تبریز- عضو شورای عالی انقلاب فرهنگیبا تاکید بر اینکه تحریم‌ها به ما فهماند که باید روی پای خود ایستاده و خودکفا شویم، گفت: باید حواسمان جمع باشد که به دنبال نوآوری و رفع نیازهای ملی باشیم.

تحریم‌ها به ما فهماند که باید روی پای خود بایستیم/  به دنبال نوآوری و رفع نیازهای ملی باشیم
به گزارش قدس آنلاین، پروفسور مهدی گلشنی در آیین گرامیداشت مقام معلم و تجلیل از اساتید برگزیده دانشگاه جامع علمی کاربردی آذربایجان‌شرقی، با تأکید بر نقش مهم و ارزشمند معلم در جامعه، اظهار کرد: استاد مطهری به اقتضاعات زمان واقف بوده و ۴۰ الی ۵۰ سال از زمان خود جلوتر بود و از این نظر الگویی کم‌نظیر است.
وی با بیان اینکه توجه به نیازهای زمان خیلی مهم است، تاکید کرد: استاد مطهری همواره توجه داشت که از نیازهای جامعه مطلع شود و بیش از هر چیزی روحیه علمی داشت و بدون تعصب دنبال حقایق بود، امروزه روحیه‌ی علمی در جامعه در سطح خیلی کمی قرار دارد.
وی گفت: امروز در ایران انگیزه‌ برای منفعت رساندن به جامعه در سطح بسیار پایینی قرار دارد، در حالی که روحیه‌ی علمی برای جامعه‌ی ما بسیار نیاز است.
وی با بیان جمله‌ای از شیخ اشراق، مبنی بر اینکه «از من و غیر من تقلید نکنید، چرا که معیار، برهان است»، تاکید کرد: استاد مطهری، فردی جامع‌نگر و حوزوی بود؛ اما به دانشگاه وارد شده و آغشته به دانشگاه شد؛ استاد مطهری واقف بود که چه مسائلی در زمانشان مطرح است.
وی ادامه داد: استاد مطهری حتی مشکلات اصلی فیزیک را می‌دانست اما فیزیکدان نبود؛ نگاه جامعی به علوم داشته و آگاه به زمان بود، این موضوع به شدت برای کشور ما نیاز است و انواع اشکالات فکری در محیط ما وجود دارد که حساسیت نسبت به آن‌ها در سطح پایینی قرار دارد.
وی بیان کرد: بنده از استاد مطهری، نکته‌ای خلاف علم‌ روز ندیدم، این عالم سخت‌کوش بوده و یادآور دوران بزرگان علم در تمدن اسلامی بود.
گلشنی با تاکید بر اینکه تحریم‌ها به ما فهماند که باید روی پای خود ایستاده و خودکفا شویم، خاطرنشان کرد: ما به شدت در خطر تحریم‌ها و... هستیم که در این میان، به خود متکی بودن نقش زیادی دارد؛ غرب در مقام این است که جامعه ما و اسلامی به قدرت نرسد؛ خوداتکایی و خودکفایی در مقابله با این هجمه‌ها امری مهم است.
وی متذکر شد: ما امروز باید حواسمان جمع باشد که به دنبال نوآوری و رفع نیازهای ملی باشیم؛ ابوریحان‌وار و رازی‌وار سعی کنیم نوآوری داشته و نیازهای ملی را رفع کنیم و در این راستا برای اینکه دانشگاه‌ها بتوانند وظیفه خودشان را انجام دهند، باید تامین شوند و با آزادی فکر انجام وظیفه کنند.
وی  یادآور شد: دولت آینده هر که هست باید معیشت دانشگاهیان را تامین و از نوابغ و دانشجویان بخواهد که در جهت نوآوری و رفع نیازهای کشور کار کنند.
گلشنی با بیان اینکه، اخلاق تقریباً در جامعه‌ی ما تبخیر شده است، خاطرنشان کرد: گزارش‌های دقیق رسیده از ۱۲ دانشگاه، کاملاً می‌نمایاند که سطح اخلاق و فرهنگ بسیار پایین است.
وی  گفت: یکی از مهم‌ترین کارها، پروراندن افرادی است که تعلیمات حرفه‌ای را یاد بگیرند، شأن به علم و حرفه است نه به درجه و مدرک!

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.