مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی گفت: همه شهروندان باید حافظ محیط زیست و نگهداری سرمایه‌های طبیعی در روز طبیعت باشند.

شهروندان در روز طبیعت باید حافظ محیط زیست باشند/برخورد جدی با متخلفان شکار و صید

به گزارش قدس خراسان، مهدی اله‌پور در آستانه سیزدهمین روز از نوروز اظهار کرد: سیزدهم فروردین به عنوان روز طبیعت نامگذاری شده‌ است که در این روز انتظار می رود با مشارکت مردمی و همراهی حداکثری و مؤثر، اهتمام بیشتری نسبت به حفظ محیط زیست و جلوگیری از آسیب به داشته های طبیعی استان خراسان رضوی داشته باشیم.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: بسیاری از لوازم مصرفی جایگزین مناسب و مورد استفاده چند باره دارند، هر چه بیشتر از ظروف چند بار مصرف استفاده کنیم به شکل قابل توجهی بیشتر می توانیم از محیط زیست حفاظت کنیم.

وی بیان کرد: ماهی های قرمز جزو ماهیان غیر بومی و به شدت آسیب رسان هستند و نباید در رودخانه‌ها و تالاب‌ها رهاسازی شوند، چراکه رها سازی آنها باعث انتقال بیماری به سایر گونه های بومی می شود.

اله پور با تاکید بر ضرورت عدم قطع شاخه درختان و تخریب خاک توسط وسایل نقلیه، افزود: اقداماتی اعم از بوته کنی، قطع شاخه درختان و تخریب خاک توسط وسایل نقلیه جرم محسوب می شود و با متخلفان برخورد خواهد شد.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: از مردم تقاضا داریم با جمع آوری پسماند و عدم رهاسازی زباله در طبیعت، از هر گونه آلودگی‌ و نازیبایی محیط جلوگیری و از موهبت‌های الهی و ارزش‌های خدادادی، با رعایت اخلاق طبیعت گردی و به کار بستن توصیه‌های زیست محیطی، در حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست کوشا باشند.

برخورد جدی با متخلفان شکار و صید

وی اظهار کرد: رعایت توصیه های محیط زیستی از قبیل عدم انجام هر گونه شکار و صید، شب مانی در مناطق چهارگانه و کنترل سرعت و مراقبت از حیات وحش در هنگام رانندگی در جاده ها جهت حفظ این میراث ارزشمند ضروری است و با متخلفان به صورت جدی برخورد خواهد شد.

اله پور بیان کرد: کوچکترین اقدام در حوزه محیط زیست می تواند، مانع از تخریب و از بین رفتن بخش بزرگی از محیط زیست کشورمان شود و امیدواریم که شهروندان گرامی هنگام حضور در طبیعت با جمع کردن زباله ها و عدم افروختن آتش در محل هایی که امکان آتش سوزی وجود دارد نسبت به حفظ محیط‌زیست کوشا باشند.

مدیر کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی تاکید کرد: شهروندان می‌توانند برای جلوگیری از آتش سوزی در طبیعت نکات مهم مانند خاموش کردن ته سیگار، کبریت و خاکسترهای باقی مانده، رها نکردن مواد شیشه‌ای و قابل اشتعال در طبیعت، روشن کردن آتش در حداقل پنج متر دورتر از چادر و بوته و درختان، ریختن آب بر روی آتش بعد از اتمام کار و اطمینان حاصل کردن از خاموش بودن آتش و خودداری از آتش زدن و سوزاندن زباله‌ها را رعایت کنند.

وی در پایان ضمن قدردانی از همکاری و مشارکت مردم در حفظ و حراست از طبیعت و محیط زیست، اظهار کرد: شهروندان می توانند گزارش‌های خود از تخلفات زیست محیطی را در هر ساعت از شبانه روز با سامانه ۱۵۴۰ اطلاع رسانی کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.