هفته‌های گذشته از نظر تاکتیکی به پختگی لازم رسیده و بازیکنان این تیم با درک درست از وظایف‌شان، برنامه‌های مدنظر مربی پرتغالی سپاهان را به بهترین نحو ممکن در زمین پیاده می‌کنند؛ از طرف دیگر دوندگی بالا و آمادگی جسمانی مناسب سپاهانی‌ها به بازیکنان این تیم اجازه داده تا در طول روند بازی با طراحی موج‌های پیاپی حمله، فشار خرده کننده‌ای را به تیم مقابل وارد کنند و همین امر منجر به خلق موقعیت‌های گلزنی متعدد می‌شود و از سوی دیگر حضور مهره‌های باکیفیت در ترکیب سپاهان، منجر به افزایش دقت زردپوشان در استفاده از موقعیت‌های گلزنی شده و تیم مورایس را تبدیل به خطرناک‌ترین تیم حال حاضر لیگ کرده است.

سپاهان روز گذشته نیز با اتکا به توان هجومی و کیفیت بالای مهره‌هایش در کنار آنالیز دقیق تیم مقابل، اتخاذ تاکتیک‌ درست و ممارست در پیدا کردن آن و میل به برتری‌جویی بازیکنانش موفق شد تا فولاد خوزستان را شکست دهد.

سپاهان در این دیدار نیاز مبرمی به پیروزی داشت و مورایس با توجه به شناختی که از نوع بازی فولاد به دست آورده بود، تیمش را با 3 تغییر نسبت به هفته قبل، به میدان فرستاد. سرمربی سپاهان در این دیدار ترجیح داده بود تا برای تقویت توان هجومی تیمش، از احمدزاده و شکاری در پست وینگر راست و چپ استفاده و زوج اسدی_مغانلو در پیکان خط حمله به کار گرفت. مورایس در خط دفاع نیز با توجه به تنبیه انضباطی دانشگر، از زوج هادی محمدی ـ محمد قربانی در پست دفاع مرکزی استفاده کرد.

مورایس روز گذشته سپاهان را آرایش 2-4-4 به میدان فرستاد و از دابو در پست تخصصی‌اش به عنوان پلی‌میکر بهره گرفت و وظیفه پخش توپ را بر عهده 2 هافبک کناری این تیم، یعنی زوج شکاری_احمدزاده قرار داد. شاگردان مورایس روز گذشته وظیفه داشتند تا با توجه به ضعف دفاع‌های وسط فولاد و خلاهای موجود در عمق دفاع اهوازی‌ها و همچنین قدرت حمل توپ کریمی، دابو و شکاری در کنار سرعت بالای احمدزاده و رضاییان، از خلاهای موجود در خط دفاع فولاد بهره گیرند و به گل برسند.

نگاهی به آمار بازی سپاهان وفولاد به خوبی مشخص می‌کند که شاگردان مورایس آنالیز دقیقی از نحوه بازی فولادی‌ها داشته و نقاط ضعف این تیم را به خوبی شناسایی کرده بودند. زردپوشان اصفهانی روز گذشته در همه فاکتورهای فوتبالی از جمله مالکیت توپ، تعداد و دقت پاس، تعداد شوت و شوت‌های درون چارچوب به مراتب بهتر از قرمزپوشان اهوازی عمل کرده و امید به گل بالاتری خلق کرده‌اند.

آمار بازی نشان می‌دهد که سپاهانی‌ها روز گذشته مقابل 21 بار اقدام به شوت‌زنی کرده‌اند که از این تعداد 4 شوت آنها درون چارچوب بوده و با امید به گل 3.10 درصد، 3 گل به دست آمده است؛ در حالی که‌بازیکنان فولاد از 5 باری که شوت‌زنی کردند، 4 شوت درون چارچوب داشتند و با امید به گل 50/. تنها یک موقعیت آنها تبدیل به گل شد.

ذهنیت برنده، عامل موفقیت سپاهان

یکی دیگر از عوامل موفقیت سپاهان حفظ تمرکز روانی و ذهنیت برنده بازیکنان این تیم است؛ سپاهان در طول هفته‌های گذشته حواشی عجیب و فشار خرد کنتده‌ای را تجربه کرده با این حال توان روحی بالا و ذهنیت برنده بازیکنان و کادر فنی این تیم باعث شده تا زردپوشان اصفهانی در هر بازی با میل به برتری‌جویی بیشتری وارد شوند و همین امر به آنها اجازه داده تا در اجرای وظایف‌شان دقت بیشتری داشته باشند.

زردپوشان اصفهانی در فاز هجومی عملکرد بسیار خوبی داشتند. بازیکنان این تیم با استفاده از ضربات ایستگاهی و ارسال‌های عمقی و شوت‌های از راه دور از ضعف دفاعی فولاد نهایت بهره را برده و به گل رسیدند. یکی از نقاط مثبت سپاهانی‌ها در فاز هجومی افزایش دقت بالای بازیکنان این تیم در زدن ضربات آخر است. نقطه ضعف بزرگی که در اوایل فصل سپاهان را آزار می‌داد، در چند هفته اخیر حل شده و بازیکنان این تیم دقت بالایی را به ثبت رساندند. اتفاق خوشایندی که منجر به پیروزی‌های پرگل این تیم شده است.

یکی از نقاط قوت سپاهان دوندگی بالای بازیکنان و پوشش تمامی فضاهای زمین بود. شاگردان مورایس در این دیدار بارها با دوندگی‌های خود بازیکنان فولاد را وادار به انجام خطا کرده و در زمان دفاع نیز مانع بازی‌سازی و پاسکاری قرمزپوشان اهواز می‌شدند. زردپوشان اصفهانی در طول بازی به خوبی فضاهای مختلف زمین را پوشش داده و به هافبک‌های طراح فولاد اجازه فضاسازی و طراحی حملات ترکیبی را ندادند.

سپاهانی‌ها در فاز دفاعی نیز خوب ظاهر شده و عملکرد مثبتی داشتند. زردپوشان اصفهانی اگرچه دقایق زیادی تحت فشار قرار داشتند، اما با تمرکز بالای خود کمترین اشتباه ممکن را مرتکب شده و مدافعان سپاهان در طراحی و اجرای تاکتیک‌های هجومی نقش موثری داشتند.

در نهایت بررسی عملکرد سپاهان مقابل فولاد نشان داد که تیم مورایس از نظر تاکتیکی با اختلاف چشم‌گیری نسبت به سایر مدعیان، بهترین تیم حال لیگ است؛ زردپوشان اصفهانی از انسجام تیمی و تاکتیکی چشم‌گیری بهره می‌گیرند و با آنالیز دقیق رقبا و شناسایی دقیق نقاط ضعف و قدرت رقیب، تاکتیک مناسب را انتخاب و با استمرار در پیاده‌سازی آن و تمرکز بالای بازیکنان به موفقیت می‌رسند.

در آن سو فولاد بازی ضعیف و دور از انتظاری را به نمایش گذاشت؛ در حقیقت باید گفت فولاد خوزستان تیمی است که اگرچه بازیکنان خوب زیادی در اختیار دارد اما شیوه بازی این تیم انسجام تاکتیکی مناسبی ندارد و بازیکنان این تیم عملا در طول بازی گیج و سرگردان عمل می‌کنند و هیچ درکی از وظایف‌شان ندارند؛ فولادی‌ها روز گذشته مقابل سپاهان هیچ برنامه‌ای نداشتند و تنها با اتکاء به خلاقیت فردی به دنبال خلق موقعیت بودند، قرمزپوشان اهوازی در فاز دفاعی پس از دریافت گل اول دچار فروپاشی ذهنی شدند و مدافعان این در جای‌گیری و پوشش هدفمند نواحی زمین اشتباهات مرگباری را مرتکب می‌شدند و شاید اگر مهاجمان سپاهان در زدن ضربات نهایی دقت بیشتری به خرج می‌دادند، با تعداد گل‌های بیشتری شکست می‌خوردند.

واکاوی تقابل سپاهان و فولاد؛ تیم مورایس به تکامل تاکتیکی رسیدواکاوی تقابل سپاهان و فولاد؛ تیم مورایس به تکامل تاکتیکی رسیدواکاوی تقابل سپاهان و فولاد؛ تیم مورایس به تکامل تاکتیکی رسیدواکاوی تقابل سپاهان و فولاد؛ تیم مورایس به تکامل تاکتیکی رسیدواکاوی تقابل سپاهان و فولاد؛ تیم مورایس به تکامل تاکتیکی رسیدواکاوی تقابل سپاهان و فولاد؛ تیم مورایس به تکامل تاکتیکی رسیدواکاوی تقابل سپاهان و فولاد؛ تیم مورایس به تکامل تاکتیکی رسیدواکاوی تقابل سپاهان و فولاد؛ تیم مورایس به تکامل تاکتیکی رسید

واکاوی تقابل سپاهان و فولاد؛ تیم مورایس به تکامل تاکتیکی رسیدواکاوی تقابل سپاهان و فولاد؛ تیم مورایس به تکامل تاکتیکی رسید

انتهای پیام/170/.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.