نیشابور – دشت نیشابور به طور متوسط طی۱۰ سال اخیر هر ساله با حدود ۸۶ صدم درصد متر افت سطح آب روبه‌رو بوده است.

دشت نیشابور با کسری ۲۳۰ میلیون متر مکعب آب روبه‌روست

به گزارش قدس آنلاین، فرماندار نیشابور با اعلام این مطلب گفت: نیشابور به عنوان قطب کشاورزی شمال شرق، نیازمند رفع مشکل کم‌آبی با برنامه‌ ریزی و همّتی عالی است و درطول این مدت ؛تلفیق تخصص‌های فنی وعلمی نتایج مؤثری درحوزه مدیریت دشت نیشابور که با خطرات جدی مواجه شده بود داشت.

سعید شیبانی گفت: بحران آب در نیشابور به یک تهدید جدی تبدیل شده است و لذا به منظور بررسی راهکارهای مقابله با این تهدید میزبان برگزاری همایش ملی بحران آب با حضور مسؤولان کشوری بودیم.

نماینده عالی دولت درنیشابورخاطرنشان کرد:عواملی از جمله کاهش نزولات جوی، بالا بودن پتانسیل تبخیر و همچنین برداشت بی رویه توسط چاه‌های عمیق موجب بر هم خوردن تعادل و بروز برآیند منفی در این آبخوان است.

وی یادآورشد: این دشت به طور متوسط طی ۱۰ سال اخیر هر ساله با حدود ۸۶ صدم درصد متر افت سطح آب روبه‌رو بوده است.

شیبانی عنوان کرد: دشت نیشابور یکی از دشت‌های وسیع و حاصل خیز استان خراسان رضوی است که ساکنان این دشت همواره به منابع آبی زیرزمینی متکی هستند که متأسفانه به دلیل برداشت بی‌رویه حجم تغذیه و تخلیه آب در این دشت نابرابر بوده و نقاط مختلف آبخوان متفاوت است که امیدواریم مدیربا تجربه جدید ضمن همکاری وتعامل با کشاورزان درجهت رفع مشکلات، تخصیص اعتبارات، اجرای طرح‌های مناسب و نظارت‌ها اهتمام ویژه داشته باشند.

وی تأکید کرد: دشت نیشابور دارای کسری مخزنی در حدود ۲۳۰ میلیون متر مکعب در سال است و مناطق دارای پتانسیل بحران متوسط تا شدید حدود ۵۰ درصد از پوشش دشت نیشابور را شامل می‌شود.

فرماندار نیشابور تصریح کرد:تغییر الگوی کشت، توسعه کشت‌های متراکم و... راه حل بخشی از کم‌آبی‌ها است که کمبود آب و نبود مدیریت صحیح منابع آب قابل‌دسترس، بحران آبی را ایجاد کرده که وقوع خشکسالی‌ها باعث تشدید آن ‌شده و تأثیرات زیست ‌محیطی، اجتماعی و اقتصادی نامطلوبی به همراه داشته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.