خطیب حرم مطهر رضوی گفت: بی‌توجهی به کسب درآمد حلال و ترویج بی‌حیایی، راه نفوذ و سلطه شیطان بر انسان را باز می‌کند.

ترویج بی‌حیایی، راه نفوذ و سلطه شیطان بر انسان را باز می‌کند

حجت الاسلام محمد الهی خراسانی در مراسم گرامیداشت سالروز وفات حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) که با حضور زائران و مجاوران در رواق امام خمینی(ره) حرم مطهر رضوی برگزار شد، به مقام شامخ و شخصیت والای حضرت عبدالعظیم حسنی(ع) اشاره کرد و گفت: ایشان امامزاده‌ای هستند که با چهار واسطه به امام حسن مجتبی (ع) می‌رسند و از اصحاب ائمه اطهار (ع) نیز محسوب می‌شوند.

وی افزود: حضرت عبدالعظیم از راویان و محدثان برجسته شیعه بودند و روایات فراوانی از ائمه اطهار (ع) نقل کرده‌اند. به همین دلیل، ایشان جایگاه والایی در میان شیعیان دارند.
 

نامه حضرت رضا (ع) به جناب عبدالعظیم (ع): چراغ راه زندگی شیعیان

سخنران حرم مطهر رضوی در ادامه به یکی از زیباترین روایات نقل شده از حضرت عبدالعظیم (ع) اشاره کرد و گفت: این روایت، نامه‌ای است که حضرت رضا (ع) به ایشان نوشته‌اند و در آن، پیام مهمی برای شیعیان خود بیان فرموده‌اند. این نامه با عبارت "یا عبد العظیم أبلغ عنی أولیائی السلام" آغاز می‌شود. در ابتدای نامه، حضرت رضا (ع) سلام خود را به شیعیان می‌رسانند و به ایشان سفارش هایی می‌کنند. 

وی در شرح این نامه، به سفارشات حضرت رضا (ع) به شیعیان در زمینه‌های مختلف از جمله مراقبت از نفوذ شیطان، حفظ حریم‌ها، راستگویی، امانتداری، پرهیز از غیبت و سکوت، و توجه به برادران و خواهران ایمانی پرداخت.

حجت الاسلام الهی خراسانی افزود: اولین سفارش حضرت رضا(ع) این است که شیعیان راه را برای نفوذ و سلطه شیطان باز نکنند. حضرت در این زمینه توضیح می‌دهند که انسان گاهی اوقات به دلیل غفلت، زمینه را برای نفوذ شیطان فراهم می‌کند. شیطان از فرصت‌هایی که ما به او می‌دهیم استفاده می‌کند. به عنوان مثال، بی‌توجهی به کسب و کار و درآمد حلال، یکی از این فرصت‌هاست. مال حرام حتی بر فرزندان نیز تاثیر منفی می‌گذارد.

وی سپس به موضوع «حفظ حریم‌ها» اشاره و اذعان داشت: بی‌توجهی به حریم‌ها و مسئله حیا، فرصت دیگری برای نفوذ شیطان است. اگر قبح گناهان ریخته شود و بی‌حیایی رواج پیدا کند، شیطان به اهداف خود می‌رسد. یکی از نگرانی‌های مومنین در مورد حجاب بانوان، همین مسئله است. قبح بی‌حیایی و رواج بی‌بند و باری تبعات جبران‌ناپذیری خواهد داشت.

این استاد حوزه علمیه مشهد در ادامه به تبیین موضوع «راستگویی، امانتداری، پرهیز از غیبت و سکوت» پرداخت و یادآور شد: حضرت رضا (ع) در ادامه به شیعیان سفارش به راستگویی، امانتداری، پرهیز از غیبت و سکوت در برابر سخنان بیهوده می‌کنند.

وی در پایان سخنان خود، از زائران و مجاوران حرم مطهر رضوی خواست که با تأسی به سیره و آموزه‌های حضرت عبدالعظیم حسنی (ع)، زندگی خود را بر پایه تقوا و پارسایی بنا کنند.

منبع: آستان نیوز

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.