معاون امور بندری و اقتصادی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: بخش اعظم صادرات کالاهای فله از بندر چند منظوره خمیر در سال گذشته به کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام شده است.

کشورهای حاشیه خلیج فارس مقصد کالاهای صادراتی بندرخمیر

به گزارش  قدس آنلاین، روح‌الله شاعلیا در نشستی اظهار داشت: بندر چند منظوره و تازه تاسیس خمیر از ظرفیت‌های مهم بندری و دریایی در حوزه صادرات مواد معدنی استان هرمزگان محسوب می‌شود و فعالیت آن از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.

وی خاطرنشان کرد: پارسال حدود ۴۰۰ هزار تن انواع کالاهای فله از بندر چندمنظوره خمیر به کشورهای حاشیه خلیج‌فارس صادر شده است.

این مقام مسئول با اشاره به رونق فعالیت‌های تخلیه و بارگیری در بندر چند منظوره خمیر، بیان داشت: در حال حاضر سه بارج به صورت همزمان برای بارگیری ۲۷ هزار تن انواع مواد معدنی فله در بندر چندمنظوره خمیر پهلودهی شده است.

به گفته شاعلیا برای نخستین بار دو فروند بارج با ظرفیت بارگیری هرکدام ۸ هزار تن در این بندر پهلودهی شده است.

وی با بیان اینکه همزمان یک فروند بارج با ظرفیت بارگیری ۱۱ هزارتن نیز در این بندر چندمنظوره پهلوگیری شد، گفت: شناورهای یاد شده به منظور بارگیری سنگ گچ و کلینکر سیمان در این بندر پهلودهی شده‌اند و فرآیند بارگیری آنها به صورت همزمان درحال انجام است.

بندر خمیر با دارا بودن ۲۹ معدن فعال و نزدیکی به صنایع مهمی همچون کارخانه‌های سیمان هرمزگان، گچ خمیر و شهرک‌های صنعتی، مستعدترین منطقه از نظر موادمعدنی در استان هرمزگان محسوب می‌شود و ظرفیت‌ بالایی برای صادرات مصالح ساختمانی به کشورهای حاشیه خلیج فارس که نیازمند مصالح و مواد اولیه ساختمانی هستند، را دارا است.

تنها بندری که در استان هرمزگان مجوز پیله‌وری دارد و یکی از ظرفیت‌های مهم بندری و دریایی در حوزه صادرات موادمعدنی استان هرمزگان به شمار می‌رود، بندرگاه چند منظوره خمیر است.

این بندر در فاصله ۲ کیلومتری شرق اسکله موجود شیلات و در محلی به طور کامل خارج از تالاب بین‌المللی خورخوران و جنگل‌های حرا واقع شده است که با بهره‌برداری از آن، کانون جدید تجارت دریایی برای صادرات مواد معدنی در ۹۵ کیلومتری غرب بندرعباس ایجاد می‌شود.

بندر چند منظوره خمیر به عنوان یکی از طرح‌های مهم و راهبردی سازمان بنادر و دریانوردی با سرمایه‌گذاری یکهزار و ۱۵۰ میلیارد ریال و با هدف تسهیل تجارت، رونق صادرات و واردات و ارتقای راندمان اقتصادی اسفندماه ۱۴۰۱ به بهره برداری رسید.

منبع: خبرگزاری تسنیم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.