معاون سوادآموزی آموزش و پرورش کردستان از شناسایی ۳۴ هزار بی‌سواد مطلق در استان خبر داد.

وجود ۳۴ هزار بی‌سواد مطلق در کردستان

به گزارش قدس انلاین، گلبهار خسروی ظهر امروز در نشست با خبرنگاران رسانه‌ها با تبریک سالروز تشکیل نهضت سوادآموزی، اظهار کرد: نهضت سوادآموزی از رویش‌های نظام مقدس اسلامی است که با هدف ریشه‌کنی بی سوادی به فرمان امام راحل متولد شد.

وی گفت: در طول ۴۴ سال گذشته با اهتمام مسوولان، دست اندرکاران و آموزشیاران و آموزش دهندگان سخت‌کوش، سواد آموزی توانسته خدمات ارزشمندی را در سطح کشور ارائه کند و امروز آموزش و با سوادی جمعیت بزرگسال و افزایش درصد باسوادی جامعه مرهون فعالان و تلاشگران این حوزه است.

وی تصریح کرد: امروز در کنار سابقه کاری و کسب تجارب و موفقیت‌های بین‌المللی توسط نهضت سواداموزی با تصویب مجلس در برنامه هفتم اساسنامه جدید نهضت سوادآموزی تدوین و مامویت‌های آن آغاز می‌شود.

وی تشریح و تبیین اولویت‌های راهبردی این حوزه را نیازمند اطلاع‌رسانی و گفتمان‌سازی دانست گفت: بدون کمک و نقش‌آفرینی رسانه‌ها این مهم محقق نمی‌شود نقش مهم رسانه‌ها در فرهنگ‌سازی و معطوف کردن اذهان به مقوله‌های مختلف از جمله  آموزش و اجتماعی قابل توجه است.

به گفته خسروی، در سالجاری از سوی نهضت سوادآموزی ۱۳ هزار و ۸۰ نفر در قالب ۵ هزار و ۳۰۰ دوره سوادآموزی، ۴ هزار و ۵۰۰ نفر دوره انتقال و ۴ هزار نفر دوره تحکیم به استان ابلاغ شده است.

وی افزود: براساس آمار برآوردی از بی‌سوادان باقیمانده استان که برابر با ۳۴ هزار نفر است، حجم متناسب با وضعیت شهرستان‌ها و مناطق توزیع و در دستور پوشش قرار گرفته است.

معاون نهضت سوادآموزی استان کردستان به کلاس‌گذاری و ثبت نام از افراد بی‌سواد و کم‌سواد گریزی زد و خاطرنشان کرد: در سالجاری کلاس گذاری از شهریورماه آغاز و بر اساس نظر سازمان نهضت سوادآموزی تا ۲۹ دی ماه تمدید شده است.

وی گفت: عدم ‌دسترسی کامل به آمار اسمی و مکانی افراد بی‌سواد و کم‌سواد، پراکندگی بی‌سوادان باقیمانده و مشکل در شناسایی، جذب و آموزش و نگهداشت افراد بی‌سواد، تقاضا محور نبودن سوادآموزی، حضور کم‌رنگ سوادآموزان در کلاس‌هایدرس و غیبت‌های مکرر، تغییر روش‌های آموزش به شیوه تلفیقی و عدم بسته‌های تشویقی مستمر از طریق نهادها به منظور نگهداشت سوادآموزان در کلاس از موانع و مشکلات در مسیر سوادآموزی در استان است.

به گفته خسروی، تبیین جایگاه و اهمیت سوادآموزی و ضرورت آموزش سواد پایه و آشنایی جامعه هدف با مهارت‌های مختلف، ایجاد زمینه ترغیب و تشویق افراد بیسواد و کم‌سواد برای حضور در کلاس‌های سوادآموزی و پوشش خبری مناسب برنامه‌های سوادآموزی در طول سال را از انتظارات این معاونت از رسانه‌ها است.

وی با ارائه گزارشی از وضعیت سواد استان از سال ۵۵ تا ۱۴۰۱ گریزی زد و گفت: شاخص سوادآموزی استان در ۶ سال به بالا در سال گذشته به ۸۴.۹ دهم درصد افزایش یافته است.

خسروی با بیان اینکه این شاخص در جمعیت شهری در سال ۵۵ برابر با ۵۵.۰۲ و در سال گذشته به ۸۷.۸ درصد رسیده است، گفت: این شاخص در جمعیت روستاایی در سال ۵۵ برابر با ۲۱.۵۴ و در سال گذشته به ۷۷.۱ رسیده است.

به گفته وی، اختلاف باسوادی در مردان براساس آمار موجود در سال ۵۵ حدود ۴۳.۹۱ و در سال گذشته به ۹۱.۶ و در زنان از ۱۴.۹۸ به ۷۸.۳ رسیده است.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.