قدس ‌آنلاین- بیرجند: مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت:امسال ۱۱۰ اثر تاریخی، فرهنگی و بافت تاریخی در استان مرمت شده است و تعیین حریم ۲۰ اثر تاریخی نیز انجام شده که این امرموجب می‌شود املاک ساکنان اطراف بنای تاریخی تعیین تکلیف شود و از سردرگمی نجات یابند.

   ۱۱۰ اثر تاریخی، فرهنگی و بافت تاریخی در خراسان جنوبی مرمت شد/ گردشگران فرانسوی مهرماه میزبان مردم خراسان جنوبی می شوند

به گزارش قدس آنلاین از بیرجند، حسن رمضانی  درجمع خبرنگاران اظهار داشت: در اواخر مهرماه امسال نیز میزبان تورهای گردشگری از کشور فرانسه در استان هستیم که این گردشگران به قصد بازدید از  آداب و رسوم برداشت محصول زعفران و زرشک به خراسان جنوبی سفر می‌کنند.

وی خاطرنشان کرد: در دولت یازدهم بیش از 300 درصد افزایش گردشگر به استان خراسان جنوبی داشته‌ایم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد:  طی یکسال گذشته اتفاقات خوبی در میراث فرهنگی صورت گرفت و میراث فرهنگی در بین 31 اداره موجود در استان رتبه خوبی به دست آورد.

رمضانی تصریح کرد: همچنین در بخش میراث فرهنگی در یک سال گذشته به جهت ثبت آثار طبیعی مقام اول و در جهت ثبت آثار فرهنگی مقام سوم را در کشور به دست آوردیم.

وی خاطرنشان کرد: همچنین در زمینه ثبت آثار جهانی نیز 2 اثر شامل بیابان کویر نهبندان و قنات بلده فردوس در فهرست آثار بشر ثبت شده است.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه در حوزه صنایع دستی در یک سال گذشته توانستیم برای اولین بار نشان مرغوبیت را کسب کنیم یادآور شد: سال 94 تعداد 13 مورد از تولیدات صنایع دستی استان نشان مرغوبیت ملی کسب کردند که قدم بزرگی برای توسعه این صنعت محسوب می‌شود.

رمضانی اظهار داشت: در مهرماه امسال نمایشگاه صنایع دستی و گردشگری برپا خواهد شد و تلاش می‌شود با برپایی این نمایشگاه به توسعه صنایع دستی و معرفی آن به جامعه کمک کنیم.

وی افزود: در حوزه گردشگری در طول یک سال گذشته در نمایشگاه‌های مختلفی شرکت کردیم که همه این اقدامات کمک می‌کند در سطح ملی و بین المللی جاذبه‌های استان شناخته شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی گفت: جشنواره منطقه‌ای خوراک ملی و غذای سنتی در اواخر شهریور ماه با مشارکت استانهای خراسان رضوی و خراسان جنوبی در مشهد برگزار می‌شود که در این نمایشگاه غذاهای محلی معرفی می‌شود.

رمضانی افزود: در این نمایشگاه خراسان جنوبی تلاش خواهد کرد در کنار معرفی غذاهای محلی و سنتی بعضی از آداب و رسوم محلی استان مانند جشن برداشت محصول را معرفی کند.

وی بیان کرد: در حوزه گردشگری نیز 2 هتل سپهر بیرجند و هتل کیان بشرویه به واحدهای اقامتی استان اضافه شده است و 10 واحد بوم‌گردی نیز در استان راه‌اندازی و تجهیز شده است که در سال گذشته طرح بوم‌گردی اسفک برای اولین بار در جشنواره بوم‌گردی شرکت کرد و مورد استقبال قرار گرفت.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی خاطرنشان کرد: برای اولین بار کمپ کویری دهسلم را در استان داریم که با مشخصات فنی عالی و امکانات مناسب در روستای دهسلم با اعتبار 1.5 میلیارد تومانی ایجاد شده است و در حال حاضر ساختمان این کمپ تکمیل شده و در حال واگذاری به سرمایه‌گذار است.

رمضانی با بیان اینکه مجموعه باغ و عمارت شوکت‌آباد به سرمایه‌گذاری با توان مالی و فنی مناسب واگذار شده است اظهار داشت: سرمایه‌گذار  این مجموعه کار مرمت و بازسازی و تبدیل آن به یک مرکز بزرگ و پذیرایی را آغاز کرده و بنابر قولی که داده شد تا هفت ماه آینده فاز اول آن آماده بهره‌برداری می‌شود.

وی با اشاره به مطالعات باستان‌شناسی افزود: از 17 مرداد ماه سال گذشته تاکنون در محوطه تاریخی تخچرآباد اولین فصل کاوشی به صورت علمی توانستیم بقایای معماری را به دست آوردیم و بنابر شواهد به دست آمده و مقایسه با آثار دیگر این اثر یکی از آثار دوره مادها در ایران است که امیدواریم در فصل بعدی کاوش به قطعیت برسد.

رمضانی با اشاره به اینکه کاربری بنا نیز آیینی و مذهبی بوده و از این نمونه دو یا سه مورد بیشتر در کشور وجود ندارد گفت: امیدواریم در سال جاری با تکمیل کاوش باستان‌شناسی اثر شاخصی که موجب جذب گردشگر شود معرفی کنیم.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با اشاره به اینکه در سال گذشته کار بررسی باستان‌شناسی در 9 شهرستان استان پایان یافت یادآور شد: در حال حاضر هم بر تعداد آثار شناسایی شده و هم بر آثار ثبتی افزوده شده است.

وی تصریح کرد: همچنین سال گذشته فاز نخست نقشه باستان‌شناسی استان انجام شده است و در این راستا برای آغاز طرحهای عمرانی باید از اداره میراث فرهنگی مجوز اخذ شود که امید است با تکمیل نقشه باستان‌شناسی استان بتوانیم پاسخ این گونه استعلامات را بدهیم.

رمضانی خاطرنشان کرد: امسال  110 اثر تاریخی، فرهنگی و بافت تاریخی در استان خراسان جنوبی مرمت شده است و تعیین حریم 20 اثر تاریخی نیز انجام شده که این امرموجب می‌شود املاک ساکنان اطراف بنای تاریخی تعیین تکلیف شود و از سردرگمی نجات یابند.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی بیان کرد: از ابتدای دولت تدبیر و امید مبلغ 5 میلیارد و 300 میلیون تومان در بخش گردشگری خراسان جنوبی هزینه شده است.

رمضانی تصریح کرد: سال گذشته 260 میلیون تومان اعتبار برای بخش صنایع دستی اختصاص یافت و امسال نیز این اعتبار به 330 میلیون تومان افزایش یافته که عمده آن در بخش آموزش هزینه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه آمورش پایه و اساس توسعه و رونق صنایع دستی است اظهار داشت: در این راستا تلاش می‌شود این اقدام مهم با استانداردهای مناسب در استان توسعه یابد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان جنوبی با بیان اینکه در ماههای آینده اولین فاز هتل پنج ستاره در بند دره بیرجند تکمیل می‌شود افزود: امیدواریم سال آینده  شاهد راه‌اندازی هتل آستان قدس نیز در طبس باشیم.

رمضانی یادآور شد: در یک سال گذشته 7 میلیارد تومان تسهیلات صندوق توسعه ملی به طرحهای گردشگری خراسان جنوبی اختصاص یافت که این تسهیلات برای مجموعه بین راهی سهیل فردوس، هتل بند دره و هتل سپهر بیرجند هزینه شده است.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.