استان ها: هفته گذشته رهاسازی صد ها کیلو پرتقال در سواحل مازندران خبر ساز شد و در حالی که برخی رسانه ها انگشت اتهام را به سوی مسولان جهاد کشاورزی و دولت بلند می کنند از آن سو رییس جهاد کشاورزی مازندران این موضوع را تکذیب کرده و باغداران و همچنین رودخانه ها را مقصر آلودگی محیط زیست می داند.

رها سازی پرتقال ها در سواحل خزر کار دولت یا باغداران؟

قدس آنلاین- استان ها: باغداران مازندران به مناسبت اعتراض به سیاست های حمایتی دولت محصولات سرمازده خود را در دریا ریختند و برخی رسانه ها نیز معدوم سازی این محصولات را متوجه مسوولان جهاد کشاورزی دانستند و این در حالی است که رییس سازمان جهاد کشاورزی این موضوع را تکذیب کرده و مقصر اصلی این حادثه را باغداران و البته رودخانه ها می داند.

از هنگامی که یک مقام مسئول در وزارت جهاد کشاورزی در گفت و گو با ایسنا مدعی شد این پرتقال‌ها با توجه به سرمای اخیر و یخ زدگی آنها در حمایت از تولیدکنندگان و تولید ملی از باغداران خریداری شده است و از آنجاکه هیچ گونه مصرفی نداشتند به دریا ریخته شده‌اند حالا برخی از مدیران سعی در پاک کردن صورت مسئله دارند.

دولت جایی را مشخص نکرد

در همین رابطه رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران می گوید: باغداران به منظور اعتراض به عملکرد دولت ،محصول پرتقال‌ خود را در رودخانه‌ها و جاده ها ریختند.

محمدرضا شعبانی می افزاید:  کشاورزان نمی‌دانند باید محصولات سرمازده و خسارت دیده را کجا بریزند و چگونه آنها را امحاء کنند و مسئولان نیز جایی را برای این منظور مشخص نکردند و کشاورزان نیز ناچار به انجام چنین اقدامی شدند.

وی این اقدام باغداران را در راستای اعتراض به عملکرد دولت عنوان کرد و ادامه داد: کشاورزان با هدف جلب توجه رسانه‌ها و مسئولان دست به این اقدام زدند و لذا محصولات خود را کنار جاده‌ها، بزرگراه‌ها و در رودخانه‌ها رهاسازی کردند.

وی با بیان اینکه به نظر می‌رسد ریختن پرتقال‌های آسیب دیده به دریا کار باغداران بوده است، اظهارداشت: باغداران محصولات آسیب دیده خود را در رودخانه‌هایی که نزدیک باغات‌شان بوده رها کرده‌اند و جریان آب این پرتقالها را به کنار دریا آورده است.

رئیس اتحادیه باغداران استان مازندران اضافه کرد: برای جلوگیری از آسیب دیدن محیط زیست؛ سازمان جهاد کشاورزی، استانداری و محیط زیست استان باید نقاطی را به منظور امحای محصولات  سرمازده برای باغداران مشخص می‌کردند.

معدوم‌سازی محصولات کشاورزی طبیعی است

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران در این رابطه مدعی است: معدوم‌سازی یا ریختن محصولات کشاورزی به دریا تصمیمی است که دولت‌ها با هدف حمایت از تولیدکننده، استمرار تولید و تنطیم بازار می‌گیرند و این اتفاق در ایران برای نخستین‌بار نیست و در تمام دنیا مرسوم است.

مهین ابراهیمی گفت: پس از سرمازدگی بخشی از باغ‌های پرتقال در شمال کشور، سازمان تعاون روستایی موظف به خرید آنها شد و لذا این سازمان تا تاریخ ۳۰ دی‌ماه ۹۵  از استان مازندران ۱۲ هزار و ۵۰۰ تن پرتقال درجه یک و دو و ۲۲ هزار تن پرتقال درجه سه و از استان گلستان ۱۲ هزار تن پرتقال درجه سه را تحویل گرفت.

معاون بازرگانی سازمان مرکزی تعاون روستایی ایران ادامه داد: بخشی از پرتقال‌های درجه سه که قابلیت استفاده صنعتی داشتند، با انتقال به کارخانه‌های فرآوری به کنستانتره تبدیل شدند، اما مقداری از این پرتقال‌ها حتی قابلیت استفاده صنعتی نداشتند و امکان استفاده از آنها وجود نداشت، به همین دلیل این پرتقال‌ها از باغداران تحویل گرفته نشد.

ابراهیمی عنوان کرد: هرچند تعاون روستایی این پرتقال‌ها را از باغداران تحویل نگرفت، اما با تصمیم هیأت دولت مبلغ ۲۰۰ میلیارد تومان در اختیار استاندار مازندران و ستاد بحران این استان قرار گرفت تا به‌صورت کمک بلاعوض در اختیار باغدارانی که پرتقال آنها قابل استحصال نبود قرار گیرد.

وی یادآور شد: باغداران پس از اطمینان از دریافت کمک‌های بلاعوض، پرتقال‌های سرمازده را در رودخانه‌ها رها کردند و اکنون این پرتقال‌ها به دریا رسیده و جنجال به پا کرده است.

خسارت باغداران پرداخت نشده است

رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران در همین حال ضمن تکذیب رهاسازی پرتقال‌های سرما زده در دریا توسط دولت، گفت: براساس مصوبه دولت،بزودی۷۰میلیارد تومان تسهیلات برای کمک به باغداران مازنی اختصاص داده می‌شود.

دلاور حیدرپور با بیان اینکه ریختن پرتقال‌های یخ زده به دریا توسط وزارت جهاد کشاورزی را به شدت تکذیب می‌کنیم، اظهارداشت: پرتقال‌های درجه یک و درجه دویی که در قالب خرید تضمینی از باغداران خریداری شده به تهران منتقل شده و تنها بخشی از آنها در سردخانه‌های مازندران است.

با اشاره به خرید تضمینی ۲۳ هزارتن پرتقال درجه سه عنوان کرد: این محصولات را نیز به کارخانجات تبدیلی فرستادیم که تبدیل به کنسانتره و آبمیوه شده‌اند.

پولی پرداخت نشده است

حیدپور افزود: پول این پرتقال‌ها هنوز به باغداران پرداخت نشده است و به محض تخصیص اعتبار مورد نظر، این کار انجام خواهد شد؛ براین اساس دولت  به کشاورزان برای هرکیلوگرم پرتقال یخ زده، تا ۳۵۰ تومان کمک بلاعوض می‌کند.

رئیس سازمان جهادکشاورزی استان مازندران ادامه داد: برای این منظور دولت مصوب کرده که ۳۰ میلیارد تومان تسهیلات بلاعوض برای پرتقال‌های آسیب دیده و  ۲۰ میلیارد تومان برای محصول کیوی آسیب دیده اختصاص پیدا کند ضمن اینکه ۲۰ میلیارد تومان نیز در اختیار صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار می‌گیرد تا خسارت کشاورزانی را  که باغشان بیمه بوده است، پرداخت کند.

حیدرپور اضافه کرد: علاوه بر این مصوب شده که بانک کشاورزی ۲۰۰ میلیارد تومان تسهیلات بانکی با بهره ۱۰ درصدی را در اختیار کشاورزان آسیب دیده مازندرانی قرار دهد.

وی با بیان اینکه منابع فوق در حال تخصیص است، اظهارامیدواری کرد: در ماه جاری(بهمن ماه) این اتفاق رخ دهد و تسهیلات فوق در اختیار کشاورزان قرار بگیرد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان مازندران درباره پرتقال‌های رها شده در دریا نیز اظهارداشت: این کار را خود باغداران انجام داده‌اند، برخی از آنان محصولات خود را چال کرده‌اند، برخی آنها را تبدیل به کود کرده‌اند و برخی نیز در رودخانه رهاسازی کرده‌اند، که رودخانه آنها را به دریا برده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.