۱۹ فروردین ۱۴۰۳ - ۱۹:۱۲
کد خبر: 976550

جبهه اردن علیه رژیم صهیونیستی فعال می شود؟

سید حسین حسینی هلاکویان، کارشناس بین الملل

اگر مقاومت اسلامی عراق با چراغ سبز ایران تجهیز 12هزار عنصر مقاومت اسلامی اردن را مد نظر قرار دهد، این یعنی تهدیدی بزرگ بغل گوش صهیونیست ها

دو روز پیش بود که انتشار اخباری درباره گذر سرباز ارتش اردن از موانع مرزی و شلیک گلوله به سوی نظامیان صهیونیست در میانه جنگ غزه، نگاه ها را به سوی این حکومت پادشاهی کشاند. در پی آن مسئولان امنیتی کتائب حزب‌الله عراق با انتشار بیانیه‌ای اعلام کردند برنامه تجهیز مجاهدین مقاومت اسلامی در اردن جهت رفع نیاز نظامی ۱۲ هزار رزمنده را برداشته اند تا همگی برای دفاع از فلسطین و گرفتن انتقام از اشغالگران، دستی واحد شوند.

اردن زیر زمامداری عبدالله دوم طی دو دهه اخیر به متحد نزدیک غرب و البته جاده صاف کن جنایات رژیم صهیونیستی تبدیل شده است. از سوی دیگر نباید از یاد برد مصر و اردن به لحاظ برخورداری از فاکتورهای مهم و بویژه هم مرز بودن با فلسطین اشغالی همواره زیر ذره بین محور غربی عبری قرار داشته و تلاش شده هرگونه حرکت حمایتی از آرمان فلسطین در این کشور به سرعت سرکوب و محو شود. با این اوصاف تحولات اخیر از چند منظر مهم است.

نخست اینکه؛ حدود 2 تا 3 میلیون فلسطینی‌ که تحت عنوان آواره در اردن نام‌شان طی دهه های اخیر ثبت‌ شده  زندگی می کنند که دارای  تابعیت اردنی می باشند. جدا از این چند میلیون فلسطینی‌تبار دیگر نیز در این کشور حضور دارند. بر اساس برآوردها فلسطینی‌تباران تا حدود 60 درصد از جمعیت اردن را تشکیل می‌دهند که عمده این افراد در شمال غربی که مرکز جمعیتی اصلی این کشور محسوب می شود زندگی می کنند. فاصله این منطقه تا مرزهای سرزمین هاای اشغالی 25 کیلومتر می باشد. همین ظرفیت می تواند بعنوان یک عامل پشتیبان در شکل گیری نیروهای مقاومت مردمی در اردن محسوب شود.

دوم؛ سال گذشته اواخر اردیبهشت ماه بود که خبر دستگیری عماد العدوان نماینده پارلمان اردن توسط نظامیان رژیم‌صهیونیستی به اتهام حمل سلاح و تجهیزات و مقادیری پول به فلسطین اشغالی در خبرگزاری ها اعلام شد. عدوان به عنوان یک نماینده حامی مقاومت در نوار غزه شناخته شده بود و این مسئله نشان می دهد روحیه انقلابی گری تنها معطوف به بدنه اجتماعی اردن نیست بلکه در ساختار سیاسی این کشور هم ریشه دوانده است. در واقع اگر نماینده پارلمان اردن تصمیم به ارسال سلاح برای فلسطینیان زده نشان از روحیه اسلامی و جهادی وی است.

سوم اینکه اگر بنا بر گفته مقامات موساد طی سال های 2010و 2012 شبکه‌ای مقاومتی برای ارسال سلاح به گروه‌های مبارز فلسطینی یا شبکه‌های قاچاق در اطراف مرزهای اردن با این رژیم شکل گرفته باشند، بنابراین مسئله ‌ نفوذ به سرزمین‌های اشغالی جدی است، بطوریکه به گفته یوسی کوهن رئیس سازمان موساد اسرائیل  اگر این گروه‌ها قاعده‌ای بزرگتری به خود بگیرند می توانند هراس بزرگی را در مرزهای اردن ایجاد نمایند و حتی جبهه جدیدی از نیروهای مقاومت در منطقه شکل بگیرد. این در حالی است که پیوستگی جغرافیای عراق و سوریه به اردن می تواند زمینه ایجاد دالانی جهت ارتباط با سرزمین های اشغالی را فراهم سازد.

تحت این تفاسیر اگر مقاومت اسلامی عراق با چراغ سبز ایران تجهیز 12هزار عنصر مقاومت اسلامی اردن را بطور جدی مد نظر قرار دهد، این یعنی تهدیدی بزرگ بغل گوش صهیونیست ها که به دلیل هم مرز بودن با کرانه باختری می تواند خطری به مراتب بیشتر از دیگر جبهه ها برای تل آویو ایجاد نماید. فعال شدن اردن یعنی فعال شدن کرانه باختری و ناامنی در جنوب و این یعنی دیگر مکان امنی در فلسطین اشغالی وجود نخواهد داشت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.