جامعه: تازه ترین آمار سازمان بهداشت جهانی اعلام کرده است هم اکنون ۳۵۰ میلیون نفر در جهان دچار افسردگی هستند و در بعضی از کشورها کمتر از ۱۰درصد مبتلایان به درمان دسترسی دارند.

وزارت بهداشت تنها متولی سلامت روان جامعه نیست

مریم احمدی شیروان: مدیر کل دفتر سلامت روانی و اعتیاد و مشاور معاون بهداشتی وزیر بهداشت می گوید: انگ زدن پیرامون بیماری‌های روانپزشکی همچنان مانع از این می‌شود که افراد مبتلا به افسردگی درخواست کمک کنند و به دنبال درمان باشند. باید در سطح عمومی مانند اخبار، رسانه‌ها یا شبکه‌های اجتماعی گفت‌وگو در مورد افسردگی بیشتر انجام شود چرا که این صحبت‌ها سبب می‌شود افراد مبتلا بتوانند راحت‌تر درخواست کمک کنند.

مدیر کل دفتر سلامت روانی و اعتیاد وزارت بهداشت با اشاره به اینکه افسردگی با مسائل اقتصادی رابطه مستقیمی دارد بیان می‌کند: تحقیقات نشان داده است که هر چه وضعیت اقتصادی و معیشتی پایین‌تر باشد،افراد بیشتر دچار افسردگی می‌شوند. وی تشریح می‌کند:در علم روانپزشکی، افسردگی تابعی از سه علت جسمی، روانشناختی و اقتصادی است. سه عامل متفاوتی که بیان می‌کند تنها وزارت بهداشت متولی سلامت روان جامعه نیست چرا که در بسیاری از عوامل مانند مسائل اقتصادی و اجتماعی نقشی ندارد و دستگاه‌های دیگری در این امر دخیل هستند. وزارت بهداشت وظیفه دارد مهارت‌های زندگی را برای درست زندگی کردن مردم آموزش دهد. آموزش مهارت‌هایی مانند مهارت مدیریت استرس، مدیریت خشم، مدیریت ارتباط موثر، مدیریت حل مسئله و توانایی تصمیم گیری درست از این موارد است.

مشاور معاون بهداشتی وزیر بهداشت به اقدامات زیربنایی دولت در حوزه سلامت روان اشاره کرده و می‌گوید: با توجه به تغییر سبک زندگی و تبدیل زندگی مردم به شهری و صنعتی که سبب وارد آمدن فشارهای روانی بسیار و بروز استرس شده است، توجه بیشتر به سلامت روان کاملاً محسوس و لازم دیده می‌شود. نیازی که برای بهبود آن اقدامات موثری صورت پذیرفته است. وی ادامه می‌دهد: فعالیت‌های وزارت بهداشت، سلامت‌محور و سلامت‌نگر است. چرا که توجه به پیشگیری در حوزه سلامت روان، از هزینه‌های درمانی کم کرده و سبب می‌شود نظام سلامت کشور با تاکید و اولویت قراردادن موضوع مهم بهداشت و پیشگیری متحمل هزینه‌های درمان نشود. علاوه بر آن مردم نیز زندگی سالم و با نشاطی خواهند داشت. در همین راستا جذب کارشناسان ارشد روانشناسی به عنوان کارشناس سلامت روان که وظیفه آموزش‌های روانشناسی، توانمندسازی و مهارت آموزی را در قالب خدمات سلامت روان دارند، در کنار موارد پیشگیری و خدمات غیردارویی و روانشناختی نتایج اثربخش زیادی داشته است.

دکتر حاجبی در پایان با اشاره به اینکه در حوزه سلامت روان، بحث پیشگیری و تمرکز و توجه ویژه بر آن، بسیار مهم و اساسی است می‌افزاید: از اقدامات ما در حوزه سلامت روان، تمرکز بر خدمات پیشگیری اولیه برای جلوگیری از اختلالات روانپزشکی است.

منبع: روزنامه قدس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.