مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی قزوین گفت: پرونده قلعه الموت با هدف ثبت دومین اثر تاریخی استان در سازمان یونسکو سال گذشته تکمیل و مراحل آن در دستور کار است.

پرونده قلعه الموت قزوین برای ثبت جهانی تکمیل شد

به گزارش قدس آنلاین، علیرضا خزائلی اظهار کرد: روزهای پایانی سال گذشته پرونده ثبت جهانی "قلعه الموت" معروف به حسن صباح تکمیل شده و پس از ترجمه به زبان انگلیسی در قالب پیکربندی یونسکو تدوین شده است.

وی اضافه کرد: جمهوری اسلامی سالانه یک سهمیه دارد که آثار تاریخی خود را برای تایید یونسکو معرفی کند که انتظار داریم تا تیرماه سال جاری این پرونده برای بررسی و تایید نهایی ارسال شود.

خزائلی به اقدامات پس از ثبت جهانی کاروانسرای سعد السلطنه پرداخت و تشریح کرد: هنگامی که یک اثر تاریخی در فهرست آثار جهانی قرار می‌گیرد، بزرگترین تبلیغ محسوب می‌شود، چون تمام تورهای گردشگری بین المللی به دنبال انتخاب مکان هایی هستند که ثبت جهانی شده باشند.

این مسوول تصریح کرد: طی سال‌های گذشته یک قطار گردشگری قرار بود از غرب کشور تا جنوب راه اندازی شود تا از جاذبه‌های گردشگری مسیر بازدید به عمل آید، این کاروان گردشگری در استان همجوار قزوین، یعنی زنجان توقف داشت، اما در قزوین توقف نکرد، دلیل آن هم ثبت جهانی گنبد سلطانیه در آن استان بوده است.

مدیرکل میراث فرهنگی قزوین تاکید کرد: امروز کاروانسرای سعد السلطنه مربوط به یک مکان جغرافیایی کوچک نیست و متعلق به تمام جهانیان است، به همین منظور این مکان نیازمند توجهات ویژه از سوی سازمان های بین المللی است.

خزائلی ادامه داد: تلاش ما این بوده که بهره برداری ها در حوزه صنایع دستی، سوغات و همچنین فضاهای اقامتی در مجموعه سرای سعدالسلطنه افزایش یابد، بر همین اساس در چهار حیاط این مجموعه عملیات مرمت را آغاز کرده ایم تا سریع تر حیاط قهرمانی با کاربری اقامتی، حیاط بهشتیان با کاربری پذیرایی،‌ حمام رضوی و سعدی با کاربری گردشگری از نظر سخت افزاری آماده شود.

وی به برگزاری آیین پنجاه بدر قزوین هم اشاره کرد و گفت: خوشبختانه طی ۲ تا سه سال گذشته توجه ویژه ای از سوی مدیریت عالی استان برای برگزاری هر چه باشکوه این مراسم صورت گرفته و سال گذشته هم توانستیم در این رابطه بازتاب‌های خوب کشوری را داشته باشیم.

خزائلی بیان کرد: تبلیغات برگزاری مراسم پنجاه بدر سال گذشته در دولتخانه صفوی برگزار گردید و قرار شد تا ۱۹ اردیبهشت ماه امسال بتوانیم آیین سنتی باشکوه، پرمخاطب و پر جاذبه‌ای را در این رابطه برگزار کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان قزوین خاطرنشان کرد: یکی از ویژگی های استان قزوین معبر بودن آن در طول تاریخ است،‌ ما در حال حاضر بهترین مجتمع های خدمات رفاهی را در طول مسیرهای ارتباطی داریم که از این ظرفیت نیز بایستی استفاده های بهینه شده و در این سال‌ها اجازه ندادیم که سوغات و کالاهای دیگر شهرها در آن فروخته شود.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.