عصر روز جمعه بود که قاضی جیمز روبارت در شهر سیاتل واشنگتن علیه ادعای وکلای دولت رای داد. دولت آمریکا می گفت ایالت ها جایگاه حقوقی لازم برای به چالش گرفتن دولت فدرال در این زمینه را ندارند. در همین خصوص هم ترامپ طی یک اقدام شتاب زده 3 نفر را که یکی از آنها دادستان آمریکا بود از کار برکنار کرد.

دستور رئیس جمهور آمریکا توسط یک قاضی رسما نقض شد

قدس آنلاین - این حکم درست یک هفته بعد از صدور فرمان اجرایی دونالد ترامپ صادر شد. یک هفته ای که هم درون آمریکا را به کلی به اعتراض و اشوب کشید و هم حجم گسترده ای از اعتراضات رسمی و غیررسمی کشورهای مختلف بر علیه آمریکا را به دنبال داشت.

قاضی «روبارت» در خصوص دلیل رای این دادگاه گفت بود: "ایالت واشنگتن نشان داده است که این دستور آسیب های فوری و غیرقابل جبران به بار می آورد."

اما سخنگوی کاخ سفید جمعه شب در بیانیه ای نوشت: "وزارت دادگستری در اولین فرصت قصد دارد توقف اضطراری این حکم (دادگاه) را درخواست کند و از دستور اجرایی رئیس جمهور دفاع خواهد کرد، که به عقیده ما دستوری قانونی و مناسب بوده. دستور رئیس جمهور برای حفاظت از کشور صادر شده و او اختیار قانونی و مسئولیت حفاظت از مردم آمریکا را دارد."

دونالد ترامپ، هم در حساب توییتری خود با خشم نسبت به این حکم واکنش نشان داده بود و صلاحیت قاضی را به سخره گرفته بود. رییس جمهوری آمریکا در عین حال وعده داده بود که حکم این دادگاه به زودی لغو خواهد شد.

کشمکش بین قوا بر سر حکم رئیس جمهورآمریکا

خبرگزاری رویترز گزارش می دهد در پی صدور این حکم اداره گمرک و حفاظت مرزی آمریکا به خطوط هوایی گفته است مسافران این هفت کشور را به مقصد آمریکا سوار کنند.همزمان وزارت خارجه در همکاری با سازمان امنیت ملی و تیم های حقوقی دولت آمریکا مشغول بررسی این مساله هستند که حکم تازه دادگاه چگونه بر عملکرد آنها اثر می گذارد.

واشنگتن اولین ایالتی بود که شکایتی را علیه دستور ترامپ تسلیم دادگاه کرد. باب فرگوسن دادستان این ایالت گفت که دستور ترامپ باعث زیان قابل توجه ساکنان این ایالت می شود و در عمل تبعیض روا می دارد. ایالت مینه سوتا هم بعد به این شکایت پیوست.

این دو ایالت هم اکنون موقتا می توانند از اجرای دستور مهاجرتی ترامپ خودداری کنند تا زمانی که دادگاه سر فرصت شکایت رسمی آنها در این مورد را بررسی کند. البته حکم دادگاه باید در همه ایالت ها مراعات شود. این شکایت می گوید که دستور دولت غیرقانونی و ناقض قانون اساسی است.

«فرگوسن» دادستان ایالتی درهمین رابطه در دادگاه گفت: "ایالت واشنگتن علاقه عمیقی به حفاظت از ساکنان این ایالت در برابر آسیب های ناشی از تبعیض غیرمنطقی که در دستور (ترامپ) گنجانده شده دارد." وکلای دولت فدرال استدلال کرده اند که کنگره حق تصمیم گیری در مورد مسائل امنیت ملی و کنترل مهاجرت را به رئیس جمهور داده است. در شکایت واشنگتن و مینه سوتا آمده است که ترامپ در دوران انتخابات با شعار منع کردن ورود مسلمانان مبارزه می کرد. نمونه هایی از اظهارات او در دادگاه مطرح شد.

حکم نهایی دادگاه استیناف رای ترامپ را بی اعتبار کرد

اما نهایتا دادگاه استیناف حوزه نهم آمریکا اوایل یکشنبه صبح به وقت محلی اعلام کرد که اقدام اضطراری وزارت دادگستری آمریکا برای صدور توقف اضطراری حکم موقت قاضی ایالت واشنگتن در خصوص به تعلیق درآوردن فرمان اجرایی «دونالد ترامپ» رئیس‌جمهوری آمریکا مبنی بر ممانعت از ورود مهاجران مسلمان از هفت کشور جهان از جمله ایران به خاک آمریکا را رد می‌کند.

وزارت دادگستری آمریکا رسماً خواستار تجدید نظر در حکم دادگاهی شده که دستور اجرایی دونالد ترامپ برای منع موقت ورود اتباع هفت کشور مسلمان به خاک آمریکا را متوقف می‌کندوکلای وزارت دادگستری در شکایت خود استدلال کرده بودند که این حکم قاضی واشنگتن یک نوع زیاده‌روی است و انتقاد از فرمان فرمانده کل قوا یعنی ترامپ می باشد.

ترامپ در واکنش به حکم قاضی واشنگتن در پیام توییتری خود نوشته بود که با تصمیم این قاضی، تعداد زیادی افراد خیلی بد وارد آمریکا می‌شوند.

با اینحال علیرغم آنکه کاخ سفید خواستار تجدیدنظر در این تصمیم شده بود، اداره گمرک و  حفاظت مرزی آمریکا به خطوط هواپیمایی این کشور اعلام کرد که پرواز مسافران از هفت کشور مذکور بر اساس قوانین قبل از صدور فرمان اجرایی ترامپ می‌باشد.

دیلی میل در خبری فوری نوشت: در پی تشدید نبرد حقوقی در مورد دستور بحث‌برانگیز مهاجرت از سوی رئیس‌جمهور آمریکا، ترامپ با چهره‌ای خشن و سنگ در میهمانی صلیب سرخ فلوریدا اعلام کرد که تیمش پیروز «تأمین امنیت کشور» خواهد بود. خشم و ناخشنودی را می‌شد در چهره وی که به همراه ملانیا، بانوی اول آمریکا در میهمانی سالانه صلیب سرخ آمریکا در فلوریدا شرکت کرده بود، دید.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.