در دومین گزارش تحقق شعار سال به سراغ رئیس اتاق اصناف مشهد، مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی، رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی و مدیرکل راهداری و حمل و نقل جاده‌ای رفته‌ایم تا ظرفیت‌های مردمی‌سازی را در این نهادها بررسی کنیم.

ظرفیت‌های مردمی‌سازی در سازمان‌ها چیست؟

به گزارش قدس خراسان، روز گذشته نخستین گزارش قدس برای پیگیری تحقق شعار سال در استان خراسان رضوی با عنوان «برنامه سازمان‌ها برای مشارکت مردم در جهش تولید چیست؟» منتشر شد، در آن گزارش تأکید کردیم در سال جاری یکی از جدی‌ترین دغدغه‌های قدس خراسان مطالبه‌های پیگیرانه در زمینه حل دست‌کم یک مسئله از شبکه مسائل حوزه‌های تخصصی اداره‌ها و نقش دادن به مردم در نهادها و سازمان‌هایی است که باید بسیج مردمی را سرلوحه کار خود قرار دهند تا جهش تولید رخ دهد.

این دومین گزارش است که به سراغ برخی مسئولان رفته‌ایم و درباره تحقق شعار سال و وعده‌هایی که در راستای حل یک مسئله از شبکه مسائل مجموعه خودشان می‌دهند با آن‌ها به گفت‌وگو نشسته‌ایم.

سرمایه‌های مردمی نباید به سمت مشاغل کاذب برود

رئیس اتاق اصناف مشهد این تشکل را نهادی مدنی دانست و گفت: این تشکل با بیش از ۱۵۰ هزار واحد صنفی و ۹۴ اتحادیه که بیشتر از نیمی از آنان تولیدمحور هستند در مسیر جهش تولید بسیار تأثیرگذار است.

هادی مخملی ادامه داد: اتاق اصناف در سه بخش تولیدی، توزیعی و خدماتی ارائه خدمات دارد اما باید تأکید کرد جهش تولید یک بحث توسعه‌ای است و خیلی بالاتر از رشد و تفسیر دیده می‌شود. تولید وقتی در شرایط خاص خود قرار بگیرد دارای کمیت و کیفیت، خلاقیت و نوآوری می‌شود و می‌تواند پاسخگوی نیاز جامعه حتی در مباحث صادراتی و اقتصاد مقاومتی باشد.

وی افزود: شعار سال‌های گذشته به نوعی زیرساخت شعار امسال بوده و این را می‌توانیم در ارکان اقتصاد مقاومتی که رهبر معظم انقلاب آن را در سال‌های قبل مطرح کرده بودند ببینیم و منظور از مقاومت، مقاوم‌سازی است یعنی ایجاد شرایطی که ساختارهای ناکارآمد اصلاح شود.

رئیس اتاق اصناف مشهد رفع موانع تولید را بزرگ‌ترین دغدغه مطرح و تصریح کرد: با رفع موانع تولیدی باید نگاه ویژه‌تری به اشتغال‌زایی داشته باشیم و وقتی صحبت از مشارکت مردم است یعنی استفاده از شرایط موجود و ظرفیت‌سازی برای اقتصاد مردمی تا سرمایه‌های مردمی به سمت مشاغل کاذب و غیرمولد نرود. این شعار برای ما الگویی پویاست که می‌تواند بخش صنفی را براساس چشم‌اندازی که می‌بینیم فعال‌تر کنیم.

مخملی ضمن تأکید بر حل مشکل براساس الگوهایی که وجه تمایز آن خلاقیت و نوآوری است، تصریح کرد: کارهای اصلاحی و عملیاتی زیادی در این باره در گذشته انجام داده‌ایم و کمیسیون‌های اتاق و اتحادیه‌ها روی این مسئله تمرکز دارند تا با ایجاد کارگروه‌ها و رفع موانع، پیشرفت و پیشبرد فعالیت‌ها را به ویژه در شهرک‌های صنفی داشته باشیم تا جهش تولید رقم بخورد و در حوزه مطالبات مردم این قول داده می‌شود تا در بخش نظارت و بازرسی واحدهای صنفی به نحو احسن اتاق اصناف انجام وظیفه کند.

شرب و بهداشت اولویت اول تأمین آب است

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی در توضیح اجرای شعار سال در این سازمان عنوان کرد: شرکت آب منطقه‌ای به نمایندگی از وزارت نیرو مدیریت منابع آب استان و در واقع تخصیص آب برای همه مصارف با صدور مجوزها و ساخت سازه‌ها برای تأمین آب را انجام می‌دهد و بهره‌برداران این خدمات اقشار مختلف مردم هستند.

محمدحسن نعمت‌نژاد ادامه داد: امسال در حوزه آب با توجه به شرایط، نیازمند مشارکت تمام مردم در همه مصارف هستیم و نکته مهمی که ما باید بر آن تأکید کنیم استفاده درست و بهینه از منابع آبی است که به معنی کم مصرف کردن نیست.

وی با بیان اینکه آب منطقه‌ای خراسان رضوی از سال‌های گذشته به نتیجه این موضوع مهم واقف است، افزود: به همین دلیل در سطح استان با تشکل‌های بخش کشاورزی که عمده مصرف منابع آبی را دارند ۳۰ تفاهم‌نامه منعقد کرده‌ایم که موضوع اصلی و هدف اصلی تفاهم‌نامه‌ها مشارکت بخش کشاورزی در تصمیم‌گیری و تصمیم‌سازی برای احیا و تعادل‌بخشی به آبخوان‌های استان بوده است.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان رضوی تأکید کرد: متأسفانه در سال‌های گذشته با برداشت بی‌رویه به صورت مجاز از طریق برداشت بیش از ظرفیت پروانه‌های صادره و چه به صورت غیرمجاز از طریق حفر چاه‌های غیرمجاز با کسری مخازن و افت سطح آب در محدوده‌های مطالعاتی استان مواجه شده‌ایم و این تفاهم‌نامه‌ها در راستای احیا و تعادل‌بخشی آبخوان‌ها منعقد شده و در حال انجام است.

نعمت‌نژاد ادامه داد: بخش شرب و بهداشت اولویت اول تأمین آب است و در تمام شهرستان‌های استان این اولویت اصلی است و نیاز است با کمک مردم در تأمین آب شرب و بهداشت چالشی نداشته باشیم.

گسترش فضاهای آموزشی برای دانش‌آموزان استثنایی

همچنین رئیس اداره آموزش و پرورش استثنایی خراسان رضوی درباره چالش‌های حوزه تخصصی خود گفت: یکی از چالش‌های آموزش و پرورش استثنایی به ویژه در شهرستان‌هایی مانند نیشابور و کاشمر یا قوچان، توسعه فضاهای آموزشی است که با پیگیری‌های انجام شده، تعدادی از این فضاها در سال ۱۴۰۳ به بهره‌برداری خواهد رسید.

جواد روحانی افزود: دیگر موضوعی که پیگیر هستیم در سال جدید محقق شود توسعه فضاهای تربیت بدنی و اتاق‌های چندحسی برای دانش‌آموزان چندمعلولیتی و اتیسم است.

وی در پایان از تلاش برای رفع معضل هزینه سرویس رفت و آمد دانش‌آموزان استثنایی و دارای معلولیت خبر داد و اظهار امیدواری کرد این معضل با اجرای مصوبه مجلس شورای اسلامی در سال ۱۴۰۳ برطرف شود. 

وعده‌های مدیرکل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای برای سال جدید 

مدیرکل راهداری و حمل ‌و نقل جاده‌ای خراسان رضوی گفت: در حمل ‌و نقل جاده‌ای دو بخش داریم، زیرساخت‌ها و ناوگان حمل ‌و نقل و مجموعه فعالان حوزه حمل ‌و نقل جاده‌ای عمومی که در حوزه ناوگان سرمایه‌گذار اصلی به صورت تقریباً ۱۰۰درصدی مردم هستند.

جعفر شهامت افزود: در حوزه زیرساخت‌ها نیز مانند همه کشورهای دنیا دولت سرمایه‌گذار اصلی است، البته در پروژه‌های مشارکتی در ساخت آزادراه‌ها برای تأمین مالی براساس ماده ۵۶ قانون این فرایندها با مشارکت بانک‌ها انجام می‌شود اما در نهایت دولت سرمایه‌گذار اصلی و مسئول نگهداری زیرساخت‌هاست.

وی خاطرنشان کرد: حدود ۱۲۰ هزار نفر نیز در بخش خصوصی به‌ صورت مستقیم در حوزه رانندگان، شرکت‌های حمل ‌و نقل کالا و مسافر داخلی و بین‌المللی و مجتمع‌های رفاهی بین‌راهی و سایر تأسیسات همکاری دارند.

شهامت با بیان اینکه در مجموع بیش از ۵۰۰ همت سرمایه‌گذاری در بخش حمل‌ونقل جاده‌ای استان تا به امروز انجام شده است، عنوان کرد: در حوزه حمل‌ونقل جاده‌ای ۳۲ تشکل صنفی در حوزه شرکت‌ها و رانندگان، کالا و مسافر داخلی و بین‌المللی داریم که در شهرستان‌های مختلف و بعضاً تشکل‌های استانی فعالیت می‌کنند و جایگاه خوبی نیز در سطح ملی دارند.

وی ادامه داد: در حوزه راهداری بیش از ۴هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان قرارداد فعال در حوزه‌های مختلف از جمله روکش آسفالت، ایمن‌سازی راه‌ها، تأسیسات پایانه‌های مرزی استان و امور مربوط به مجتمع‌های خدمات رفاهی بین‌راهی در قالب کمک‌های دولتی داریم، در واقع آن چیزی که دولت در این زمینه دارد نیز توسط بخش خصوصی انجام می‌شود.

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی متذکر شد: بیش از ۸۰۰ راهدار در استان مشغول فعالیت هستند که امور راهداری زمستانی یا اقدام‌های ایمن‌سازی اضطراری در راه‌ها و وظایفی که بیشتر در بحران‌ها وجود دارد را انجام می‌دهند و در کنار راهداران از پیمانکاران نیز کمک گرفته می‌شود.

شهامت با بیان اینکه در دولت سیزدهم سیاست‌های مردمی‌سازی با محوریت مشاور استاندار پیگیری می‌شود، گفت: مشارکت خیران و همکاری و همیاری مردم را در حوزه نگهداری و ایمنی راه‌ها داریم و دهیاران و بخشداران مساعدت‌های مردم برای اجرای پروژه‌های ایمن‌سازی را جمع‌آوری می‌کنند.

وی بیان کرد: در حوزه راه‌های روستایی نیز مشارکت خیران و مردم در برخی نقاط استان پررنگ است، برخی معادن فعال و روستاهایی که امکاناتی دارند، ساخت و بهسازی پروژه‌های راه‌های روستایی را تسریع می‌کنند، در این زمینه قراردادهای مشارکت با اشخاص حقیقی و حقوقی مختلف داریم که به تسریع و تسهیل ساخت پروژه‌های حوزه مأموریت ما در راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای استان کمک می‌کند.

جلب مشارکت مردمی در حوزه ایمنی

مدیرکل راهداری و حمل‌ونقل جاده‌ای خراسان رضوی با اشاره به شعار سال متذکر شد: سیاست ما در سال جاری تقویت مشارکت‌ها، حضور پررنگ‌تر خیران و جلب مشارکت در حوزه ایمنی است؛ چرا که حوزه‌ای فراگیر است که منفعت آن به صورت مستقیم به مردم می‌رسد.

شهامت درباره برنامه‌های این اداره کل در سال جدید گفت: ان‌شاءالله تا پایان سال مالی ۱۴۰۳، ۱۹ نقطه حادثه‌خیز باقیمانده در سطح راه‌های استان را به صورت کامل رفع می‌کنیم، تا پایان سال شمسی بخش عمده این کار انجام می‌شود اما قطعاً تا پایان سال مالی ۱۴۰۳ انجام می‌شود؛ چرا که نقاط باقیمانده به نسبت منابع مالی قابل توجهی نیاز دارد که حتماً باید از توان مالی‌ پیمانکار استفاده و تأمین مالی آن انجام شود.

وی با بیان اینکه یکی از برنامه‌های ما در سال جاری تأمین ۵۰ تا ۶۰ دستگاه ماشین‌آلات مورد نیاز راهداری است، ادامه داد: در حوزه راه‌های روستایی نیز راه‌های روستایی اولویت یک و تعدادی از پروژه‌های نیمه‌تمام اولویت دو در دستور کار تکمیل هستند، به راه‌های روستایی که در آن مشارکت‌کننده مردمی و خیر حضور داشته باشد، به عنوان اولویت ویژه رسیدگی می‌شوند.

شهامت اضافه کرد: برنامه کلی ما در این زمینه این است که در سال جاری بیش از ۱۵۰ کیلومتر ساخت راه روستایی آسفالته داشته باشیم، حدود ۸۰ تا ۱۰۰ کیلومتر نیز روکش راه‌های روستایی آسیب‌دیده را اجرایی کنیم، در حوزه راهداری نیز حدود ۳هزار کیلومتر راه را در دستور کار داشتیم که عملیات لکه‌گیری و روکش بیش از هزار و ۵۰۰ کیلومتر آن انجام شده و با توجه به منابع قابل تأمین در این حوزه برنامه ما این است که یک هزار و ۲۰۰ کیلومتر دیگر را نیز لکه‌گیری و روکش کنیم‌.

خبرنگار: معصومه مؤمنیان - طاهره فجر داودلی-فریده خسروی  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.