واشنگتن همچنین در مقوله سیاسی و دیپلماتیک پیشتر در سال ۲۰۱۱ با در خواست فلسطین برای عضویت دائم در سازمان ملل مخالفت کرده بود، لذا ناظران بین الملل تردید دارند که این ابتکار در شورای امنیت به تصویب برسد

صف آرایی دیپلماتیک آمریکا مقابل فلسطینی‌ها

با گذشت ۱۳ سال از درخواست تشکیلات خودگردان برای عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل، اما شورای امنیت بار دیگر نتوانست در این باره به اجماع برسد. ونسا فرایزر، سفیر مالت که کشورش ریاست دوره‌ای شورا را در ماه آوریل بر عهده دارد، توضیح داد که در دومین نشست غیرعلنی «کمیته مربوط به پذیرش اعضای جدید» در روز پنجشنبه «هیچ اجماعی» وجود نداشت. طبق گفته وی «دو سوم» اعضای شورا از عضویت کامل فلسطین بدون نام بردن از آنها حمایت می‌کنند، ولی مصوبات این شورا نیاز اتفاق آرا دارد. او افزود: بسیاری کشورها این واقعیت را بیان کردند که فلسطین تمام معیارها را طبق کنوانسیون مونته ویدئو و همچنین ماده چهار منشور که مورد نیاز است، دارد. سفیر و نماینده دائم مالت در سازمان ملل خاطر نشان کرد که بعنوان رئیس کمیته یاد شده، نخستین گزارش پیش نویس را منتشر خواهد داد و «خواهیم دید که در آینده چه اتفاقی می‌افتد.»

این موضوع به معنای پایان تلاش ها نخواهد بود و هر کدام از کشورهای عضو شورای امنیت می‌توانند دوباره رأی‌گیری درباره عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل متحد را مطرح کنند. منابع دیپلماتیک تاکید کردند بر این اساس امکان رأی‌گیری درباره عضویت دائم فلسطین در سازمان ملل در شورای امنیت به درخواست الجزایر در ۱۸ آوریل (۱ اردیبهشت) جاری وجود دارد.

عضویت کامل در سازمان ملل متحد معادل به رسمیت شناخته شدن فلسطین به عنوان یک کشور مستقل خواهد بود.  کشورها با تصمیم مجمع عمومی سازمان ملل بنا به توصیه شورای امنیت در این نهاد بین المللی پذیرفته می‌شوند. شورای امنیت در صورتی که ۹ عضو از ۱۵ عضو آن به درخواست این کشور رای مثبت دهند، به مجمع عمومی توصیه می‌کنند. البته این امر در صورتی است که هیچ یک از اعضای دائم شورای امنیت از جمله انگلیس، چین، روسیه، آمریکا و فرانسه به این درخواست رای منفی ندهند و آن را وتو نکنند. سپس درخواست باید دو سوم آرا را در مجمع عمومی سازمان ملل کسب کند.

سخنگوی وزارت امور خارجه چین حمایت تمام قد پکن از عضویت کامل فلسطین در سازمان ملل را اعلام کرده است. مائو نینگ گفت: حمله اسرائیل به غزه و بحران انسانی شدید ناشی از آن باری دیگر یادآوری می‌کند که تنها راه پایان دادن به دور باطل این درگیری‌ها، اجرای کامل راه‌حل دو ملتی، ایجاد کشور مستقل فلسطین و جبران این بی عدالتی تاریخی است که فلسطینیان مدت‌ها متحمل آن بوده اند.

با این حال در شورای امنیت، آمریکا به عنوان اصلی‌ترین متحد اسرائیل صاحب حق وتو است و تا کنون بیشترین استفاده خود از این اختیار را برای جلوگیری از تصویب قطعنامه‌های ضداسرائیل به کار گرفته است. ایالات متحده در جنگ وحشیانه و خونبار در غزه حمایت کامل نظامی خود از اشغالگران را اعلام کرده است. واشنگتن همچنین در مقوله سیاسی و دیپلماتیک پیشتر در سال ۲۰۱۱ با در خواست فلسطین برای عضویت دائم در سازمان ملل مخالفت کرده بود، لذا ناظران بین الملل تردید دارند که این ابتکار در شورا به تصویب برسد. «رابرت وود» معاون نماینده آمریکا در سازمان ملل متحد روز دوشنبه ضمن تاکید بر عدم تغییر موضع این کشور در قبال این مساله افزود: به رسمیت‌شناختن کشور فلسطین باید در چارچوب توافق با اسرائیل و نه در سازمان ملل به انجام برسد. وی تصریح کرد که کشورش به قانون آمریکا مبنی بر این که «در صورت تصویب عضویت کشور فلسطین خارج از توافق با اسرائیل تامین مالی سازمان ملل باید قطع شود» پایبند است.

گفتنی است در سپتامبر ۲۰۱۱، محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین، درخواستی مبنی بر پذیرش کشور فلسطین در سازمان ملل ارائه کرد، این درخواست نتیجه‌ای نداشت، اما فلسطینی‌ها به وضعیت کشور ناظر غیرعضو در نوامبر ۲۰۱۲ دست یافتند. هفته گذشته نیز تشکیلات خودگردان در نامه‌ای به شورای امنیت درخواست عضویت دائم فلسطین در این سازمان را بار دیگر مطرح کرد؛ موضوعی که بررسی آن از دوشنبه گذشته آغاز شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.