۱ دی ۱۴۰۲ - ۲۱:۱۶
کد خبر: 948536

صدا و سیما از چند شب مانده به شب یلدا با پخش آیتم‌های مختلف برنامه‌های یلدایی به استقبال این شب رفت و با تبلیغ برنامه‌های این شب و مهمانانی که قرار است به تلویزیون بیایند حس کنجکاوی مخاطب را برای دیدن برنامه‌هایش برانگیخت.

برنامه‌های امسال تلویزیون توسط دو دسته از مخاطبان دیده شد؛ دسته اول، مخاطبان وفادار تلویزیون که هنوز به این رسانه تعلق خاطر دارند و با همه انتقادهایی که به تلویزیون مخصوصا در سال‌های اخیر می‌شود باز هم مشتری ثابت و پروپا قرص شبکه های مختلف آن هستند، مخاطبانی که هم به تلویزیون به عنوان یک منبع خبری اعتماد دارند و هم توقع زیادی از آن ندارند و با برنامه‌هایش سرگرم می‌شوند.

دسته دوم عده‌ای بودند که اتفاقا دل پُری از صدا و سیمای حال حاضر دارند، آن را دوست ندارند و همیشه منتقد سیاست‌های تلویزیون مبنی بر حذف اشخاص و یکسان‌سازی هستند اما با تلویزیون و برنامه‌هایش خاطره دارند و از سر کنجکاوی و تبلیغ‌های پر سروصدای چند شب گذشته خواستند، ببینند این رسانه برای شب یلدای مخاطبانش چه آشی پخته است؟ از همان دیشب بخش‌های برنامه‌های یلدایی در فضای مجازی وایرال شد و واکنش‌های کاربران دست به دست چرخید حتی کسانی که برنامه‌های یلدایی تلویزیون را ندیده بودند شروع کردند به تماشای این قطعه‌های وایرال شده در صفحات اینستاگرام؛ از وزیر سابق گرفته تا بازیگر، منتقد، بازیکن فوتبال و نوجوانان توئیتری که برق از چشمانش پریده بود که تلویزیون، امیر صاحب «واگعیه یا کیکه؟» را هم به شبکه سه آورده است و تقریبا همه را با این سوال مواجه کرد که دم خروس را باور کنیم یا .....؟

در سال‌های اخیر صداوسیما با بحران جدی و مهم ریزش مخاطب روبه‌رو شده است، هیچ کس نمی‌تواند این واقعیت دردناک را کتمان کند و حتما مسوولان صداوسیما هم این مساله را می‌دانند و به همین دلیل تلاش کردند از هر چیزی که بتواند مخاطب را در شب یلدا پای تلویزیون نگه دارد، استفاده کنند.

ایمان قیاسی، مجری برنامه«یلدا» در پاسخ به واکنش‌ها به همین مساله اشاره کرده بود که: « ممنون از همتون و بدونید که ما تلاش کردیم هم چهارچوب ها رو رعایت کنیم و البته از قالب رسمی منسوخ شده هم خارج بشیم. ممنونم از همه رفقای هنرمندم که دعوت مارو پذیرفتن و بخاطر مردم از قاب تلویزیون مهمان خانه های شما شدن.» 

برنامه‌هایی که برای شب یلدا تدارک دیده شده بود اکثرا همان موضوع همیشگی بود یعنی میهمانان و سلبریتی هایی که به واسطه چهره آن ها بتواند مردم را پای تلویزیون نگه دارد. از جواد خیابانی و خداداد عزیزی گرفته تا حسن ریوندی، یوسف تیموری، سید جواد هاشمی ، جناب خان و ده‌ها چهره تلویزیونی و سینمایی اما امسال فرق مهمی با سال‌های قبل داشت و آن هم این بود که صداوسیما فهمید اهمیت مخاطب و احترام به سلیقه او برای رسانه ملی از هر چیزی مهم‌تر است از پخش صدای صادق بوقی در پس زمینه یک برنامه و پایکوبی مهمانانش تا دعوت ازاینفلوئنسرهای اینستاگرامی، مصداقی برای این ادعاست.

مساله دیگر این است که دعوت از سلبریتی‌ها و شخصیت‌های مختلفی که مقبول مردم هستند و مردم با آن‌ها خاطره دارند در شب یلدا و تلویزیون اتفاق خوبی است اما این دعوت می‌توانست با برنامه‌ریزی بیشتری همراه باشد و به جای تعریف خاطراتی که گفتن و نگفتن آن ها دردی از مردم را دوا نمی‌کند، به روایت بخش‌هایی از زندگی‌ این افراد تعلق بگیرد که باعث موفقیت آن‌ها شده است چون تجربه‌گویی اتفاقا در فضای فرهنگی و رسانه‌ای امروز با اقبال مردم مواجه می‌شود. 

اما سوال و چالش مهم این است که اگر اینستاگرام فضای مجازی مذمومی است که فیلتر شده چرا افراد تاثیرگذار آن باید مهمان رسانه‌ای باشد که با فیلتر این شبکه اجتماعی همسو شد؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد ۲۲:۵۹ - ۱۴۰۲/۱۰/۰۳
    1 0
    علی فروغی مدیر شبکه سه باید از این رفتارش و دور کردن میلیون‌ها هوادار از صداوسیمای جمهوری اسلامی به دامن ماهواره و شبکه‌های مجازی از درگاه خداوند متعال روزی صد بار توبه کنه، داره با این رفتار سخیفش کلی مشکل برای جوانان و مردم درست میکنه