۲۳ بهمن ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
کد خبر: 502608

زیبایی به خودی خود و بالذات، پسندیده و خوشایند است و جمال یکی از صفات خداوند است و در زنان هم تجلی پیدا کرده است. اما مشکل از جایی به وجود می‌آید که زیبایی ملاک برجسته‌ای برای انتخاب همسر می‌شود.

قدس آنلاین - در ازدواج و تشکیل خانواده، ملاک‌های متعددی وجود دارد که بخشی از آن‌ها ملاک‌های اساسی و کلیدی برای انتخاب همسر محسوب می‌شوند؛ مانند: شرافت خانوادگی، تدین، اخلاق‌نیک، سلامت جسم، روح، عقل، علم، سواد و... زیبایی و زیباپسندی هم نقش پُررنگی در ازدواج دارد، اما جزو ملاک‌های جانبی محسوب می‌شود که باعث خوشایندتر شدن و شیرینی بیشتر زندگی می‌شود.

علاوه بر این موارد همتایی در فرهنگ، سیاست، اقتصاد و همتایی در اخلاق، نقش بسزایی در ازدواج موفق دارد. انسان در ازدواج نباید از ملاک‌های اساسی و کلیدی کوتاه بیاید بلکه باید نسبت به غیر آن‌ها معدل گیری کند و با در نظر گرفتن تمام معیارها و ملاک‌ها به شخص مقابل نمره بدهد.

اما امروز با نگاهی سطحی به جامعه می‌توانیم دریابیم که زیبایی، جزو ملاک‌های اصلی و کلیدی تشکیل خانواده و انتخاب همسر شده است. زیبایی به خودی خود و بالذات، پسندیده و خوشایند است و جمال یکی از صفات خداوند است و در زنان هم تجلی پیدا کرده است. اما مشکل از جایی به وجود می‌آید که زیبایی ملاک برجسته‌ای برای انتخاب همسر می‌شود.

چند سالی هست که غرب توسط رسانه‌های قدرتمند و تأثیرگذار خود مانند ماهواره‌ها و شبکه‌های اجتماعی سعی در تغییر نگرش و معرفی سبک زندگی جدیدی دارد.

رسانه‌ها با تراشیدن سوپراستارها در حوزه سینما و موسیقی سعی در الگوسازی برای جوانان جامعه دارند که البته بسیار جذاب، دقیق، ظریف و علمی پا به این عرصه نهاده‌اند. صرف‌نظر از مقاصد اقتصادی این ماجرا و سودجویی برندها، بنگاه‌های اقتصادی هدف بزرگ‌تر و مهم‌تری را دنبال می‌کنند تحت عنوان تغییر سبک زنگی اسلامی ایرانی و نهایتاً استحاله فرهنگی که کم و بیش هم به این هدف نامبارک خود دست یافته‌اند.

اکنون سؤال اینجا است، زمانی که زیبایی جزو ملاک‌های اصلی و برجسته انتخاب همسر باشد و بر این مبنا زندگی تشکیل شود، این مبنا چند سال ماندگاری دارد؟

در خوشبینانه‌ترین حالت، اوج زیبایی انسان بعد از پختگی چهره ۱۰ سال بیشتر نیست و پس از آن رو به زوال می‌رود. از این رو برای زندگی که بر پایه زیبایی بنا شده باشد چه تضمینی وجود دارد که پس از اتمام این دوره و فرارسیدن تاریخ انقضای آن، رو به سردی نرود و از هم نپاشد و یا طلاق عاطفی شکل نگیرد؟

و حال چه زیباست که فرهنگ دیرینه خود را احیا کنیم و چون پدرانمان زندگی را بر پایه صداقت، اعتماد، ایمان و گذشت و ملاک‌های کلیدی و اساسی و همراه با زیبایی‌ای بنا کنیم که پایدار و دایمی است.

البته باید در نظر داشت که توصیه دین نیز بر همین امر است. پیامبر اکرم(ص) می‌فرمایند: بر تو باد که همسر دیندار بگیری (وسائل الشیعه ج ۴، ص ۳۰) و نیز در همین زمینه می‌فرمایند: کسی که (فقط) به خاطر زیبایی زنی با او ازدواج کند، در او امور ناخوشایند خواهد دید (وسائل الشیعه ج ۱۴، ص ۵۱).

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.