شمارش معکوس برای میزبانی از ۲ رویداد ورزشی؛ مسابقات بین المللی کوراش و ورزش پرهیجان کشتی باچوخه در ۲۳ و ۲۴ فروردین ماه با حضور وزیر ورزش و جوانان در اسفراین خراسان شمالی آغاز شده است.

شمارش معکوس برای برگزاری ۲ رویداد ورزشی مهیج در اسفراین

به گزارش قدس آنلاین،  کمتر از ۲ روز دیگر تا آغاز مسابقات بین المللی کوراش بزرگسالان و کشتی باچوخه باقی مانده است و «گود زینل خان» در آستانه میزبانی از کوراشکارانی از ۱۵ کشور است.

اسفندماه سال ۱۴۰۲ خبر برگزاری این رویدادهای ورزشی در فضای رسانه ای خراسان شمالی پیچید و این روزها اقدامات فشرده ای از سوی مسوولان ورزشی و ورزش دوستان خراسان شمالی برای برگزاری هر چه بهتر این مسابقات ورزشی در حال انجام است.

آنچه که در این میان برگزاری این رویدادهای ورزشی را متفاوت می کند، برگزاری مسابقات کوراش نیز در گود زینل خان است به گونه ای که جدای از برگزاری کشتی باچوخه در ۲۴ فروردین ماه، مسابقات بین المللی کوراش نیز یک روز قبل تر در این محل برگزار می شود.

گود زینل همان جایی است که هر ساله مردم در فروردین ماه به خاطر عشق به ورزش کشتی با چوخه حضوری ۵۰ هزار نفری دارند و به این گود آدرنالین و هیجانی بی سابقه تزریق می کنند.

بی تردید برگزاری این رویداد ورزشی در گود زینل خان نیز یک تیر با ۲ نشان است به گونه ای که هم ورزشکاران سایر کشورها با ظرفیت های فرهنگی و ورزشی این خطه آشنا خواهند شد و هم کوراشکاران نیز در فضایی مهیج وارد تشک خواهند شد و تجربه ورزشی جدیدی را در این فضا کسب می کنند.

حضور ۱۵ تیم خارجی در مسابقات

دبیر انجمن کوراش با اشاره به آمادگی اسفراین برای میزبانی از مسابقات بین المللی کوراش می گوید: تاکنون ۱۵ تیم خارجی برای شرکت در این رویداد ورزشی اعلام آمادگی کرده اند.

کوروش خسرویار می افزاید: این رقابت های بین المللی ۲۳ فروردین ماه در «گود زینل خان» اسفراین برگزار می شود.

وی ادامه می دهد: در این رقابت های بین المللی کوراشکارانی از کشورهای روسیه، یونان، فرانسه، لیتوانی، هند، قرقیزستان، ازبکستان، افغانستان، عراق، ترکمنستان، پاکستان، تایلند، کنگو، تاجیکستان، قزاقستان و ایران با هم به رقابت می پردازند.

خسرویار می گوید: تاکنون کوراشکاران ترکمنستان و تاجیکستان وارد خراسان شمالی شدند.

وی یادآور می شود: کوراشکاران در ۲ وزن ۹۰ کیلوگرم و منفی ۹۰ کیلوگرم با هم به رقابت خواهند پرداخت.

سفر وزیر ورزش و جوانان

مدیرکل ورزش و جوانان خراسان شمالی می گوید: وزیر ورزش و جوانان ۲۴ فروردین ماه به خراسان شمالی سفر و برای تماشای مسابقات کشتی باچوخه حضور پیدا می کند.

غلامحسین شاکری کوشکی می افزاید: بازدید از برخی طرح های ورزشی نیز از دیگر برنامه های سفر وزیر ورزشو جوانان به استان است.

وی خاطرنشان می کند: گود زینل خان به‌عنوان محل برگزاری مسابقات ملی و بین‌المللی نیازمند اعتبارات است که در این خصوص با وزیر ورزش و جوانان رایزنی خواهد شد.

اسفراین آماده میزبانی

فرماندار اسفراین با اشاره به آمادگی این شهرستان برای میزبانی از مسابقات کوراش و کشتی باچوخه، می گوید: همه مدیران شهرستان تا پایان برگزاری مسابقات آماده باش باشند.

مسلم نوری می افزاید: تاکنون ۱۵ تیم خارجی برای شرکت در این رویداد ورزشی اعلام آمادگی کرده اند.

وی ادامه می دهد: ایجاد بازارچه صنایع دستی و فروش محصولات و سوغات اسفراین از دیگر برنامه های پیش بینی در حاشیه برگزاری این رویدادهای ورزشی است.

استان خراسان شمالی ظرفیت ویژه ای در رشته کوراش و جودو دارد به گونه ای که با معرفی قهرمانان زیادی در میادین آسیایی و جهانی همواره عنوان دار پایتخت جودو کشور است.

خراسان شمالی هزار و ۴۰۰ ورزشکار بیمه شده در رشته جودو و کوراش دارد.

کشتی سنتی با چوخه خراسان شمالی از ورزش‌های پرطرفدار این خطه است که در سال ۸۷ به عنوان میراث معنوی در فهرست آثار ملی میراث ناملموس ثبت شده است.

کشتی با چوخه سنتی را به نوعی می توان مادر تمام رشته های کشتی آزاد و فرنگی، جودو و کوراش دانست چرا که اکثر فنون آن شبیه آنها است و بتدریج به کشتی های دیگر نیز رسوخ پیدا کرده است.

شهرستان ۱۲۰ هزار نفری اسفراین در ۶۰ کیلومتری جنوب شرقی بجنورد قرار دارد.

منبع: خبرگزاری ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.