نخست وزیر رژیم صهیونیستی در بخشی از یک مصاحبه مفصل با شبکه آمریکایی درباره نزدیکی و اتحاد این رژیم و عربستان سعودی علیه ایران سخن گفت.

نتانیاهو: اتحاد اسرائیل و عربستان سعودی علیه ایران همین حالا هم وجود دارد

بهدر آستانه سفر بنیامین نتانیاهو به کاخ سفید و دیدارش با دونالد ترامپ، نخست وزیر رژیم صهیونیستی در مصاحبه با شبکه آمریکایی از اتحاد تل آویو و واشنگتن، مقابله با ایران و دیگر موضوعات سخن گفته است

نخست وزیر رژیم صهیونیستی در ابتدا درباره روابط خوب این رژیم و واشنگتن در دولت جدید آمریکا سخن گفت.

او گفت: «من دونالد ترامپ را خیلی خوب می‌شناسم. من مواضع او را می‌شناسم و فکر می‌کنم حمایت او از دولت یهودی اسرائیل و مردم یهودی خیلی مستحکم است و هیچ تردیدی در این باره وجود ندارد».

نتانیاهو در پاسخ به سوالی درباره تنشهای این رژیم با دولت قبلی اینطور جواب داد: «بله من اختلاف نظرهایی با رئیس‌جمهور اوباما داشتم که اختلاف نظرمان درباره ایران برای همگان شناخته شده است. نظر من درباره توافق هسته‌ای ایران این بوده که این توافق موجودیت اسرائیل را به خطر می‌افکند».

خبرنگار و مجری برنامه 60 دقیقه شبکه سی بی اس آمریکا ادعا کرد که «اگر توافق برجام لغو شود قطعا ایران به سرعت به سمت ساخت بمب هسته‌ای می رود».

نتانیاهو در پاسخ گفت: «نه اینطور نیست چون قبل از توافق(برجام) هم اینطور نبود چون آنها نگران عزم(کشورهای دیگر برای پاسخگویی به ایران) بودند».

مجری پرسید خوب اصلا از «توافق(برجام) خلاص شویم. بعدش چه؟»

نتانیاهو پاسخ داد: ما گزینه های بسیاری داریم بیشتر از آنچه شما فکر می‌کنید.

مجری آمریکایی باز هم سوال کرد آیا شما فکر می‌کنید تحریمهای بیشتری علیه ایران وضع کنید، این کارساز خواهد بود چرا که دیگر امضاکنندگان توافق  این کار را نخواهند کرد.

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی جواب داد: راه‌های برای اقناع آنها(دیگر امضاکنندگان برجام برای اعمال تحریمهای علیه ایران) وجود دارد البته من ترجیح می‌دهم قبل از صحبت درباره این راه‌ها با برنامه 60 دقیقه، با رئیس‌جمهور ترامپ درباره آنها حرف بزنم».

وی در بخش دیگری از اظهاراتش گفت «تنها چیز مثبتی که من می‌توانم درباره توافق(برجام) بگویم این است که سبب شده کشورهای عربی را به اسرائیل نزدیکتر کرده است».

نتانیاهو ادامه داد: «من می‌توانم به شما بگویم که رویکرد و جایگاه اسرائیل در نزد جهان عربی تغییر کرده است چون آنها دیگر اسرائیل را دشمنشان نمی‎بینند بلکه ما را متحدشان در جنگ اجتناب ناپذیر علیه اسلام ستیزه جو که شامل شیعیان به رهبری ایران و سنیها به رهبری داعش است ، می‌بینند».

خبرنگار از بهبود روابط اسرائیل با کشورهای عربی شامل مصر، اردن و عربستان سعودی سوال کرد که نتانیاهو بهبود روابط با مصر و اردن را تایید کرد و در جواب به سوال درباره عربستان سعودی گفت: «در این باره اظهارنظری نمی‌کنم».

مجری باز هم سوال کرد: «من باز هم باید سوال کنم این موضوع خیلی جذاب است. آیا شما اسرائیل و عربستان سعودی در حال ایجاد یک اتحاد و ائتلاف ضد ایران در خاورمیانه هستید؟

نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی گفت: «نیازی به ایجاد این ائتلاف نیست چرا که همچنین(اتحاد و ائتلافی) همین حالا هم وجود دارد».

در ادامه مصاحبه صحبت از روابط رژیم صهیونیستی با روسیه به میان آمد.

مجری پرسید: روابط اسرائیل با روسیه را چگونه ارزیابی می‌کنید؟

نتانیاهو گفت: «روابط ما دوستانه است اما به محض آنکه آقای پوتین تصمیم گرفت نیروهای نظامی خودش را به سوریه ببرد، من خواستم که با او دیدار و صحبت کنم و بگویم که ببینید ما(اسرائیل) خواهان مداخله در سوریه نیستیم اما اگر ایران از طریق سوریه و در سوریه خواهان حمله به ما باشد، ما مانع آن خواهیم شد. من به آقای پوتین گفتم که ما باید مانع این موضوع شویم و او گفت که با این موضوع موافق است. در نتیجه ما بین ارتشهایمان هماهنگی کردیم چرا که هیچ کسی خواهان درگیری ناخواسته بین اسرائیل و روسیه نیست».

خبرنگار از روابط دوستان اسرائیل با روسیه و همچنین روابط خوب آن با چین سوال کرد و از این حس سخن گفت که شما در حال دوستی با متخاصمان آمریکا هستید.

نتانیاهو ضمن رد این موضوع گفت که برای اسرائیل هیچ متحدی نمیتواند جای آمریکا را پر کند اما ما میتوانیم روابطمان در حوزه های مختلف از قبیل حوزه های اقتصادی را با دیگر کشورها تقویت کنیم همان کاری که آمریکا می‌کند.

منبع: خبرگزاری فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.