درحالی وزارت راه از رایزنی با بانک مرکزی و مرکز آمار برای انتشار گزارش‌ واقعی بازار مسکن خبر داده بود که معاون وزیر راه گفت: وزارت راه دیگر گزارش مسکن را منتشر نمی‌کند.

وزارت راه دیگر گزارش قیمت مسکن را منتشر نمی‌کند!

آبان‌ماه سال ۹۹ معاون وقت مسکن و ساختمان وزیر راه و شهرسازی گفته بود: وزارت راه و شهرسازی به دلیل تکمیل اطلاعات در خصوص متوسط قیمت بازار مسکن، اطلاعات ماهانه شهر تهران را منتشر نکرد. طی دو ماه ساختار جدیدی پیاده‌سازی شد که نتایج آنرا اعلام می کنیم.

محمودزاده افزود: ملاک تعیین متوسط قیمت مسکن که توسط بانک مرکزی، وزارت راه و مرکز آمار ایران منتشر می شود حاصل از معاملات کد رهگیری بود. این در حالی بود که فقط متوسط قیمت تهران در این گزارش ها استخراج می شد، بعد از مصوبه دولت در ستاد ملی کرونا مبنی بر لزوم همه معاملات مسکن در سامانه کد رهگیری این امکان به وجود آمد تا قیمت متوسط همه استان ها را داشته باشیم.

وی با بیان این که ساختار جدید برای متوسط قیمت مسکن تمام مراکز استان هاست، گفت: همچنین مقایسه متوسط قیمت مسکن در ایران و برخی شهرها در سایر کشورها، یکی دیگر از شقوق مختلف ساختار جدید است.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان  اینکه به دنبال آن هستیم انتشار آمار بازار مسکن به یک ادبیات مشترک برسیم، افزود: قبلاً یک قیمت پایه برای شهر تهران منتشر می شد که یک اثر ذهنی تورمی را برای سراسر کشور رقم می زند.

این در حالی است که پس از ۳۹ ماه به نظر می‌رسد که وزارت راه و شهرسازی با مرکز آمار و بانک مرکزی به یک ادبیات مشترک نرسیده،‌چراکه به گفته معاون مسکن و ساختمان دیگر قرار نیست متولی بخش مسکن کشور اطلاعات مربوط به تحولات بازار مسکن را منتشر کند.

معاون وزیر راه و شهرسازی در خصوص چرایی عدم انتشار آمار مربوط به معاملات و قیمت مسکن به خبرنگار اقتصادی تسنیم،‌گفت: مرکز آمار ایران و بانک مرکزی گزارش تحولات بازار مسکن را منتشر می‌کنند.

عباسی ادامه داد: با توجه به این مسئله،‌ وزارت راه و شهرسازی دیگر این آمار را منتشر نخواهد کرد.

به گزارش تسنیم، خردادماه امسال مشاور وزیر راه و شهرسازی و مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن با اشاره به اینکه انتشار گزارش تحولات بازار مسکن برای جلوگیری از ایجاد تورم انتظاری متوقف شده است، گفته بود: درحال رایزنی با مرکز آمار و بانک مرکزی برای انتشار گزارش‌های واقعی بازار مسکن هستیم.

ابوالفضل نوروزی در پاسخ به این پرسش که از آبان ماه سال ۹۹ انتشار گزارش تحولات بازار مسکن توسط وزارت راه وشهرسازی متوقف شده است، دلیل این کار چه بوده است، اظهار کرد: از حدود دو سال قبل آمارهای مربوط به بازار مسکن منتشر نشده است.

وی ادامه داد: البته بانک مرکزی و مرکز آمار ایران گزارش تحولات بازار مسکن را مبتنی بر نمونه گیری منتشر کرده اند که البته این آمار مبنای درستی برای اعلام قیمت‌ها نیست.

وی با اشاره به برگزاری جلسات برای تعیین و تکلیف نحوه انتشار گزارش‌ها به بازار مسکن با بانک مرکزی، افزود: پیش از این گزارش تحولات بازار مسکن بر اساس میانگین قیمت مناطق تهران منتشر می‌شد. این درحالی بود که در برخی مناطق هیچ معامله‌ای انجام نمی‌شد و به عنوان مثال مناطق یک و دو رهبری قیمت استان را برعهده می‌گرفتند.

مدیرکل دفتر اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی تاکید کرد: در ادامه متوسط قیمت اعلامی در تهران به کل کشور تعمیم می‌یافت و باعث ایجاد تورم انتظاری در این بخش می‌شد. با توجه به همین مسئله انتشار آمار منتشر شد و در حال جمع بندی با مرکز آمار و بانک مرکزی برای انتشار گزارش تحولات بازار مسکن براساس قیمت‌های واقعی هستیم.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.