رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با بیان اینکه در این ایام جایگاه علمی و فناوری کشور به ویژه در حوزه فناوری‌های راهبردی مانند انرژی هسته‌ای و فناوری فضایی در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است، گفت: فناوری‌های نوین جلوه‌های قدرت‌ساز و اقتدارآفرین هر ملتی هستند.

رئیس سازمان انرژی اتمی ایران: فناوری‌های نوین جلوه‌های قدرت‌ساز و اقتدارآفرین هر ملتی هستند

به گزارش قدس خراسان، محمد اسلامی عصر پنجشنبه در حاشیه بازدید از نمایشگاه روایت پیشرفت که با موضوع تشریح دستاوردهای دو ساله دولت مردمی در محل نمایشگاه‌های دائمی آستان قدس رضوی برگزار شده است، اظهار کرد: دولت سیزدهم اراده منسجمی را به صورت پیوسته برقرار کرده تا برنامه‌های اجرایی که بر مبنای وعده‌ها شکل گرفته را در قالب‌های گوناگون به مردم منعکس کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: نمایشگاه‌های روایت پیشرفت به همت دفتر ارتباطات روحانیت برگزار شده و این رویداد پنجمین نمایشگاه است، در این نمایشگاه ارگان‌های مختلف در آن شرکت می‌کنند و عموم مردم نیز از آن بازدید کنند تا نسبت به دستاوردهای کشور آگاه شوند.

وی با بیان اینکه در این ایام جایگاه علمی و فناوری کشور به ویژه در حوزه فناوری‌های راهبردی مانند انرژی هسته‌ای و فناوری فضایی در چند سال اخیر مورد توجه قرار گرفته است، ادامه داد: فناوری‌های نوین جلوه‌های قدرت‌ساز و اقتدارآفرین هر ملتی هستند.

اسلامی با اشاره به اینکه پیشرفت و رسیدن به قله‌های تأثیرگذار یک روند تدریجی است، یادآور شد: این پیشرفت‌ها در گرو هدایت و رهبری حکیمانه و ژرف‌نگری مقام معظم رهبری باعث ارتقای قدرت و اقتدار کشور شده است.

رئیس سازمان انرژی اتمی با تاکید بر اینکه ثمرات این اراده و پشتیبانی را در حوزه‌های علمی شاهد هستیم، گفت: سازمان انرژی اتمی ایران با سند جامع راهبردی که در ۲۰ فروردین ۱۴۰۱ توسط رئیس جمهور رونمایی شد، ریل‌گذاری و دگرگونی اساسی بر اساس این سند را در دستور کار قرار داد.

وی با بیان اینکه ما در اولین سال اجرای این سند به ۱۵۹ دستاورد پژوهشی، فناورانه و صنعتی دست یافتیم، یادآور شد: تفاوت صنعت هسته‌ای با دیگر صنایع این است که هر اقدامی که در این صنعت انجام می‌شود باید با همراهی و پشتیبانی آژانس صورت بگیرد و زنجیره تأمین و شبکه‌های تأمین‌کننده باید همه تحت نظارت و مدیریت آژانس باشند.

اسلامی ادامه داد: متأسفانه به دلیل استانداردهای دوگانه و رفتاری که نظام استکباری داشته از ابتدا نه تنها با صنعت هسته‌ای ایران همکاری نکردند، بلکه مزاحمت هم ایجاد کردند و اجازه ندادند که تجهیزات و لوازم و فناوری مورد نیاز را جمهوری اسلامی ایران تأمین کند. این عدم همکاری موجب شد که این فرایند با تحقیقات نتیجه‌گرا و بنیان‌گذاری یک ظرفیت تحقیق و توسعه قدرتمند دنبال شود و ما نیازمندی‌های خودمان را از طریق وحدت گروه‌ها تأمین کنیم.

رئیس سازمان انرژی اتمی خاطرنشان کرد: در سال ۱۴۰۲ نیز بعد از بیانات مقام معظم رهبری در ۲۰ مردادماه سال جاری مبنی بر تأکید ایشان بر بردن دستاوردهای فناوری‌های هسته‌ای به زندگی مردم گام‌های استوارتری برداشتیم و این موضوع به صورت قابل توجهی افزایش یافت.

وی افزود: ما شاهد توسعه‌های ویژه‌ای در سال جاری بودیم، از جمله در این هفته پروژه واحد نیمه صنعتی تولید «هگزا فلوراید تلوریم» در سایت UCF را افتتاح کردیم.

اسلامی ادامه داد: این واحد صنعتی هگزا فلوراید تلوریم(TeF6) را که ماده اولیه برای استفاده در مصارف پزشکی، تشخیص و درمان بیماری‌ها است، تولید می‌کند.

رئیس سازمان انرژی اتمی افزود: این واحد در مدت زمان کمتر از یک سال با انجام تحقیقاتی سخت به لطف الهی نتیجه داد.

وی گفت: دستگاه طیف‌سنج جرمی مغناطیسی ایرانیوم را نیز این هفته در سایت شهید احمدی روشن نطنز افتتاح کردیم که یکی دیگر از دستاوردهای راهبردی ما در صنعت هسته‌ای است.

وی افزود: در این راستا عملیات اجرایی ساخت نیروگاه هسته‌ای ۵۰۰۰ مگاواتی سیریک در سفر رئیس جمهور به استان هرمزگان نیز آغاز شد.

خبرنگار: خسروی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.