محققان کشور در پژوهشگاه زلزله در مطالعات خود نشان دادند که هر چه مقاومت بتن افزایش یابد در برابر آتش سوزی ضعیف تر عمل می کند.

نتیجه آخرین یافته های محققان کشور از دلایل وقوع حادثه پلاسکو

به گزارش قدس آنلاین به نقل از مهر، دکتر مرتضی بسطامی، عضو هیئت علمی پژوهشگاه مهندسی زلزله و زلزله شناسی ایران عصر امروز در نشست تخصصی بررسی عملکرد ساختمان ها در برابر خطرات چندگانه و مدیریت سانحه که در پژوهشگاه مهندسی زلزله و زلزله شناسی ایران برگزار شد، اظهار داشت: ما در مطالعاتی رفتار ساختمان های بتن آرمه ای و سایر ساختمان های فولادی و ... را مقایسه کردیم.

وی گفت: ۷ مورد از سازه های ویران شده بر اثر آتش سوزی در دنیا از سال ۱۹۷۰ تا ۲۰۰۲ بتن آرمه ای، ۶ مورد فولادی، ۵ مورد مصالح بنایی، ۲ مورد چوبی و ۲ مورد نامشخص بوده است.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مهندسی زلزله و زلزله شناسی ایران اظهار داشت: به دلیل ارزان بودن بتن آرمه، تعداد سازه های بتن آرمه ای رو به افزایش است به طوری که هم اکنون ۸۰ درصد سازه های برخی از شهرها از این جنس هستند.

بسطامی اظهار داشت: همچنین در این مطالعات مشخص شد ۱۳ مورد از سازه های ویران شده بر اثر آتش سوزی مربوط به ساختمان های ۴ تا ۸ طبقه، ۳ مورد مربوط به ساختمان های ۹ تا ۲۰ طبقه و ۶ مورد از این سازه ها مربوط به ساختمان های بیش از ۲۰ طبقه بوده است.

بسطامی ادامه داد: همچنین ۹ مورد از سازه های ویران شده بر اثر آتش سوزی کاربرد اداری داشته اند و ۸ مورد مسکونی، ۳ مورد تجاری و ۲ مورد مختلط بوده است.

وی با بیان اینکه شبیه سانحه پلاسکو، فروریزش ساختمان شش طبقه بتن آرمه ای در اسکندریه مصر بود که کارخانه تولید پارچه بود و در سال ۲۰۰۰ به وقوع پیوست.

وی همچنین با اشاره به اینکه اتفاقی که در سال ۲۰۰۰ در مصر رخ داد، گفت: در آن زمان سیستم اطفا حریق از کار افتاد و پس از ۹ ساعت آتش این ساختمان کنترل شد اما ناگهان ساختمان فرو ریخت و ۲۷ نفر زیر آوار ماندند.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مهندسی زلزله و زلزله شناسی ایران با اشاره به خلاء های کشور در حوزه مقررات ایمنی ساختمان اظهار داشت: در کشور خلاء هایی وجود دارد و آن هم این است که در هیچ کدام از دانشگاههای مهندسی درس مهندسی آتش آموزش داده نمی شود.

عضو هیئت علمی پژوهشگاه مهندسی زلزله و زلزله شناسی ایران خاطرنشان کرد: ما توانستیم در سال ۲۰۱۱ مطالعاتی در خصوص رفتار بتن انجام دهیم و مدلی ارائه کنیم که این مدل اکنون در آمریکای شمالی کاربرد دارد اما در کشور ما به آن توجهی نمی شود.

بسطامی اظهار داشت: در حال حاضر ساختمان های بلند به سمت استفاده از بتن های مقاومت حرکت می کنند اما هر چه مقاومت بتن افزایش یابد ساختمان در برابر آتش سوزی ضعیف تر عمل می کند.

وی گفت: اگر دما بیش از ۱۰۰ درجه سانتیگراد باشد، ترک هایی در سطح بتن ایجاد می کند و همین موضوع می تواند مقاومت بتن را کاهش دهد.

به گفته بسطامی در این مطالعات مشخص شد که مقاومت بتن در دمای ۸۰۰ درجه تا ۸۰ درصد کاهش می یابد.

وی با بیان اینکه همچنین در این مطالعات مشخص شد که مقاومت بتن از دمای ۲۰۰ درجه به بالا به صورت صعودی کاهش می یابد، گفت: این مطالعات روی ۵۰۰ نمونه بتنی ساخته شده با مصالح بومی کشور صورت گرفته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.