یک کارشناس اقتصادی گفت: لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم گام مهمی در جهت اصلاحات قوانین مالیاتی است. این لایحه به دنبال، کاهش بار مالیاتی بر تولید است. دولت سیزدهم اخیراً لایحه اصلاح قانون مستقیم مالیات را پیشنهاد کرده که با هدف ایجاد یک ساختار مالیاتی عادلانه و رشد اقتصادی به مجلس ارسال شده است.

لایحه اصلاح قانون مالیات های مستقیم، اصلاحی جامع در جهت تحقق عدالت مالیاتی و رشد اقتصادی

امیرحسین اقبالی کارشناس اقتصادی در رابطه با اهمیت اصلاحات در حوزه قوانین مالیاتی اظهار کرد: درک فعلی از عدالت مالیاتی در نظام مالیاتی و به خصوص ابزارهای سیاست‌گذاری و قانونی در حوزه مالیاتی بسیار کم است و موجب شده است که نظام مالیاتی با نگرانی هایی جدی از قبیل فرار مالیاتی افراد ثروتمند و عدم امکان مقابله با آن روبرو شود به نحوی که در جامعه نیز این موضوع حس می‌شود که مالیات حقه و واقعی توسط ثروتمندان پرداخت نمی‌شود. نشان داده است که روش موجود در مالیات‌ستانی فعلی در اقتصاد ایران و همچنین وجود معافیت های موردی و غیرضرور به تشدید این فهم غلط و ناعدالتی مالیاتی کمک خواهد کرد.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم اظهار کرد: از همین رو دولت سیزدهم برای پرداختن به این موضوع و اصلاحات قانونی حوزه مالیات‌ها، لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم را آماده کرده است و به مجلس ارسال کرده است. این اصلاحات با هدف اطمینان از تقویت عدالت مالیاتی در کشور انجام شده است و به دنبال تحقق نظام جدید مالیاتی مبتنی بر دارایی و درآمد است. همچنین محوریت اصلی لایحه اصلاح قانون مالیات‌های مستقیم بر هوشمندسازی نظام مالیاتی استوار است. مودیان مالیاتی غالباً هنگام برخورد با سازمان امور مالیاتی با مسائل مربوط به رفتار شخصی و سلیقه‌ای ماموران و ممیزان مالیاتی روبرو می شوند. این مشکل به نارضایتی در بین مودیان مالیاتی تبدیل شده است کمک می کند و اعتبار سیستم مالیاتی را تضعیف می کند. از همین رو محوریت اصلی تغییر رویکرد از نظام ممیزمحور به نظام هوشمند داده محور است که اعتماد بیشتر و رضایت بیشتر در بین مالیات دهندگان می شود.

وی در ادامه افزود: یکی از مشکلات و نقص‌های مهم در قوانین مالیاتی فعلی ایران، عدم مشوق های مناسب برای افراد و سرمایه گذاران در جهت سرمایه گذاری در بخش مولد اقتصاد است. لایحه اصلاح قانون مستقیم مالیات با هدف اصلاح این مسئله با تغییر مسیر مشوق های مالیاتی به سمت بخش تولیدی اقتصاد به دنبال تقویت تولید و سرمایه گذاری در کشور است. این لایحه با تشویق سرمایه گذاری در بخش تولیدی و زنجیره‌های ارزش کامل، به دنبال تحریک رشد اقتصادی است.

این کارشناس اقتصادی در رابطه با کنترل و مهار فعالیت‌های غیرمولد و مخرب تولید در لایحه اصلاح مالیات‌های مستقیم اظهار کرد:  این لایحه همچنین بر کاهش جذابیت و افزایش خطر مرتبط با فعالیتهای تولیدی غیرمولد ، سوداگرانه و مخرب متمرکز است. با ایجاد پایگاه های مالیاتی نظارتی ، این اصلاحیه با هدف دلسردی از چنین فعالیتهایی و تغییر مسیر نقدینگی جامعه به سمت سرمایه گذاری های تولیدی انجام می شود. این رویکرد نه تنها به رشد اقتصادی کمک می کند بلکه با ترویج شیوه های سرمایه گذاری صحیح، ثبات و مقاومت در برابر اقتصاد را تقویت می کند.

وی در پایان گفت: لایحه اصلاح قانون مستقیم مالیات گام مهمی در جهت اصلاحات جامع قوانین مالیاتی در ایران است. این لایحه با تغییر روش مالیات‌ستانی، به دنبال دستیابی به عدالت مالیاتی، هوشمندی سیستم مالیاتی، کاهش بار مالیاتی بر تولید و مهار فعالیت های غیرمولد است. دولت سیزدهم اخیراً لایحه اصلاح قانون مستقیم مالیات را پیشنهاد کرده است که در راستای انجام اصلاحات قابل توجهی در سیستم مالیاتی ایران است. این اصلاحیه با هدف ایجاد یک ساختار مالیاتی عادلانه تر ، فرار از مالیات ناعادلانه و ترویج رشد اقتصادی به مجلس ارسال شده است

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.