مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور گفت: با افزایش ذخایر خونی کشور، هیچ مجروحی در حادثه تروریستی کرمان به دلیل کمبود خون و فرآورده های خونی فوت نکرد و برای نخستین بار در کشور شاهد چنین ذخیره ای بودیم.

مدیرعامل سازمان انتقال خون: هیچ مجروحی در حادثه تروریستی کرمان به دلیل کمبود خون فوت نکرده است

دکتر مصطفی جمالی عصر جمعه در جمع کارکنان انتقال خون و مسوولان دانشگاه علوم پزشکی یزد افزود: سازمان انتقال خون استان یزد، اولین استانی بود که به محض بروز کمبود،خون و فرآورده های خونی به کرمان ارسال کرد.

وی اظهار کرد :یزد، تنها استانی است که در زمینه اهدای خون،جایگاه خوبی دارد و در وزارت بهداشت هم رضایت کامل از این سازمان وجود دارد.

جمالی ادامه داد:برای نخستین بار طی ۲ سال گذشته ۱۰۰ درصد نیاز بیمارستان ها در حوزه خون و فرآورده های خونی تامین می شود.
وی افزود:قبلا ۷۰ درصد نیازهای خونی استان تهران تامین می شد و میانگین ذخایر خونی کشور چهار روز بود و اکنون این ذخایر به حداقل هشت روز رسیده است.
دکتر جمالی اظهار داشت: شاهد اتفاقات بسیار خوبی در حوزه انتقال خون در تمام استانهای کشور هستیم و سیستم اتوماسیون گروههای خونی و تست های غربالگری در داخل استانها انجام می شود و نیاز به ارسال نمونه به سایر استان ها جهت بررسی ایدز و هپاتیت نیست.
وی خاطر نشان کرد: تعداد مبتلایان به ایدز و هپاتیت در نتیجه دریافت خون،انگشت شمار است و در حال حاضر عوارض تزریق خون اهدایی ،با اقدامات انجام شده تقریبا به صفر رسیده است.

وی ادامه داد:تامین کیسه های فیلتر دار به ۶۰ درصد رسیده و در آینده این نیاز به طور ۱۰۰ درصد تامین می شود.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور گفت:در نظر داریم سردخانه ۳۰ هزار لیتری در میبد راه اندازی کنیم و نماینده این شهرستان هم در خصوص احداث کامل ساختمان این سردخانه قول مساعد داده اند.

وی اظهار داشت:انبار استراتژیک ذخیره خون و فرآورده های خونی اردکان با ۹۵ درصد پیشرفت فیزیکی نیاز به ۱۵ میلیارد تومان اعتبار جهت تکمیل دارد و در صورت تامین اعتبار از سوی یکی از شرکت های اردکان تا دهه فجر به بهره برداری می رسد.

وی تصریح کرد:یک سازمان انتقال خون جایگزین، جهت مواقع بحرانی در حوزه پدافند غیرعامل در استان یزد نیاز است و با پیگیری های مدیر کل سازمان انتقال خون استان و مسئولان دانشگاه و حمایت دولت و خیرین،این مرکز در تفت احداث می شود.

وی ادامه داد:تمامی این موارد در یزد می تواند این استان را به عنوان یک مرکز آموزشی،فرهنگی و پژوهشی انتقال خون در جنوب شرق کشور معرفی نماید.

مدیر عامل سازمان انتقال خون کشور تصریح کرد: امیدواریم با تشکیل مجمع خیرین انتقال خون که به طور رسمی در سطح کشور در حال افتتاح است، خیرین یزد مانند سایر عرصه ها در امر انتقذال خون بیش از گذشته حضور داشته باشند.

امروز نخستین مرکز سیار اهدای خون کشور در یزد افتتاح و عملیات ساخت سردخانه ۱۰ هزار لیتری فرآورده های خونی در استان یزد آغاز شد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.