نوید اطاعتی شاعر و مداح اهل‌بیت(ع) است که شعر خواندن‌ها و مداحی‌های زنده او در حرم مطهر رضوی همواره مورد استقبال زائران این بارگاه مطهر بوده است. اطاعتی ازجمله مداحانی است که در دو دیدار رهبر معظم انقلاب با مداحان حضور داشته است.

نوید اطاعتی شاعر و مداح: رهبر معظم انقلاب بر ساختار و محتوای سالم در مداحی تأکید دارند
نوید اطاعتی شاعر و مداح اهل‌بیت(ع) است که شعر خواندن‌ها و مداحی‌های زنده او در حرم مطهر رضوی همواره مورد استقبال زائران این بارگاه مطهر بوده است.

وی با بیان اینکه رهبر معظم انقلاب نکات ارزشمند فراوانی را در دیدار مداحان مطرح می‌کنند، گفت: یکی از نکته‌هایی که ‌ایشان به‌شدت بر آن تأکید و تمرکز داشتند ارائه محتوای سالم در مداحی بود.

یادم می‌آید ایشان بر شعر سالم در مداحی‌ها تأکید داشتند و فرمودند مداح باید اشعاری را در مداحی انتخاب کند که هم به لحاظ ساختاری زیبا، درست و سالم باشد و هم به لحاظ محتوایی سالم باشد.

یعنی شعر انتخابی مداح هم باید تصویرسازی‌های درست و زیبا داشته باشد و هم از نظر محتوایی و سندی متقن، درست و سالم باشد.

این تأکید معظم‌له آن‌قدر برای من مهم و جدی بود که همیشه سعی دارم این مهم هم در عالم شعر و هم در دنیای مداحی آویزه گوشم باشد.

این مداح جوان با تأکید بر اینکه مداح باید دستگاه‌های موسیقی و اصول آوایی را درست بشناسند و بر آن مسلط باشد، افزود: علاوه بر تسلط هنری مداح، او باید محتوایی درست که حرمت اهل‌بیت(ع) در آن رعایت شده باشد، برگزیند.

 حضرت آیت‌الله خامنه‌ای فرمودند مداحی هنری است که مجموعه هنرها در آن جمع شده است.

بنابراین مداح باید از همه این هنرها برای جذب درست مخاطب استفاده کند. مثلاً صدا، آواز و نمایش در هنر مداحی بسیار مهم است. ما الان برای نخستین بار داریم تئاتر- شعر گروهی را آماده می‌کنیم تا در حرم مطهر رضوی و سپس بقیه اماکن برای مردم اجرا داشته باشند. شعرهای آیینی از اساتید بزرگ مثل استاد مجاهدی، مؤید، شفق و... انتخاب شده و با نمایش توسط هنرمندان نوجوان برای مخاطبان اجرا می‌شود که قبلاً به شکل انفرادی بوده ولی به شکل گروهی تجربه اول است.

اطاعتی با تأکید بر اینکه مداح باید برای اهل‌بیت(ع) حریم قائل باشد و از طرفی نکاتی را مطرح کند که برای مخاطبان امروزی قابل فهم است، گفت: در متون تاریخی و مقتل‌ها ممکن است مطالبی آمده باشد که برای مخاطب امروزی قابل فهم و قابل هضم نیست که مداح باید به این موضوع توجه داشته باشد و به‌گونه‌ای از اهل‌بیت(ع) بگوید که هم‌ شأن، حرمت و جایگاه آن حضرات حفظ شود و هم برای مردم قابل درک و فهم باشد.

بذر محبت به اهل بیت(ع) در دل مردم هست، مداح با یادآوری مناقب اهل‌بیت(ع) به شکل هنرمندانه این بذر محبت را بارور می‌کند. حتماً هم لازم نیست مصائب را مطرح کند. بارها دیده‌ام وقتی از اهل‌بیت(ع) و شخصیت و زندگی آن‌ها گفته می‌شود مخاطبان از سر عشق و ارادت اشک می‌ریزند.

وی با هشدار درباره برخی آسیب‌هایی که وارد مداحی‌ها شده، گفت: پیش از انقلاب، مداحی جایگاه چندانی نداشت، اشعار آیینی محدود بود و بیشتر در بیوت مراجع تقلید مداحی اتفاق می‌افتاد؛ ولی پس از انقلاب مداحی بسیار رشد کرد و گسترش یافت که متأسفانه امروزه گاهی شاهد ابتذال در معدودی از مداحان هستیم که دلیل آن به نظر من نبود آموزش و متولی مداحی در کشور ماست. باید در این زمینه متولی وجود داشته باشد و آموزش هم جدی گرفته شود. ضروری است به این آسیب‌ها دقت شود که البته هر سال رهبر معظم انقلاب مدام در زمینه مداحی آسیب‌شناسی دارند و نکاتی را مطرح می‌کنند.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.